Kami sampai dahulu di restoran Shah Jee itu. Kami makan
capati dan ayam masakan pakistan aka chiken keraihi. Agak lambat juga Dr
Juandajaya sampai pada malam itu. Setelah selesai makan, kami pekena Dodh Phati
aka teh cara masakan orang pakistan. Sambil-sambil makan dan minum itu, kami mendengar
celoteh Hasmi Hashim tentang kisah menarik; tuduhan fitnah yang tertimpa kepada
seorang ulama Usul al-Tafsir bernama al-Biqa3i. tuduhan itu terkena kepada
beliau, ekoran beliau mencadangkan tafsiran al-Quran dengan merujuk kepada
beberapa riwayat yang dinukilkan dari Taurat dan injil.
Sebenar, tafsiran menggunakan riwayat Taurat dan Injil ini
sebenarnya pernah berlaku dikalangan ulama-ulama tafsir yang muktabar. Perkara ini
juga pernah berlaku pada al-Imam Ibn Kathir. Dalam menafsirkan ayat 36 dari
surah al-Baqarah, iaitu ayat yang menyebut tentang Syaitan menggelincirkan adam
dan hawa dari syurga. Ada beberapa kupasan Ibn Kathir tentang cara yang
dilakukan oleh Iblis untuk menggelincirkan kedua-dua manusia syurga itu. Antaranya
adalah mengontrol adam dan hawa dari jauh seperti sistem remort control. Antara
lain, dikemukakan tafsiran dari injil yang menyatakan bahawa syaitan telah
masuk ke dalam ular, lalu ular itu masuk ke dalam syurga. Juga, dalam beberapa
tafsiran ayat, ada beberapa riwayat dari israiliyyat dinukilkan.
Namun begitu, riwayat yang berkaitan dengan israiliyyat,
Taurat dan injil ini, ia tidak boleh dijadikan sebagai sandaran hujjah kecuali
dikukuhkan dengan hadis yang saheh.
Sambil-sambil pekena dhodh phati, tiba-tiba Dr Juandajaya pun
sampai bersama seorang rakannya. Dua pun duduk. Kami menjemput dia minum dan
makan bersama, tetapi beliau hanya mahu minum sahaja pada malam itu.
Kami berbual panjang pada malam itu. Hasmi banyak berkongsi
bersama beliau tentang sejarah Islam dan tanah melayu; fokus pada keturunan
Melayu batak. Dalam sejarah yang dibaca oleh Hasmi dari riwayat yang beliau baca
bahawa Islam masuk di tanah melayu melalui susur galur aliran syiah. mereka
masuk dengan memakai jubah, makanya mereka digelar sebagai tentera paderi.
Dalam bahasa melayu lama, iaitu sebelum kedatangan Islam di
tanah melayu, paderi itu bukan merujuk kepada kristian, tetapi merujuk kepada
orang-orang agama, tidak kira dari apa agama mereka. Tetapi, memandangkan
kedatangan islam yang orang agamanya dikenali sebagai Ulama, makanya sejak itu
penggunaan paderi itu digunakan kepada orang-orang agama kristian dalam
pengistilahan melayu.
Juga, Islam masuk di kalangan batak itu melalui rogol; iaitu
masuk dengan peperangan, lalu orang-orang batak yang tidak beragama islam itu di
tawan dan mereka menjadi hamba. Perhambaan itu menjadikan mereka disetubuhi
walaupun dalam keadaan mereka tidak rela. Kelahiran anak-anak mereka itu dengan
agama Islam, menjadikan Islam tersebar di tanah melayu.
Ekoran itu, dikatakan bahawa orang batak itu tidak bangga
dengan masuk Islam, tetapi mereka bangga dengan masuk melayu; kerana kemasukan
mereka dalam Islam itu dalam keadaan cukup ngeri dari sudut sejarahnya. Makanya,
mereka cukup popular dengan satu pantun;
Kapak bukan sebarang kapak
Kapak diguna untuk membelah kayu
Batak bukan sebarang batak
Batak masuk melayu.
Dr Juandajaya dengan style dia mengambil perhatian. Diletakkan
dua tangannya di hadapan mulut dan hidungnya. Dengan cermin matanya yang buat
besar, kelihatan matanya sedang merenung tajam kepada Hasmi ketika mendengar
kupasan tersebut. Dr Juandajaya juga ada memberi komen ringkas terhadap kupasan
hasmi itu, tetapi tidak lah mendalam sangat.
Kemudian, aku menyebut nama al-Biqa3i di hadapan Dr
Juandajaya. Dengan spontar Dr Juandajaya menyampuk, “Ulama Usul al-Tafsir”.
Hati kecilku menyebut, “cit hampeh.. mamat mufti ni ada
maklumat rupanya”.
Tidak ada apa sangat yang dikupas beliau tentang tokoh ahli
tafsir itu. Namun, maklumat yang ada pada beliau, aku rasa keilmuan yang ada
beliau tidak boleh dipandang rendah. Lebih-lebih lagi, jika mahu dibandingkan
dengan mufti-mufti lain di Malaysia.
Kemudiannya, aku mula cari pasal dengan beliau dengan provoke
beberapa isu-isu politik dalam Islam, seperti konsep negara Islam, konsep
negara sekular dan sebagainya.
Mendengar cara beliau memberi komentar dan tidak termakan
provokasi aku, aku mula meletakkan satu sudut pandang terhadap Dr Juandajaya
dengan menganggap bahawa beliau seorang ulama yang progresif.
Perbualan kami pada malam itu berlanjutan hampir pukul empat
pagi. Sebelum kami beredar….
Bersambung…
No comments:
Post a Comment