Aliran kritik hadis semasa
Umar Muhammad Noor.
Penerbit universiti Malaya
Kuala Lumpur 2021.
1. Berasal dari kalimah dalam bahasa yunani kritikos,
bermaksud: menghakimi, membanding dan menimbang. Seseorang yang melakukan
pertimbangan dan penghakiman terhadap sesuatu perkara disebut krites (hakim).
Makna utama yang terkandung dalam istilah ini pada asalnya adalah "upaya
mencari-cari kesalahan". Namun bermula pada abad ke-17 masihi, kalimat ini
digunakan dengan makna "ulasan atas karya sastera dan seni yang
membincangkan kelebihan ataupun kekurangannya".
2. Kritik selalu diterjemahkan dengan dua makna, iaitu
pertama: analisis, penilaian dan ulasan terhadap sesuatu karya sastera dan
lain-lain, dan kedua: kecaman ataupun ulasan tentang keburukan seseorang atau
sesuatu.
3. Dalam bahasa Arab, kalimat yang selari dengan makna
politik seperti di atas adalah naqd. Pada asalnya, kalimat ini bermakna
"menzahirkan" dan "menampakkan" sesuatu. (1)
4. Dalam ilmu hadis, kalimat naqd digunakan sebagai istilah
spesifik yang merujuk kepada sebuah kaji selidik yang bertujuan untuk
memastikan kesahihan hadis, memisahkan hadis sahih daripada hadis lemah,
menjelaskan kecacatan yang tersembunyi sekaligus memberi penilaian jarh dan
ta'dil bagi para perawi.
5. Ahli hadis telah menggunakan istilah ini sejak seawal abad
2 hijrah.
6. Selain kalimah naqd, Abdul Hadi turut menggunakan istilah
tamyiz untuk merujuk kepada makna kritik. Kalimat ini terdapat dalam alQuran
dengan membawa makna "membezakan antara satu perkara dengan yang
lain". Penggunaan istilah ini bagaimanapun tidak meluas seperti istilah
naqd. Salah satu penggunaan istilah ini tercermin dalam sebuah buku bertajuk
al-tamyiz yang ditulis oleh Muslim bin al-hajjaj (261H). Buku ini mengandungi
kaedah-kaedah praktikal dalam mengkritik kesahihan dan kesilapan riwayat. (2)
SEJARAH PERKEMBANGAN POLITIK HADIS
7. Ilmu kritik hadis ialah Murni produk pemikiran kaum
muslimin. Ahli Hadis tidak mengambil prinsip dan kaedah ilmu ini daripada
bangsa ataupun agama lain.
8. Setiap kaedah ilmiah yang diguna pakai dalam ilmu ini
merupakan pelaksanaan nilai-nilai Al-Quran seperti larangan berdusta, menolak
berita orang fasik dan kepentingan menuntut bukti.
9. Bangsa Arab sebelum Islam, begitu juga kalangan Yahudi dan
nasrani, tidak mengenal mekanisma kritik maklumat yang membezakan fakta
daripada mitos. Kebanyakan daripada mereka menerima dan mengimani begitu sahaja
setiap maklumat yang disampaikan oleh tokoh-tokoh agama ataupun pemimpin mereka
tanpa usul periksa. Dengan demikian, ilmu kritik hadis adalah salah satu
keistimewaan umat Al-Quran dan salah satu bentuk keunggulan mereka ke atas
bangsa-bangsa yang lain di atas muka bumi.
10. Matlamat utama pengembangan ilmu ini ialah untuk menjaga
kemurnian agama daripada ajaran-ajaran yang asing yang bukan bahagian
daripadanya.
11. Generasi pertama yang mengamalkan mekanisma kritik
riwayat ini tidak lain adalah para sahabat sendiri. Mereka selalu memastikan
kesahihan hadis yang mereka dengar dengan cara menanyakannya secara langsung
kepada nabi. Bagaimanapun, motif tindakan tersebut bukan kerana keraguan kerana
pemalsuan hadis sebelum menyebar pada masa mereka, akan tetapi sekadar untuk
memastikan maklumat. (3)
12. Selepas nabi wafat, para sahabat mengembangkan beberapa
kaedah kritik baharu untuk memastikan kesahihan hadis yang dinisbahkan kepada
baginda. Antaranya, mereka meminta setiap orang yang meriwayatkan hadis yang
tidak mampu untuk mengajukan saksi atau bersumpah. Metod ini dipraktikkan oleh
khalifah Abu Bakar, Umar bin al-khattab dan Ali bin Abi Thalib. Semakan silang
turut dilakukan dengan membandingkan matan hadis tersebut dengan kandungan
Al-Quran atau hadis lain yang telah dipastikan kesahihannya. Setiap hadis yang
bercanggah dengan kedua-dua sumber ini dipastikan mengandungi kesilapan,
justeru tertolak. Isteri nabi, Aisyah binti Abi bakar antara orang yang
terkenal sering mempraktikkan metod ini. (4)
13. Metode kritik matan hadis semakin berkembang seiring
penyebaran hadis hadis palsu di tengah kekacauan politik yang berlaku pada
pertengahan abad pertama hijrah.
Menurut Ahmad bin hambal, pendustaan dalam hadis bermula pada
masa Al Mukhtar bin ubaid al-Saqafi (67H), seseorang yang awalnya mendakwa menjadi
pembela ahlul bait, lalu mengaku menjadi nabi. Tokoh ini tidak segan silu
mencipta hadis palsu dan mengupah orang lain membuat hadis palsu untuk
menyokong agenda politiknya.
14. Tokoh ulama tabiin di basrah, Muhammad bin sirin (110H)
antara tokoh utama membuat kajian sanad dan analisis perawi. Beliau pernah
berkata: sebelumnya mereka (para ulama) tidak pernah bertanya tentang sanad.
Namun selepas berlaku fitnah, mereka mula berkata: sebutkanlah tokoh-tokoh
(perawi) kamu. Jika berita itu berasal daripada perawi ahli sunnah, maka mereka
menerimanya. Namun jika berasal daripada ahli bidaah, maka mereka menolaknya.
(4)
15. Ujian imam Syafi'i kepada imam Syu'bah: kalau bukan
kerana syu'bah, nescaya tidak akan dikenal hadis di Iraq. (5)
16. Para pengkaji bersetuju bahawa abad ke-3 dan ke-4 hijrah
merupakan masa keemasan ilmu hadis. Pada masa itu, semua hadis telah sempurna
dihimpun dan dipelihara secara kolektif oleh Ahli Hadis sejak berkurun.
Walaupun ada
sesetengah hadis yang terluput daripada pengumpulan tersebut, maka bilangan
tentu sangat sedikit. Kesempurnaan usaha kolektif ahlul hadits ini membuat
Al-Baihaqi berkata: sesiapa pada hari ini membawakan sebuah hadis yang tidak
terdapat dalam semua (kitab-kitab) mereka, maka tidak dapat diterima.
Demikian juga perkataan imam as-sayuti: ada pun sekarang maka
tumpuan kita atas kitab-kitab yang telah dibukukan. Sesiapa yang meriwayatkan
hadis yang tidak terdapat di dalamnya, maka Hadis itu bertolak, sekalipun ia
seorang yang paling bertakwa. Dan sesiapa yang meriwayatkan hadis daripada
kitab-kitab itu, maka tidak boleh ditolak sekalipun orang yang meriwayatkannya
manusia yang paling fasik". (7)
Pada awal ketiga Hijriah, imam Syafi'i menyatakan bahawa
semua hadis dan sunnah pada zaman tersebut telah tersimpan dengan baik dalam
buku-buku para ulama meskipun sebelum terhimpun dalam satu buku tersendiri.
(20)
17. Selain itu sempurna di himpun, hadis pada masa itu juga
telah sempurna di Nilai. Hal itu kerana proses penilaian hadis dilakukan
bersamaan dengan proses pengumpulan.
Ibnu Khaldun pernah menyatakan bahawa semua hadis telah
selesai dinilai oleh imam imam hadis mengikut marhabat yang sepatutnya seperti
sahih, doif, hasan, ma'lul dan sebagainya sehingga tidak lagi terbuka jalan
untuk mensahihkan hadis yang tidak disahihkan sebelumnya. (7)
18. Ilmu kritik hadis sedikit demi sedikit mula merudum pada
abad ke-5 Hijriah. Pada masa itu, tiada lagi tokoh hadis yang memiliki hafalan,
keilmuan dan ketelitian seperti yang dimiliki oleh tokoh tokoh hadis kepada generasi
sebelumnya.
IBN Hibban kata: Rasulullah telah mengkhabarkan bahawa ilmu
akan berkurangan pada akhir zaman. Aku melihat semua ilmu semakin berkembang
melainkan ilmu yang satu ini (ilmu hadis). Saban hari ilmu ini semakin
berkurangan. Seolah-olah ilmu yang nabi khabarkan kepada umatnya akan
berkurangan di akhir zaman adalah ilmu tentang sunnah. (Al-majruhin)
Pada abad ini kita turut melihat pemisahan antara ahli hadis
dan ahli fiqh. Kumpulan ahli fiqh pada masa yang sama adalah para penyokong
teologi Ashaari, mengamalkan method pemikiran deduktif berasaskan
prinsip-prinsip ilmu mantiq. Oleh itu keunggulan mereka dalam Medan perdebatan,
kumpulan ini mendominasi pemikiran Islam sekaligus meminggirkan kalangan ahli
hadis.
Al-Baihaqi menceritakan sikap sesetengah ahli fiqh yang bukan
hanya berpuas hati dengan kejahilan dalam ilmu hadis, malah turut menghentam,
merendahkan dan mentertawakan tokoh-tokoh yang alim dalam ilmu ini. (Kandungan
surat kepada al-juwaini) (8)
19. Pada abad ke-6 Hijriah sehingga abad ke-9 hijrah, ilmu
hadis terus merudum seiring kematian tokoh-tokohnya. Pada abad abad ini,
kebanyakan pelajar agama kurang menghargai dan tidak berminat kepada ilmu hadis
selain mengumpulkan salat dan kitab-kitab hadis untuk tujuan periwayatan.
Realiti ini diceritakan oleh ibnu al-solah dalam kitab ulum al-hadith atau
lebih dikenali sebagai muqaddimah. (9)
20. Memasuki akhir abad ke-9 hijrah, ilmu hadis memasuki fasa
kejumudan. Al-Sakhawi ada berkata: adapun pada hari ini maka ilmu hadis telah
hampir pupus di Iraq, farsi dan azerbaijan. Bahkan ia tidak lagi dijumpai di
Arran, armenia, jibal dan khurasa yang dahulunya merupakan negara hadis (دار الاثار), juga di Isbahan yang pernah menyaingi Baghdad dalam aspek
ketinggian Dan kuantiti (Sanad). Yang berbaki hanyalah di Mesir dan Damsyik,
semoga allah menjaga kedua-duanya, juga sedikit di Mekah, sedikit di Granada,
juga malaga dan sedikit di Cepta dan Tunisia. Kami meminta kepada Allah agar
penutupan yang baik. (10)
21. Kelemahan ini turut berlaku di universiti al-azhar,
sehinggakan sesetengah ulama al-azhar cenderung kepada pemikiran modenis dan
memandang negatif kepada hadis. Mereka sering menolak hadis sohih dan tidak
mengamalkan kandungannya dengan alasan-alasan seperti menyalahi akal dan tidak
selari dengan penemuan saintifik. Hadis-hadis akidah sangat mudah ditolak
dengan alasan sekadar hadis Ahad atau kandungannya berasal daripada
Israeliyat. (11)
Atas permintaan syeikhul Azhar, Mustafa Abdul Raziq, beliau
mencadangkan beberapa rombakan kurikulum dan sistem pengajaran untuk
menghidupkan ilmu sunnah di institusi pendidikan ini.
22. Pada masa ilmu hadis mengalami kemunduran di kebanyakan
dunia Islam, ilmu ini mendapat sambutan di India pada abad ke-10 hijrah, lalu
mencapai kemuncaknya pada abad ke 12 hingga ke 14 hijrah.
Menurut Muhammad Ishaq, penyebaran ilmu hadis di India
berkait rapat dengan murid-murid empat Ahli Hadis di Mesir dan Mekah
A. Ibnu Hajar al-'asqalani.
B. As-Sakhawi
C. Zakaria al-ansori.
D. Ibnu Hajar al-haitami.
Berikut ini berpindah ke India dan menghidupkan pengajian
hadis sehingga terbina pusat-pusat hadis di India.(12)
23. Dari شاة ولي الله الدهلويه, anak-anak dan murid-murid beliau melanjutkan usaha pembaharuan
beliau sehingga membentuk sebuah sebuah aliran pemikiran tersendiri. Adilan
tersebut selanjutnya terbahagi dua
A. Ahnaf
B. Ahli hadis
Aliran ahnaf berusaha mengekalkan tradisi bermazhab,
sedangkan aliran ahli hadis menjadikan hadis sebagai pegangan utama tanpa
terikat kepada mazhab.
Ada dua madrasah yang mengikut aliran ahnaf, iaitu madrasah darul uloom deoband then
mazahir uloom saharanfur.
Ada dua madrasah yang mengikut aliran ahlul hadis, iaitu
madrasah Shah waliullah dehlawi dan al-Riyasah Bahupal. (13)
24. Bermula abad ke-14 hijrah, ilmu hadis menyaksikan
tanda-tanda keghairahan semula. Pada
abad ini tokoh-tokoh ulama yang memiliki kemahiran dalam kritik hadis
bermunculan di India, Mesir, syam, al Maghribi dan lain-lain. (13)
Menurut HAMADAH, ada empat faktor kebangkitan itu berlaku
A. Penerbitan buku buku dan jurnal jurnal yang berkaitan
dengan hadis dan ilmu hadis.
B. Penubuhan pusat pusat kajian hadis di pelbagai universiti
di timur dan barat
C. Semakin banyak kajian kajian berkenaan fiqh perbandingan
yang merujuk kepada hadis sebagai salah satu rujukan Dalil terpenting.
D. Semakin banyak kajian yang mencabar tesis orentalis
berkenaan hadis dan sirah. (14)
METODE KRITIK AHLI HADIS
25. Matlamat utama kritik hadis yang dilakukan ahli hadis
dialah menilai sama ada sesebuah hadis benar-benar berasal dari sumber asal
hadis tersebut sebagaimana yang didakwa (nabi, tokoh sahabat ataupun Tabiin)
ataupun tidak.
26. Matan adalah ayat ataupun perkataan, sama ada pendek
ataupun panjang, yang mengandungi maklumat tertentu seperti perintah melaksanakan
solat, wajiban berlaku Ihsan kepada haiwan dan lain-lain.
Sanad ialah rangkaian nama orang yang meriwayatkan matan tadi
dari satu generasi kepada generasi yang selepasnya. (15)
27. Istilah yang digunakan ahli hadis untuk mengatakan bahawa
seseorang perawi memenuhi kriteria kebolehpercayaan yang tinggi adalah siqah.
Seorang perawi Syiah adalah seseorang yang dinilai memiliki
kelayakan عدالة dan ضبط yang memadai. (16)
Dalam memastikan kelayakan عدالة، ahli hadis perlu memastikan orang tersebut beragama
islam, jujur, soleh dan terjaga daripada segala perbuatan yang boleh merosakkan
reputasinya sebagai tokoh rujukan dalam agama. Perkara ini dapat dilakukan
dengan pengamatan secara langsung ataupun menerusi pemberitaan orang yang
pernah berjumpa dengannya.
Kelayakan ضبط
perawi dikaji dengan meneliti dan menilai semua hadis yang beliau riwayatkan.
Beliau di Nilai memiliki tingkatan ضبط yang tinggi apabila terbukti sedikit melakukan kesilapan dalam
periwayatan hadis hadis tersebut. Untuk itu ahli hadis mengembangkan sebuah
metode verifikasi riwayat yang disebut pertimbangan (اعتبار).
28. Metode اعتبار terdiri dari dua tahap;
A. Mengumpulkan (سبر) semua periwayatan seseorang perawi.
B. Membandingkan tiap-tiap satu daripada periwayatan tersebut
dengan periwayatan para perawi yang lain.
Sekiranya semua periwayatannya atau sebahagian besarnya
selalu bersesuaian dengan keperluan mereka maka perawi berkenaan dinilai
sebagai darjat ضبط
yang tinggi.
Jika semua periwayatannya atau sebahagian besarnya selalu
menyalahi periwayatan mereka, maka ضبط beliau dinilai rendah.
Dalam menilai ضبط perawi ahli hadis memeriksa setiap kata makan huruf yang
terdapat dalam periwayatan perawi tersebut kerana setiap kesilapan akan diambil
kira. Kesilapan yang boleh merosakkan protasi perawi sangat banyak dan mungkin
terlalu halus untuk pandangan m m seperti meriwayatkan secara marfu' sebuah
hadis yang sepatutnya mawquf, meriwayatkan secara bersambung sebuah hadis yang
sepatutnya terputus, silap menyebut nama ataupun perkataan dan sebagainya. (16)
Salah satu kesilapan terburuk yang dilakukan seseorang perawi
ialah apabila beliau meriwayatkan sebuah hadis daripada tokoh besar yang
memiliki ramai murid, namun tiada siapa yang menyokong periwayatan beliau. Adik
hadis menyebut periwayatan seperti ini dengan istilah TAFARRUD (17)
29. Makan dengan hadis yang ada علة, ia berpunca daripada sifat kemanusiaan perawi yang terkadang
silap dan cuai.
Al-Baihaqi berkata: terkadang seseorang perawi yang jujur
tersilap ketika menulis hadis sehingga suatu hadis masuk ke dalam hadis lain,
maka jadilah sebuah matan hadis lemah ditulis beriringan dengan sanad yang
sahih. Pena terkadang tergelincir, pendengaran tersalah dan hafalan
mengkhianati. Seorang perawi boleh jadi meriwayatkan hadis pelik tanpa sengaja.
(18)
Untuk mengenalpasti cacat dalam periwayatan dan pihak yang
bertanggungjawab atas kecacatan tersebut, ahli hadis menghimpun jalur
periwayatan hadis tersebut sebanyak banyaknya, lalu meneliti dan
membandingkannya satu persatu. (18)
30. Ibnu Hajar pernah berkata: apabila kita menemukan sebuah
hadis yang telah dihukum mengandungi cacat oleh salah seorang imam yang menjadi
rujukan, maka sebaiknya kita menerima ketetapan tersebut sebagaimana kita
menerima ketetapan mereka apabila mereka mensahihkan hadith. (النكت على كتاب ابن الصلاح
(22)
31. Kitab ar risalah imam sya'fie misalnya banyak mengandungi
perbahasan ilmu hadis dan kaedah riwayat.
Muhammad Abu zahw berkata: sesiapa yang membaca tulisan
Al-Syafie tentang hadis dan ahlul hadits dalam ar risalah, lalu membaca
tulisan-tulisan ahli hadis seperti ibn al-Salah dan lain-lain, dia akan melihat
bahawa Al-Syafie adalah guru mereka dalam bidang ini. (22)
PERCANGGAHAN KRITIK HADIS
32. Kritik hadis bersifat ijtihadi. Walaupun mengamalkan
prinsip-prinsip asas yang sama namun perbezaan pendapat terkadang berlaku. Seorang perawi yang dinilai lemah oleh
seseorang pakar, terkadang dinilai siqah oleh yang lain. Dua orang pakar hadis
atau lebih terkadang berbeza pandangan dalam menetapkan kesahihan sesebuah
hadis.
Contoh adalah kekhilafan dalam kalangan ulama hadis berkenaan
dengan hadis berikut:
الامام ضامن والمؤذن مؤتمن اللهم ارشد
الائمه واغفر للمؤذنين
Hadis ini ada dua percanggahan berikut;
A. Satu kumpulan menyatakan perawi meriwayatkan daripada Abu
soleh yang ambil hadis dari Abu hurairah.
B. Satu kumpulan yang lain pula menyatakan perawi
meriwayatkan hadis ini daripada Abu soleh yang ambil hadis dari Aisyah.
Ini menandakan hadis ini adalah مضطرب
Semua ulamak hadis pakat bahawa hadis مضطرب mesti diselesaikan dengan tarjih ataupun ditinggalkan sama
sekali.
A. Abu Zur'ah tarjih periwayatan daripada Abu hurairah.
B. Al-bukhari tarjih periwayatan daripada Aisyah.
C. Ibn Madini melemahkan kedua-duanya. (23)
33. Antara penyebab sedikit percanggahan kritik hadis adalah
tiada yang ikut serta dalam wacana kritis hadis selain tokoh-tokoh pakar dalam
kalangan ahli hadis sahaja. Para ulamak yang lain termasuk Fuqaha' dan ahli
usul, menghormati kepakaran ahli hadis dan selalu merujuk mereka dalam
penetapan status hadis.
Contohnya imam Syafi'i yang memiliki kemahiran dalam kritik
hadis, beliau selalu menyandarkan pandangannya kepada ahli hadis. Apabila
melemahkan sesebuah hadis, beliau selalu berkata: hadis ini tidak disahihkan
oleh ahli hadis.
Keadaan ini mula berubah apabila pakar-pakar hadis mula
berkurangan dan ilmu sunnah semakin lemah. Beberapa tokoh yang menghimpunkan
kepakaran dalam fiqh dan hadis, kita boleh menyebutnya sebagai ahli hadir dalam
kalangan ahli fiqh محدثوا الفقهاء.
Mereka ini mengulas status kesahihan hadis dengan pendekatan berbeza dengan
ulama hadis sebelum mereka. Pendekatan tersebut terpengaruh dengan metodologi
ahli fiqh yang sering mengabaikan ketelitian Ahli Hadis. Beberapa perkara yang
dilihat sebagai cacat periwayatan yang menjejaskan kesahihan hadis tidak
diambil kira. Akibatnya sanad-sanad dan hadis-hadis yang dihukum lemah oleh
ahli hadis terdahulu terangkat menjadi sahih dalam analisis baharu.
Antara tokoh sebegini adalah Muhammad bin jarir ath-thabari dalam
تهذيب
الاثار. Beliau
secara sengaja dan sedar memilih pendekatan yang menyalahi kalangan ahli hadis.
Setiap kali membuka perbahasan, beliau meriwayatkan sebuah hadis yang lalu
berkata: hadis ini menurut kami sahih. Namun begitu hadis ini berkemungkinan
dinilai lemah mengikut mazhab lain kerana beberapa kecacatan.
Beliau selanjutnya menyebutkan cacat cacat tersebut lalu
mengabaikannya, padahal kebanyakan cacat yang beliau sebutkan adalah
faktor-faktor yang menyebabkan hadis di sisi ahli hadis.
Boleh dikatakan bahawa metode yang beliau amalkan selari
dengan pendekatan Fuqaha' yang hanya mengambil berat Zahir sanad. Bagi mereka
syarat kesahihan hadis hanya dua sahaja;
A. Semua perawi yang terkandung dalam sanad adalah siqah.
B. Sanad tersebut terbukti bersambung.
Adapun aspek ketiadaan شاذ وعلة mereka kurang mengambil perhatian. (25)
Menurut ibnu daqiq al-aid dalam kitab al-iqtirah: kalangan
ahli fiqh dan usul menolak ketiadaan Syaz dan illah sebagai syarat kesahihan
hadis. Justeru banyak cacat yang ditetapkan oleh ahli hadis tidak sejalan
dengan prinsip-prinsip Fuqaha'.
Perkara yang sama dijelaskan oleh As-Sakhawi dalam kitab Fath
al-mughith. (25)
34. Percanggahan dalam menilai status hadis semakin sering
terlihat apabila sentimen mazhab mewarnai wacana kritis hadis.
Setiap penyokong mazhab menggunakan ilmu kritik hadis untuk
menyokong mazhabnya sekaligus melemahkan mazhab lawan yang tidak selari dengan
mazhabnya.
Perilaku sebegini didakwa berlaku pada kritik hadis oleh imam
tahawi, seorang pakar hadis mazhab Hanafi di Mesir dalam kitab شرح معاني الاثار.
Al-baihaqi menuduh tokoh ini: sering melemahkan hadis sahih
di sisi ulama hadis apabila menyalahi pandangannya, dan mensahihkan hadis-hadis
lemah disisi ahli hadis, apabila selari dengan pandangannya.
Al-Baihaqi yang berasal daripada penyokong mazhab Syafi'i
selanjutnya cukup sering mengkritik pandangan al-Tahawi.(26)
35. Ibnu al-Solah ada menjelaskan bahawa ahli hadis terkadang
berselisih pandangan dalam menetapkan kesahihan hadis akibat perbezaan dalam
memastikan kewujudan syarat-syarat yang disebutkan dalam definisi ini.
Antaranya adalah perbezaan dalam penetapan kriteria kesahihan turut berlaku di
antara al-bukhari dan muslim sehingga mencetuskan istilah syarat Bukhari dan
syarat Muslim.
36. Percanggahan pendapat para pakar hadis, antaranya adalah
berpunca daripada perbezaan pendapat dalam kefahaman dan ijtihad, yang itu
ijtihad dalam menetapkan kaedah kaedah ilmu dan usul hadis, dan ijtihad dalam
mengaplikasikan kaedah kaedah dan prinsip prinsip tersebut. Realiti ini adalah
kunci memahami perselisihan pendapat yang berlaku dalam kalangan ahli hadis.
(28)
37. Mahmud mish'al menyebutkan bahawa percanggahan pendapat
dalam mensahihkan dan melemahkan hadis (اختلاف في تصحيح الاحاديث وتضعيفها) adalah salah satu penyebab
perbezaan pendapat dalam isu-isu fiqh semasa. Menurut beliau, meskipun
teknologi telah memudahcara bagi kajian kritik hadis, namun para pengkaji hadis
masih jarang mencapai kata sepakat berkenaan status pelbagai hadis kerana kecenderungan
aliran dan kumpulan. (29)
PEMETAAN ALIRAN KRITIK HADIS SEMASA
38. Abad ke-15 hijrah, umat Islam menyaksikan kebangkitan
ilmu hadis. Pada masa yang sama, umat Islam dalam kalangan ahlus sunnah pada
abad ini telah terpecah kepada beberapa aliran. Menurut pakar pakar sosiologi
yang mengkaji etnografi umat Islam, dikotomi salafi dan Sufi merupakan
pembahagian yang paling asas bagi masyarakat Islam sunni pada hari ini.
Dalam wacana kritis hadis, kedua-dua aliran ini aktif dalam
setiap perbincangan tentang status kesahihan hadis. (39)
Abu Su'ailik menyebutkan dua aliran yang paling berpengaruh
pada zaman ini iaitu aliran Syeikh albani yang berhaluan salafi, dan aliran
Al-Ghumari yang berhaluan Sufi.
Mamduh menjelaskan bahawa pada pertengahan kedua abad 14
hijrah, pengajian hadis telah terbahagi kepada dua aliran: aliran Wahhabi yang
membela pandangan pandangan ibnu taimiyyah, ibnu al-qayyim dan Muhammad bin
Abdul wahhab dan aliran yang mazhabi atau Sufi.
Hamadah mengamati perdebatan yang kerap berlaku antara aliran
yang dikenali sebagai salafiah dan pihak yang menisbahkan diri kepada mazhab.
Beliau lalu meramalkan kehadiran aliran pertengahan yang mengambil kebaikan
daripada kedua-dua kumpulan ini akan hadir dalam masa terdekat. (40)
ALIRAN SUFI
39. Ibnu Khaldun menjelaskan: mereka (ahli Sufi) sejarah khas
memakainya (pakaian yang diperbuat daripada bulu) kerana hendak menyalahi orang
ramai yang suka memakai baju-baju yang mahal.
Ibnu Khaldun turut menjelaskan bahawa ilmu ini pada mulanya
berbincang tentang ilmu akhlak dan pembersihan jiwa daripada sifat-sifat
tercela. Tetapi tokoh-tokoh terkemudian turut mengulas konsep-konsep teologi
dan falsafah yang sangat rumit.
40. Pada abad 4 hijrah, pemikiran Sufi bercampur dengan
teologi asyairah dan fiqh mazhab, selanjutnya membentuk trilogi tradisional
yang menjadi pegangan ulama hingga hari ini. Trilogi tersebut misalnya terlihat
dalam diri abul Hasan al Ashari, pengasas aliran al-asha'ari yang mahsyur
sebagai tokoh ilmu kalam yang bermazhab Syafi'i dan penganut tasawuf.
Bagaimanapun usaha serius untuk menggabungkan teologi
al-asy'ari dengan tasawuf sebenarnya dimulakan oleh Abu Ali al-Daqqaq, lalu
disempurnakan oleh murid beliau abul Qasim Abdul Karim bin Hashim Al-Qusyairi.
41. Teologi al-asy'ari menghadapi tentangan hebat daripada
kalangan hanabilah di Baghdad. Kebencian mereka kepada muktazilah melahirkan
pandangan negatif terhadap ilmu kalam dan mengharamkan semua bentuk
perbincangan tentang ilmu ini. Justeru meskipun abul Hasan al-asy'ari selalu
menegaskan bahawa dirinya membela akidah imam Ahmad, namun hanabilah memiliki
pandangan buruk terhadap beliau kerana terlibat dalam ilmu kalam. (42)
42. Pada abad keenam dan ketujuh hijrah, teologi Ashaari
telah menjadi pegangan majoriti umat Islam di kerajaan saljuk di timur,
kerajaan Bani Ayub di tengah dan kerajaan muwahhidun di barat. Dalam kalangan
ulama, aqidah ini turut menjadi kesepakatan ahli fiqh dari kalangan mazhab
Syafie, Maliki, Hanafi dan pegangan tokoh-tokoh besar Hambali. Sejak itu,
gabungan tasawuf, teologi Ashaari dan fiqh mazhab telah menjadi sebuah tradisi
intelektual yang diwariskan dari generasi ke generasi.
Antara contoh tokoh sebegini adalah syihabudin Ahmad bin
Muhammad bin Ali ibnu Hajar al-haitami. Selain seorang faqih bermazhab Syafi'i
dan berakidah Ashaari, beliau merupakan pembela tokoh-tokoh dan amalan ahli
Sufi. Selain itu beliau sangat memusuhi pihak-pihak yang mengkritik tasawuf
seperti ibnu taimiyyah dan ibnu qayyim. Beliau juga menegaskan bahawa setiap
sebutan ahli sunnah Wal jamaah adalah khas merujuk kepada pengikut aliran
Ashaari dan maturidi. (44)
43. Abdullah al-Ghumairi mengkritik pandangan Ahmad as-shawi
al-maliki yang menyatakan bahawa keluar daripada empat mazhab adalah sesat dan
menyesatkan bahkan boleh membawa kepada kekufuran. Beliau turut mengecam
pemikiran ekstrem Tarekat tijaniyah yang disebutnya sebagai wahabi Tarekat
Sufi. (46)
EPISTOMOLOGI ALIRAN SUFI
44. Apabila dijumpai teks wahyu yang bercanggah dengan
prinsip akal, aku sama ada teks tersebut tidak sahih atau kandungannya mesti
ditakwil.
Kaedah takwil yang beranikan kaedah kaedah bahasa Arab
seperti mereka amalkan apabila menggunakan ayat sifat (teks Al-Quran atau hadis
yang secara zahirnya menyerupakan Allah dengan makhluk)
45. Dalam kitab كبري اليقينيات, Sa'id Ramadhan al-Buthi kata: tidak benar bahawa tidak
dijumpai ulama salaf yang mentafsirkan ayat-ayat sifat atau sebahagiannya
dengan takwil tafsili. Dan tidak benar andai ulama salaf tidak pernah
menggunakan pendekatan ini sekalipun, bawa mentakwil sifat-sifat ini selari
dengan kaedah-kaedah bahasa Arab Dan memerhatikan bukti-bukti bahasa (Qarinah)
yang diamalkan dalam kitab Allah adalah sesuatu ta'til (pengosongan makna
lafaz).
46. Berkenaan dengan dalil aqidah, aliran Sufi menetapkan
bahawa topik asas dalam wacana aqidah mesti dibina di atas dalil-dalil yang
pasti, iaitu al-quran dan hadis yang mutawatir.
Adapun hadis Ahad, maka secara asasnya tidak boleh digunakan
untuk menetapkan asas akidah. (48)
Al-Buti menyatakan bahawa penolakan hadis Ahad dalam akidah
hanya bermakna bahawa hujah yang terkandung dalam hadis tersebut tidak memaksa.
Bahkan seorang manusia tidak dipaksa untuk meyakini sesuatu berita melainkan
apabila terbina di atas bukti-bukti yang mutawatir. Jika dalil tersebut dibina
di atas hadis Ahad, maka perkara tersebut terpulang kepada keyakinan peribadi
sahaja.
Nuruddin Itir menambah bahawa hadis empat terkadang diterima
sebagai dalil akidah, ya itu apabila memiliki sifat-sifat tertentu. Antaranya
ialah;
A. Hadis berkenaan disokong oleh ijmak.
B. Diriwayatkan oleh rangkaian sangat yang terdiri daripada
imam-imam yang Hafiz.
C. Rangkaian perawi-perawi yang tidak gharib, iaitu
dilewatkan menerusi selfie lah yang diiktiraf sebagai sunat yang paling sahih أصح الأسانيد
Al-Kawtsari mengatakan bahawa hadis ahad yang boleh terangkat
kepada mutawatir maknawi apabila berbilang sanad dan memberikan maklumat yang
meyakinkan (qatie) apabila disokong dengan sifat-sifat (qarain) tertentu.
47. Sama seperti aliran salafi, tokoh aliran sufi turut
berpandangan bahawa hadis lemah tidak diterima sebagai hujjah dalam wacana
akidah dan hukum.
Bagaimanapun aliran ini menerima hadis lemah dalam wacana
tafsir, adab, targhib dan tarhib dan Fadhail amal dengan syarat sanad hadis
tersebut tidak terlalu lemah, kandungannya termasuk dalam prinsip umum syari'at
(اصل
عام) dan motif
amal hanya untuk berjaga-jaga sahaja dan motif amal hanya untuk berjaga-jaga
sahaja.
Menurut Abdullah Al-Ghumari, konsep ini disepakati oleh semua
ahli hadis terdahulu. Tiada yang melarang beramal dengan hadis lemah selain Abu
Bakar bin Al Arabi, lalu Siddiq Khan sl-Qinawji dan Albani.
48. Penerimaan hadis lemah menjadi salah satu faktor
perluasan konsep bidaah disisi aliran Sufi. Berbeza dengan pandangan salafi,
aliran Sufi sepakat membahagi dah menjadi Hasanah dan sayyiah. (48)
Menurut Abdullah Al-Ghumari, hadis yang menetapkan bahawa
semua bid'ah adalah sesat bersifat umum. Dan ditakhsiskan oleh 11 hadis. Beliau
menegaskan bahawa konsep ini disepakati oleh semua ulama usul melainkan Abu
Ishaq as syatibi yang menetapkan bahawa bid'ah adalah tercela. Meskipun begitu,
As-Syatibi mengiktiraf konsep Al masalih Al mursalah.
Justeru, Abdullah al-Ghumari merumuskan: perbezaan pendapat
antara AS syatibi dan ulamak yang lain hanya bersifat luaran (خلاف لفظي) tanpa membawa impak hukum. Kedua-dua pihak sepakat menerima
beberapa perkara baru yang tidak pernah berlaku di zaman nabi. Namun berbeza
pandangan dalam menetapkan istilah, sama ada bid'ah hasanah atau maslahah Al
mursalah. (49)
ALIRAN SALAFI
49. Istilah salafi
merujuk kepada sebuah aliran pemikiran dalam Islam yang berusaha menghidupkan
semula kepercayaan dan amalan keagamaan seperti mana yang berlaku pada tiga
generasi pertama umat Islam. (57)
Secara bahasa, salafi berasal dari kalimat salaf yang
mengandungi makna " telah lepas, terdahulu dan terkehadapan". Kalimah
ini kemudian digunakan sebagai istilah yang merujuk kepada sebuah pemahaman
Islam yang berusaha menghidupkan semula akidah dan amalan tokoh-tokoh al-salaf
al-soleh.
50. Pada abad 19 hingga 20 masihi, istilah salafi adalah
sebuah ekspresi yang digunakan para pemimpin Islam untuk menentang dominasi
Eropah ke atas dunia Islam. Reaksi tersebut tercermin dalam keinginan untuk
mengembalikan kegemilangan Islam menerusi transformasi masyarakat yang
berasaskan kesedaran bahawa dominasi barat tidak berlaku kerana kekuatan
mereka, akan tetapi kerana kelemahan umat Islam yang telah meninggalkan ajaran
agamanya. Justeru tiada jalan lain untuk mengembalikan kegemilangan Islam
selain kembali kepada ajaran yang murni.
52. Golongan salafi sendiri umumnya menafikan pemikiran
mereka adalah aliran ataupun Mazhab. Sebaliknya ajaran dan dakwah salafiyah
adalah agama Islam itu sendiri. Dalam buku yang bertajuk
"al-Tawassul" tulisan Syeikh albani yang merupakan salah seorang
tokoh salafi, beliau menegaskan bahawa dakwah salafiyah adalah dakwah Islam
yang sebenar yang Allah Ta'ala turunkan kepada penutup NabiNya. Justeru Allah
sendiri yang menjadikan pengasasnya.
Pandangan sebegini bagaimanapun sukar untuk dipertahankan
dalam wacana ilmiah.
53. Para pengkaji sejarah berpandangan bahawa pemikiran
salafi tercipta daripada kontrak sosial budaya tertentu.
Menurut Dr. Muhammad Imarah, pemikiran ini bermula apabila
Ahmad bin hambal menentang hegemoni muktazilah dalam dinasti abbasiyah dan
mengembalikan umat kepada Islam tradisional sebagaimana yang difahami dan
dipraktikkan oleh salaf. Justeru imarah menyimpulkan bahawa salafi adalah
sebuah fenomena abbasiyah (ظاهرة
عباسية) (58)
Abu Zuhrah bagaimanapun berpandangan bahawa pemikiran salafi
bermula selepas itu, iaitu apabila sekumpulan ulama bermazhab Hambali pada abad
ke-4 hijrah, membincangkan amalan di kubur, menolak takwil dan bidaah, lalu
menisbahkan pandangan mereka kepada Ahmad bin hambal.
54. Kebanyakan pengkaji barat telah melakukan kesilapan
apabila mengaitkan ideologi salafi kepada pemikiran reformis Jamaluddin
al-afghani dan Muhammad Abduh akibat terpengaruh tulisan LOUIS MASIGNON dalam
Revue du Monde musulman.
Meskipun kedua-dua tokoh ini memang melakukan cetusan awal
untuk sebuah gerakan reformasi yang
dikenal sebagai salafi modenis, akan tetapi mereka tidak pernah
menggunakan istilah salafi sebagai identiti. Lagipula kalangan modenas dan
salafi adalah dua entiti yang memiliki konsep dan pendekatan berbeza. Jika
kalangan modenas mengamalkan pendekatan yang terbuka dan fleksibel, karangan
salafi memiliki ajaran dan metode keagamaan yang ketat dan sempit.
55. Semua pengkaji sepakat bahawa salafi moden sangat
terpengaruh oleh pemikiran ibnu taimiyah.
Menurut Bernard Haykal, ada 6 karakteristik pemikiran ibnu
taimiyah yang dikembangkan oleh para penulis selepas beliau untuk membentuk
asas teologi salafi moden.
A. Minat untuk kembali kepada ajaran salaf soleh
B. Penekanan kepada konsep tauhid.
C. Menyerang semua bentuk kekafiran.
D. Penetapan bahawa sumber autoriti yang sahih hanyalah
Al-Quran, sunnah dan ijmak sahabat.
E. Usaha menghapuskan bidaah dalam akidah dan amalan.
F. Sumber Islam tidak berubah sehingga pembentukan hukum baru
untuk konteks moden boleh dilakukan daripadanya bagi kalangan yang memiliki
kepakaran yang memadai. (58)
56. Pada abad 12 hijrah, pemikiran salafi berkembang di
MADINAH kerana aktiviti intelektual ulama Reformis berikut:
ابو الحسن محمد بن عبد الهادي السندي
محمد بن حياة السندي
اسماعيل العجلوني
عبد الله بن سيف الفردي
Semangat pembaharuan salafi diterjemahkan dalam gerakan
dakwah yang agresif oleh murid mereka, iaitu Muhammad bin Abdul wahhab at
tamimi dengan sokongan penguasa Najd Muhammad bin Saud.
Meskipun mendapat tentangan hebat daripada ulamak tradisional
dan kerajaan Turki usmani, Muhammad bin Abdul wahhab berjaya menempatkan
pemikiran salafi dalam kuasa politik yang diperhitungkan di timur tengah.
57. Menurut Jonathan brown, salafi moden berkembang dalam
empat tahap
Tahap 1: gerakan Muhammad bin Abdul wahhab.
Tahap 2: gerakan Muhammad bin Ismail as-San'ani dan Muhammad
bin Ali al-Syawkani di Yaman.
Tahap 3: gerakan Abdul Razak al-baitar, Jamaluddin al-qasimi
dan Tahir al-Jazairi yang berkembang di Damsyik pada pertengahan kedua abad 19
masihi.
Tahap 4: gerakan keluarga al alusi: Mahmud Al-Alusi, Nu'man
al-Alusi, Mahmud Syukri Al-Alusi yang berkembang di Baghdad.
58. Pemikiran salafiyah shawkani masuk ke India selepas
Siddiq Hasan Khan, iaitu setelah siddiq musafir ke Yaman untuk mendapatkan
buku-buku Syawkani lalu membawanya ke baahupal india. (60)
59. Dalam hukum, aliran ini sangat dekat dengan pemikiran
Zahiri. Mereka teguh berpegang dengan makna literal al-quran dan sunnah serta
menolak penggunaan Qiyas. Agenda pembaharuan ahli hadis yang berasaskan galakan
berijtihad dan pandangan negatif kepada Taqlid, membuat tokoh-tokoh aliran ini
sering mengkritik mazhab Hanafi yang menjadi pegangan majoriti umat Islam di
India.
60. Dalam kesempatan yang lain, Abduh memuji agenda
pembaharuan yang diusahakan oleh aliran wahabi, namun mengkritik sikap melampau
mereka dalam pelaksanaan agenda tersebut. (61)
61. Dalam kajian akademik barat, aliran salafi selalu
dipandang sebagai antithesis aliran Sufi dan mula menarik perhatian selepas
peristiwa 9/11.
Seorang pengkaji barat bernama Quintan Wictorowics
membahagikan aliran salafi semasa kepada tiga kumpulan
A. purits
B. Politicos
C. Jihadis.
62. Pelbagai kajian yang dihasilkan selepas itu menyebut
aliran ini dengan pelbagai gelaran, seperti neo fundamentalism, Wahhabisme, neo
tradisionalisme, radical reformisme dan islamic puritanisme.
63. Mark Woodward data-data etnografi tentang kes kes
keganasan di Asia tenggara dan Amerika selatan sejak abad ke-19 masihi hingga
2008 yang menafikan hubungan signifikan antara teologi salafi dan kecenderungan
keganasan. Mereka turut mengatakan bahawa pihak kerajaan dan para penggubal
dasar sering menerima cadangan yang silap apabila menilai potensi keganasan
dalam gerakan Islam berdasarkan orientasi teologi aliran salafi. (62)
EPISTOMOLOGI SALAFI
64. Salafi moden mendakwa satu-satunya aliran yang paling
berhak ke atas gelaran ahli sunnah Wal jamaah.
Asas dakwaan ini ialah kerana mereka adalah satu-satunya
aliran yang berpegang kepada sunnah dan bersepakat padanya, tidak berpaling
kepada selainnya, samaada dalam perkara-perkara konseptual akidah mahupun
hukum-hakam amali.
Keteguhan di atas tanah yang mereka maksudkan ialah
menempatkan teks lebih tinggi daripada akal.
65. Tokoh tokoh salafi menghukum kafir pandangan yang
merupakan sifat-sifat Allah dengan sifat-sifat makhluk.
66. Menurut salafi, takwil adalah cerminan penempatan akal
lebih tinggi daripada wahyu. Oleh sebab itu, mereka sepakat mengharamkan takwil
sekaligus mengeluarkan kalangan yang melakukan takwil seperti aliran Ashaari
dan maturidi daripada cakupan ahli sunnah Wal jamaah.
Ben Baz berkata: tiada majaz dalam Al-Quran mengikut takrif
yang dikenal oleh ahli ilmu balaghah. Sebaliknya semua yang terdapat di
dalamnya adalah hakikat.
Al-Syanqithi kata: penetapan majaz dalam Al-Quran adalah satu
pijakan (zari'ah) untuk menafikan sifat sifat kesempurnaan dan keagungan Allah.
(63)
67. Berkenaan dengan fungsi hadis, aliran salafi menempatkan
sunnah secara dengan Al-Quran.
Setiap hadis yang telah dipastikan kesahihannya adalah dalil
yang mesti diterima dalam wacana akidah dan hukum walaupun tidak Mutawatir.
Mereka menentang keras pandangan aliran Sufi yang menolak penggunaan hadis Ahad
dalam penetapan akidah.
68. Aliran salafi turut menolak penggunaan hadis lemah dalam
semua aspek keagamaan termasuk fadhilat amal dan tarhib ddan targhib.
ABU ISHAQ AL-HUWAINI ada manyatakan, penerimaan hadis lemah
dalam fadhilat amal akan berakhir dengan penerimaan dan pengamalan hadis-hadis
batin dan palsu akibat sikap bermudah-mudah ulama terkemudian dalam kritik
hadis. Mereka sering menaik taraf hadis palsu dan munkar kepada darjat lemah,
lalu membenarkan beramal dengannya dengan alasan fadhilat amal. Kata beliau:
berapa banyak hadis yang telah dihukum batil atau palsu oleh pakar-pakar hadis
terdahulu diamalkan oleh ulama ulama terkemudian kerana mengamalkan kaedah
tersebut.
69. Larangan salafi beramal dengan hadis lemah berkait rapat
dengan matlamat utama dakwah salafi iaitu membenteras bidaah dan khurafat.
ALBANI berkata: setiap kali kita mengharuskan beramal dengan
hadis lemah, bidaah selalu mengiringi.
70. Menurut kebanyakan tokoh salafi, ucapan dan amalan
sahabat Nabi bukan hujah. (64)
Aku melarang setiap perkara yang tidak memiliki dalil
daripada Al-Quran dan sunnah, walaupun dijumpai teladan sahabat atau Tabien
dalam perbuatan tersebut. (65)
ALI HALABI ada menegaskan kaedah ini dalam perbincangan
beliau tentang hukum penggunaan biji tasbih untuk berzikir. (64)
BEN BAZ membantah pendapat Muhammad Ali as-sobuni yang
berhujah dengan perbuatan Abdullah bin Omar untuk penetapan keharusan mencukur
janggut. Ben Baz berkata: ini tiada hujan padanya sebab sekadar ijtihad dari
Abdullah bin Umar. Hujan yang diterima adalah riwayat beliau, bukan ijtihad
beliau.
71. Amalan yang bermuarakan dari hadis yang tidak sahih
dianggap sebagai bidaah. Albani ada berkata: setiap amalan ataupun doa yang
tidak berasal daripada hadis soheh di sisi ulama hadis, maka beramal dengannya
adalah bidaah.
72. Tokoh salafi moden membenarkan seorang awam mentaqlid
mazhab atau ulama.
ABU ISHAQ AL-HUWAINI ada manyatakan: kami mengajak untuk
menimbang mazhab dengan sunnah. Ketetapan hukum yang memiliki dalil, kita ikut.
Ketetapan hukum yang tidak memiliki dalil, kita tinggalkan.
BEN BAZ ada membantah pandangan as-sobuni yang mewajibkan
Taqlid imam yang empat. Kata BEN BAZ: ucapan ini tidak diragukan lagi sebagai
salah. Tidak wajib taklid imam yang empat atau selain mereka, walau berapa pun
tinggi ilmunya. Kebenaran adalah dalam mengikuti al-quran dan sunnah, bukan
taqlid manusia. (66)
ALIRAN IHYA' MANHAJ MUTAQADDIMIN
73. Aliran ini lahir daripada rahim salafi. Aliran ini
berusaha untuk menghidupkan semula methodology ahli hadis klasik.
Ada beberapa gelaran negatif yang diberikan kepada kelompok
ini, seperti digelar sebagai Khawarij ilmu hadis, penghancur sunnah dan malyabariyyah
(merujuk kepada Hamzah al-Malyabari). (74)
ALBANI misalnya menyebut mereka sebagai sekumpulan pemuda
yang baru mengenal sedikit ilmu hadis, teori-teori mustalah, namun tidak pernah
mengaplikasikannya. (75)
AHMAD AL-ZAHRANI menyebut al-malyabari sebagai pengetua
aliran baharu dalam kritik hadis. (76)
74. Pendekatan IMM bukan seperti aliran salafi dan susu yang
banyak berkaitan dengan perbincangan akidah ataupun fiqh, tetapi kondisi ilmu
hadis pada hari ini yang dilihat telah menyimpang daripada konsep dan aplikasi
ahli hadis terdahulu.
HAMZAH AL-MALYABARI kata: mereka menilai yang sahih Hasan dan
doa sebuah hadis hanya kerana penampilan Zahir sanad dan status perawi. Perkara
ini merupakan fenomena penyimpangan metodologi yang paling jelas dalam
usaha-usaha pemeliharaan dan pembelaan sunnah.
75. Menurut aliran ini penyimpangan metodologi dalam kritik
hadis bermula apabila ilmu hadis beralih daripada fasa riwayat (مرحله الروايه) kepada pasca riwayat (مرحله ما بعد الروايه).
Dalam fasa riwayat (mutaqaddimin), hidup pada masa-masa
formative yang bersamaan dengan usaha pengumpulan, penapisan dan pembukuan
hadis. (76)
Ahli hadis paca riwayat (mutaakhirin), tidak lagi memiliki
semua keistimewaan ini. Ilmu hadits pada fasa kedua ini telah bercampur dengan
pemikiran ahli usul, ahli kalam dan ahli fiqh yang mempengaruhi perbahasan dan
pembentukan kaedah-kaedah kritik hadis.
Dalam fasa ini, menetapkan status kesahihan berpandukan zahir
sanad dan tidak mengambil berat aspek illat dan Qarinah.
Antara tokoh yang dikategorikan sebagai mutaakhirin adalah:
A. Ibnu jarir ath-thabari.
B. Ibnu hazam.
C. Al-hakim.
Ketiga-tiga tokoh ini menyalahi methodology ada hadis dalam
kaedah berinteraksi dengan isu-isu penting seperti tafarrud, ziyadah siqah,
Syaz, analisis illat.(77)
MANHAJ KRITIK HADIS OLEH MAMDUH (ALIRAN SUFI)
76. Dia sering menyertakan pandangan tokoh-tokoh di luar
kalangan ahli hadis. Dia turut menyebut pandangan tokoh-tokoh tertentu serta
mengajak untuk meraikan perbezaan methodology antara ahli fiqh dan ahli hadis.
Dia tidak membenarkan sikap memenangkan salah satu manhaj ke atas manhaj yang
lain. Penulis juga mendapati bahawa kecenderungan dia kepada manhaj ahli fiqh
lebih besar.
77. Walaupun benda memiliki kecenderungan tasawuf yang yang
kuat, namun penulis tidak pernah melihat dia berhujah dengan kasyaf dalam
melihat status hadis.
Kaedah ini sering digunakan oleh Muhyiddin ibnu Arabi, dalam
mensahihkan hadis lalu diikuti oleh sesetengah ahli hadis yang memiliki kecenderungan tasawuf.
Didapati mamduh tidak cenderung dengan pendekatan ini. Hal
ini dapat dilihat apabila dia memberi komentar terhadap perbahasan Abdul Hay
al-Lakhnawi yang mensahihkan hadis:
اصحابي كالنجوم
Dia berkata: al-Lakhnawi sepatutnya membincangkan status
hadis ini dengan menyebutkan semua jalur sanad, mengkaji ke bersambungan Sanad
dan status perawi, juga menggunakankan semua jalur sanad, lalu merumuskan
ketetapan umum, serta memanfaatkan ucapan imam imam Huffaz.(100)
Sikap mudah sebegini seiras dengan pendekatan Abdul Fattah
Abu ghuddah.
78. Hadis Hasan memenuhi semua syarat sahih, hanya sahaja
darjat dabt perawinya lebih rendah berbanding perawi sahih. Jika status perawi
hadis sahih ialah siqah, maka perawi hadis Hasan ialah Saduq atau Hasan
al-hadis.
79. Kelemahan salah satu sanad tidak menjejaskan kesahihan
hadis apabila hadis itu diriwayatkan menerusi sanad lain yang sahih. Konsep ini
mengenai pijakkan pemisahan antara kritik sanad dan kritik matan. Penetapan
hukum ke atas sanad bukan secara automatik penetapan hukum ke atas matan.
Dia ada berkata: apabila engkau melihat seorang pendusta atau
pemalsu dalam sanad, jangan segera menghukum palsu hadis tersebut. Kita mesti
membezakan antara menghukum sanad dengan menghukum matan.
Dalam kritik yang memisahkan sanad dan matan, kita dapat
melihat dia melemahkan sanad hadis namun mensahihkan matannya.
Contohnya apabila ALBANI melemahkan hadis:
"Sebut sebutlah kebaikan orang yang telah mati"
Albany menganggap lemak ada sendiri kerana perawi hadis ini
bernama Imran bin Anas yang berstatus mungkar al-hadis.
Mamduh menganggap hadis ini sahih. Pada beliau kelemahan
sanad tidak memberi kesan dalam matan, apabila telah sahih menerusi jalur jalur
yang lain.
Menurut dia lagi, hadis ini ada dua syahid:
A. Dari hadis Aisyah
B. Dari hadis mughirah bin syu'bah. (101)
80. Dalam sepotong hadis yang diriwayatkan, beberapa
perkataan dalam matannya boleh jadi sahih dan perkataan yang lain lemah.
Perkara ini sangat sering dijumpai dalam method kritik mamduh.
Contohnya seperti hadis Abu umamah al-bahiliy ra bahawa Nabi
Muhammad berkata:
ان الماء لا ينجسه شيء الا ما غلب على
ريحه وطعمه ولونه
Al badi' melemahkan hadis ini, sedangkan Mamduh anggap lemah
pada perkataan yang bahagian akhir, الا ما غلب على ريحه وطعمه ولونه, sedangkan pada perkataan yang
awal adalah sahih. (102)
PENENTUAN STATUS PERAWI MENURUT MAMDUH
81. Kesepakatan ulama daripada kalangan ahli fiqh, ahli hadis
dan ahli usul bahawa seorang perawi hadis soheh mesti siqah, iaitu memenuhi
sifat-sifat 'adalah dan dabt yang tinggi.
Kegagalan dalam aspek 'adalah berakibat periwayatan tertolak,
berbeza dengan kegagalan dalam aspek dabt.
Menurut Mamduh, memadai dalam menetapkan status perawi dengan
merujuk kepada ucapan satu orang imam. Syaratnya ucapan itu tidak bertentangan
dengan imam yang lain, tokoh tersebut tidak mutasil, dan tidak terkandung
unsur-unsur subjektif (tahamul) dalam ucapannya.
Setiap kali berlaku pertembungan antara pandangan yang
melemahkan perawi dan pandangan yang menguatkannya, Mamduh berusaha menghimpunkan kedua-dua
pandangan tersebut.
Jika kedua-duanya sama kuat, maka beliau mengambil jalan
tengah dan menetapkan status Hassan bagi perawi tersebut.
Jika tidak, maka beliau memenangkan pandangan yang menguatkan
ke atas pandangan yang melemahkan apabila tidak ada penjelasan sebab (غير
المفسر) (102)
Apabila perselisihan dalam menilai perawi berkaitan
pertembungan antara kalangan mutasahil, mutasyaddid dan mu'tadil, beliau akan
memilih mu'tadil.
Beliau menafikan penetapan salafi bahawa Termizi, ibnu
hibban, al-hakim dan al-Ijli dalam kalangan mutasahil, sebaliknya menetapkan
tokoh-tokoh ini dalam kalangan mu'tadil.
82. Dia ber pandangan mazhab dan aliran seseorang perawi
tidak mempengaruhi status periwayatan.
Dia bahkan mencadangkan setiap tuduhan Tasyayyuk yang
dikenakan kepada perawi tidak boleh segera diterima, akan tetapi mesti diteliti
semula daripada pelbagai aspek. (103)
TAWSIQ DHIMNI (penetapan siqah secara tersirat)
83. Kaedah ini disebut juga dengan istilah TAWSIQ IJMALI,
iaitu penetapan status siqah kepada perawi kerana kaedah umum, seperti ucapan:
A. guru-guru si fulan adalah siqah,
B. perawi yang didiamkan si fulan adalah siqah
C. Apabila imam Muslim berkata: Tulislah hadis daripadanya.
D. Semua pegawai khalifah Umar bin Abdul Aziz.
E. Semua perawi yang diriwayatkan oleh Amir bin Sharahil
as-sya'bi dan Hasan al-Basri
F. Semua perawi ini didiamkan oleh ibnu ma'in
G. Semua perawi yang terdapat dalam buku alzahabi yang
bertajuk من
تكلم فيه
adalah صدوق
(105)
84. Di sisi Mamduh, jika para perawi tidak pernah dinilai
siqah oleh sesiapa pun, maka tashih ini adalah ketetapan siqah baginya. Jika
perawi tersebut pernah dinilai tsiqah boleh ada hadis yang lain, maka tashih
ini semakin mengukuhkan status beliau.
Menurut mamduh, kaedah ini diamalkan oleh tokoh-tokoh hadis
dalam kalangan mutaakhirin;
ابن القطان
ابن دقيق العيد
الذهبي
ابن حجر العسقلاني
زكريا الانصاري
السخاوي
85. Mangkuk menetapkan bahawa sebuah hadis dalam sahih Ibn
khuzaimah bin Ibn Hibban adalah Sahih. Justeru semua perawinya adalah siqah.
Hadis yang didiamkan oleh Abu Daud dalam kitab Sunan adalah
sahih, justeru para perawinya siqah.
Beliau mengatakan bahawa seorang tokoh fiqh bertaraf mujtahid, apabila berhujah dengan
sebuah hadis, padahal terdapat dalil penentang (معارض) bagi hadis tersebut, maka ini bermakna bahawa beliau
mensahihkan hadis tersebut sekaligus menilai siqah pada perawinya.
Demikian juga, jika seseorang ulama yang dikenali seorang
yang berhujah hanya dengan hadis yang sohih, apabila dia menyebutkan sesebuah
hadis dalam penghujahannya, itu bermakna dia telah mensahihkan hadis tersebut
serta menganggap perawi hadis itu sebagai siqah. (106)
PERAWI MAJHUL MENURUT MAMDUH
86. Maksud perawi MAJHUL adalah perawi yang tidak diketahui
identiti dan status hafalannya.
Khatib al-baghdadi ada berkata: MAJHUL disisi Ahli Hadis
ialah seseorang yang tidak masyhur sebagai pelajar hadis, tidak dikenal oleh
para ulama dan seseorang yang tidak diketahui hadisnya melainkan daripada satu
sanad sahaja.
Al-baghdadi juga ada menyebut, kesamaran status boleh
terangkat daripada seorang perawi MAJHUL apabila dua tokoh masyhur meriwayatkan
daripada perawi berkenaan. Meskipun tidak terangkat kepada darjat siqah, akan
tetapi perawi ini terlepas daripada status MAJHUL AL-AIN kepada MAJHUL AL-HAL.
IBN AL-SALAH menyebut perawi seperti ini (مجهول العين) dengan istilah perawi yang tidak dikenali sifat luaran dan
dalamannya (مجهول
الظاهر والباطن).
Sedangkan مجهول
الحال, ialah
perawi yang diriwayatkan oleh dua orang atau lebih atau diberikan oleh seorang
perawi siqah yang masyhur.
Pada MAMDUH, periwayatan seorang perawi siqah sudah memadai.
Kata beliau: memadai dengan riwayat satu orang siqah untuk mengangkat مجهول العين adalah mazhab yang kuat dan kaedah yang diamalkan. Ini adalah
mazhab ibnu Khuzaimah, ibnu hibban, al-hakim , ibnu Abd Al-Bar, bahkan juga
ibnu Abi Hatim dan sebagainya. Oleh yang demikian jika seorang perawi yang
thiqah dan masyhur meriwayatkan daripada seseorang perawi maka riwayat beliau
mampu mengangkat status مجهول العين
lalu menempatkan pegawai berkenaan ke dalam kalangan مجهول الحال atau Mastur.
Mamduh menetapkan bahawa periwayatan mastur diterima apabila
memenuhi dua syarat:
A. Kandungan hadis yang beliau riwayatkan tidak mungkar.
B. Perawi daripadanya siqah.
Perawi mastur yang berasal daripada kalangan tabiin bahkan
diterima tanpa syarat.
Mamduh mengambil kaedah ini daripada Ahmad Al-Ghumari. (108)
87. Berbeza dengan kalangan salafi, Mamduh berpandangan
bahawa penilaian siqah daripada ibnu hibban dapat menghilangkan sifat majhul daripada
perawi.
Mamduh menjelaskan para perawi yang terkandung dalam kitab الثقات oleh ibnu hibban terbahagi kepada dua jenis;
A. Para perawi yang diperselisihkan statusnya oleh Ahli
Hadis, ibnu hibban mendapati mereka siqah selepas mengkaji periwayatan mereka.
B. Para perawi yang tidak dinilai siqah ataupun lemah oleh
mana-mana ahli hadis, akan tetapi guru dan murid beliau siqah dan matan hadis
yang diriwayatkan tidak mungkar.
Perawi sebegini siqah disisimu Ibn Hibban walaupun ahli hadis
menilainya مجهول
الحال
(109)
PERAWI MUKHTALITH DI SISI MAMDUH
88. Menurut As-Sakhawi, ikhtilat adalah kerosakkan akal dan
kekacauan ucapan dan perbuatan kerana nyanyuk, musibah, kehilangan dan
penyakit; seperti kematian anak dan kecurian harta seperti berlaku kepada Al-Mas'udi
atau kehilangan buku sepertimana Ibn Lahi'ah, atau terbakar buku sepertimana
ibnu Al-mulaqqin.
89. Di sisi Ahli Hadis, mereka hanya menerima hadis hadis
yang diriwayatkan sebelum ikhtilat sahaja. Adapun hadis hadis yang diriwayatkan
selepas ikhtilat, atau tidak diketahui sama ada sebelum ataupun selepas
ikhtilat, maka hadis itu dianggap lemah. (110)
Dalam pandangan MAMDUH, bagi perawi yang tidak diketahui sama
ada sebelum ataupun selepas iKHTILAT, maka periwayatan semua itu digantung
(TAWAQQUF). (111)
KAEDAH KEBERSAMBUNGAN SANAD DI SISI MAMDUH
90. Cara teori, Mamduh menetapkan bahawa hadis mursal
termasuk kategori hadis dhaif.
Tetapi Dari sudut praktikal, dia berhujah dengan hadis mursal
tanpa membezakan antara tabiin besar atau kecil.
Dia menegaskan bahawa mursal adalah hujah di sisi Abu
Hanifah, Malik dan salah satu riwayat yang paling masyhur dalam mazhab Hambali.
Dia sering menggunakan istilah mursal sahih untuk
menjustifikasikan beramal dengan hadis mursal. (112)
SANAD معنعن
DI SISI MAMDUH
91. walaupun lafaz عن dan أن
tidak secara eksplisit menyatakan سمع, akan tetapi kebanyakan ahli hadis menghukumkan bersambung
sanad apabila memenuhi dua syarat:
A. Perawinya bukan مدلس
B. sabit perjumpaan (ثبوت اللقاء) antara beliau dengan tokoh yang didakwa sebagai gurunya.
Pendapat ini dinisbahkan kepada al-bukhari dan Ali bin
al-madini.
Muslim bin al-hajjaj membantah kemestian sabit perjumpaan
untuk penerimaan sanad معنعن
sekaligus menetapkan bahawa satu masa (معاصرة) sahaja sudah memadai. Dalam Perkataan lain, periwayatan
seorang perawi bukan mudallis daripada tokoh yang semasa dengannya dihukumkan
bersambung meskipun tiada maklumat yang membuktikan perjumpaan antara
kedua-duanya. (113)
Pendapat imam Muslim ini digunapakai oleh Mamduh.
Aspek satu zaman ditetapkan dengan mengkaji dan membandingkan
tarikh lahir dan wafat seorang perawi dan gurunya. Kemungkinan perjumpaan
ditetapkan dengan mengenalpasti tempat-tempat yang pernah didatangi oleh
kedua-dua perawi.
P: di sisi imam Bukhari dan ibnu al-madini, seseorang perawi
itu perlu dibuktikan bertemu dengan gurunya.
Sisi imam Muslim dan Mamduh, seseorang pegawai itu sudah
dianggap bertemu dengan gurunya apabila didapati mereka satu zaman dan tempat,
kecuali berjaya dibuktikan bahawa mereka tidak bertemu dan mendengar hadis.
(114)
SANAD MUDALLAS DI SISI MAMDUH
92. Istilah MUDALLAS diambil daripada perkataan dalam yang
bermakna cahaya yang bercampur dengan kegelapan.
Tadlis dalam jual-beli ertinya menyembunyikan aib barangan
agar tidak terlihat oleh pembeli.
Dalam ilmu hadis, ia adalah sebuah usaha yang dilakukan
perawi untuk menutup cacat dalam sanad.
Ibnu solah menjelaskan; tadlis dalam sanad ialah seorang
perawi meriwayatkan daripada tokoh yang dijumpainya sebuah hadis yang tidak dia
dengar daripadanya, namun mengesankan seolah-olah dia mendengarnya daripada
orang tersebut; ataupun meriwayatkan daripada orang yang semasa namun tidak
pernah dijumpai, lalu mengesankan seolah-olah dia pernah berjumpa dan mendengar
hadis daripadanya.
93. Di sisi Mamduh, tadlis bukan cacat tersembunyi akan
tetapi termasuk dalam cacat yang zahir kerana tokoh-tokoh mudallis telah
dikenalpasti oleh para ulama.
94. Dalam kitab تعرف اهل التقديس بمراتب الموصوفين
بالتدليس,
Ibn Hajar membahagikan para perawi mudallis kepada 5 martabat;
Martabat 1 dan 2: diterima periwayatannya meskipun tidak
menyatakan سمع secara jelas.
Martabat 3 dan 4: tidak diterima periwayatan mereka melainkan
dengan kenyataan سمع.
Martabat 5: tidak diterima periwayatan mereka secara mutlak
sama ada menyatakan سمع
atau tidak. (115)
Menurut mamduh, sikap bersegera dalam menghukum terputus
periwayatan seorang perawi mudallis yang tidak menyatakan سمع adalah satu kesilapan. Itu kerana tadlis bukan satu kepastian
terputus, akan tetapi hanya kemungkinan terputus. Justeru sepatutnya seorang
pengkaji tidak memutuskan apa-apa hukum توقف hingga mendapat kejelasan.
95. Mamduh mengamalkan beberapa kaedah untuk menzahirkan
periwayatan mudallis;
A. Menghukum sahih periwayatan tersebut apabila terdapat dalam
sahih Bukhari dan sahih Muslim.
Ekoran itu beliau mengkritik albani yang melemahkan
penglihatan tokoh mudallis, Abu Zubair daripada Jabir kerana periwayatan ini
terdapat dalam sahih muslim.
B. Periwayatan mudallis ditetapkan sahih apabila hadis berkenaan
diamalkan oleh para ulama.
C. Pendirian sohih yang ditetapkan oleh ibnu Khuzaimah dan
ibnu hibban ke atas sesuatu hadis menjamin ketiadaan tadlis dalam periwayatan
hadis tersebut. (116)
D. Periwayatan tokoh mudallis daripada guru-guru yang sangat
rapat dengannya turut dihukumkan bersambung. Contohnya periwayatan Abu muawiyah
yang dikenal dengan mudallis, akan tetapi periwayatan beliau daripada الاعمش dihukum sahih kerana kerapatan beliau dengannya.
KAEDAH ANALISIS ILLAH DI SISI MAMDUH
96. Mengikut bahasa, illah memiliki beberapa makna, yaitu
penyakit uzur atau sebab dan kejadian yang mengalihkan seseorang daripada
hajatnya.
Dalam ilmu hadis, illah adalah sebab-sebab yang tersembunyi,
halus dan menjejaskan kesahihan hadis.
97. Menurut ibn al-solah, cara terbaik dalam menyingkap illah
ialah dengan mengumpulkan semua jalur sanad dan mengamati fenomena TAFARRUD dan
mukhalafah bersama Qarinah - Qarinah yang menandakan kesilapan yang berlaku
dalam periwayatan. (117)
98. Dalam pendekatan Mamduh, konsep illah hanya berkaitan
dengan fenomena MUKHALAFAH sahaja. Iaitu beliau menetapkan illah, apabila
seorang perawi menjadi perawi yang lain dalam periwayatan hadis. Beliau tidak
menyebut fenomena TAFARRUD.
Riwayat yang lebih kuat atau lebih ramai dinilai MAHFUZ,
sedang riwayat yang menyalahi dinilai SYAZ.
Pada mamduh, selagi mana perawi hadis berkenaan adalah siqah,
maka sanad tersebut layak dinilai sahih, walaupun mengandungi MUKHALAFAH dan
TAFARRUD. Dia beliau tindakan menganggap doif juga itu adalah sikap tasyaddud.
Perkara tersebut beliau sebutkan apabila mengulas sebuah
hadis yang dinilai مضطرب
oleh al-bukhari. Mamduh mempertahankan kesahihan hadis tersebut dan menegaskan
bahawa ahli hadis sering berlebihan dalam mengamalkan sikap berjaga-jaga yang
berakhir dengan sikap melampau dan mengembalikan tambahan kepada kekurangan.
99. Mamduh juga berpandangan bahawa hadis syaz tidak mesti
dinilai lemah. (118) ini juga diamalkan oleh Abdul Fattah Abu ghuddah.
Menetapkan Shaz namun tetap mensahihkannya adalah satu
pandangan kontradiktif yang berpunca daripada kecenderungan untuk mengabaikan
illah secara mutlak. Konsep ini pernah diucapkan oleh ibnu Hajar dalam
al-nukat.
Menurut al-San'ani, kaedah seperti ini hanya berlaku dalam
metode ahli fiqh dan ushul tidak dalam metode ahli hadis. (119)
TAFARRUD DI SISI MAMDUH
100. Menurut Abdul jawad Hamam, TAFARRUD digunakan ahli hadis
adalah untuk sebuah periwayatan yang dibawakan oleh seorang perawi tanpa
sokongan perawi-perawi lain, sama ada dengan keseluruhan hadis ataupun
sebahagiannya, sama ada mengandungi mukhalafah ataupun tidak, dengan tambahan
atau pun tidak, sama ada di dalam sanad atau pun matan, samaada perawi itu
siqah ataupun tidak. (119)
Pada mamduh, TAFARRUD perawi tidak mencacatkan hadis melainkan
jika kandungannya menyalahi periwayatan yang lebih siqah, menyalahi usul atau
lafaznya pelik.
Pada mamduh, hadis gharib dan fard dalam metode mamduh
diperlakukan sama seperti hadis hadis yang lain. Justeru TAFARRUD perawi tsiqah
adalah sohih, TAFARRUD perawi soduq adalah Hassan dan TAFARRUD perawi doif
adalah lemah. (120).
101. Mamduh berkata; TAFARRUD tanpa MUKHALAFAH terbuka untuk
sahih dan lemah.
Mamduh juga berkata, TAFARRUD hanya dilemahkan jika berasal
daripada perawi lemah sahaja. (121)
MUDHTARIB DI SISI MAMDUH
102. MUDHTARIB salah satu bentuk MUKHALAFAH (pertembungan
riwayat).
Ia berasal dari Perkataan اضطرب الموج (ombak bergelora) dan اضطرب الأمر (situasi kacau-bilau).
Ahli hadis menggunakan istilah المضطرب untuk setiap hadis yang berlaku pertembungan periwayatan
padanya; sesetengah perawi meriwayatkan sebuah versi yang berbeza dengan
berbeza dengan versi perawi lain.
Menurut ابن الصلاح: al-Mudhtarib mestilah melibatkan pertembungan riwayat yang
sama kuat dan tidak dapat dihimpunkan atau ditarjihkan. Jika terdapat peluang
menghimpun atau tarjih, maka pertembungan tersebut tidak lagi dihukum
MUDHTARIB. Oleh sebab pertembungan periwayatan menandakan kelemahan dobt Rawi,
hadis MUDHTARIB termasuk dalam kategori hadis lemah.
Mamduh berkata: perkara yang telah menjadi ketetapan ulama
hadis ialah MUDHTARIB hanya ditetapkan apabila semua riwayat saling menafikan
tanpa boleh dihimpunkan. Justeru, dalam perkara ini terdapat tiga tingkatan;
jamak, tarjih, lalu MUDHTARIB. (122)
Mamduh sangat sukar menetapkan MUDHTARIB kepada sesuatu
hadis. Sebaliknya beliau sangat aktif mengaplikasi kaedah himpun dan tarjih.
(123)
TAMBAHAN PERAWI SIQAH DI SISI MAMDUH
103. Wacana الزياده على ثقه berkaitan dengan perkembangan diri rakyat yang melibatkan
tambahan lafaz dalam sanad ataupun matan. Tambahan tersebut hanya terdapat pada
salah satu jalur sanad sahaja, serta tidak dijumpai pada jalur jalur yang lain.
Jika status perawi yang meriwayatkan tambahan tersebut ulama
maka ahli hadis sepakat menolaknya.
Namun jika status perahu tersebut adalah siqah, ulama berbeza
pandangan sama ada menerima atau pun menolak.
Ibn al-Solah menerima tempahan secara mutlak, namun beliau
membezakan tambahan dalam matan dan tambahan dalam sanad. Menurut beliau,
tambahan dalam matan hanya tertolak apabila kandungannya menafikan riwayat yang
lebih ramai. Tambahan yang tidak menafikan atau tidak terdapat dalam mana-mana
riwayat yang lain mesti diterima.
Berkenaan tambahan dalam sanad beliau menerima tambahan
tersebut secara mutlak. Justeru riwayat mawsul yang bertentangan dengan mursal
mesti selalu disahihkan (123)
Mamduh selari dengan pandangan ini. Beliau menegaskan bahawa
tambahan perawi siqah dalam makan mesti selalu diterima selagi mana tidak
menafikan riwayat yang lebih siqah. Aplikasi teori ini sering beliau gunakan
untuk mempertahankan pelbagai tambahan yang dinilai mungkar oleh albani.
MAMDUH turut menerima tambahan yang diriwayatkan oleh
perawi-perawi yang berstatus SODUQ, HASAN AL-HADITH, MAQBUL dan sebagainya.
(124)
KAEDAH NAIK TARAF HADIS LEMAH MENURUT MAMDUH
104. menurut Ibnu al-solah, perawi lemah layak dijadikan
diriwayat sokongan selagi status beliau berada dalam kategori معتبر به--layak dipertimbangkan, iaitu tidak dituduh berdusta, bukan
pendusta, mungkar al-Hadis dan seumpamanya.
Bagaimanapun kaedah ini menjadi semakin longgar apabila
beralih kepada tokoh tokoh hadis selepas beliau. Status Syaz, mungkar dan silap
tidak lagi dilihat sebagai penghalang untuk menaik taraf hadis lemah.
Imam AL-SAYUTI menegaskan bahawa periwayatan perawi matruk
dan mungkar jika berbilang jalannya dapat terangkat kepada doif gharib, bahkan
boleh terangkat kepada Hasan.
Menurut MAMDUH, konsep Naik taraf hadis lemah tidak terhad
untuk hadis-hadis yang mengandungi cacat ringan, seperti مجهول العين، مرسل، منقطع dan معضل. Pada beliau semua ini dibawah maksud معتبر به iaitu layak dipertimbangkan. (126)
METODE KRITIK ABU ISHAQ AL-HUWAINI
105. Beliau menetapkan bahawa hadis sahih dan Hasan sahaja
yang layak diamalkan. Hadis palsu dan lemah, selepas dikenal pasti tidak boleh
diamalkan dalam semua aspek keagamaan termasuk dalam Fadhail amal. (128)
106. Sebagai mana MAMDUH, AL-HUWAINI melakukan pemisahan
antara hukum ke atas sanad dan hukum ke atas matan. Beliau sering menilai sahih
atau Hassan sebuah hadis meskipun sanad dilemahkan. Beliau berkata: sanad hadis
ini lemah namun dia sahih. Atau: sanad ia lemah namun ia Hassan. (129)
107. AL-HUWAINI menolak kaedah penentuan status hadis melalui
KASYF (penyingkap ghaib). Menurut beliau, kaedah ini akan mengakibatkan yang
batil dinilai Haq, dan yang Haq dinilai batil.
Beliau juga turut menolak kaedah mensahihkan hadis kerana
sokongan mimpi dan realiti, sebagaimana yang sering diaplikasi oleh Ahmad
Al-Ghumari untuk menguatkan hadis lemah.
Beliau mengkritik tindakan yang mengharuskan beramal dengan
hadis lemah dalam Fadhail amal, kerana tindakan itu membuka peluang bagi hadis
mungkar dan palsu menyusup ke dalam agama. (130)
PENENTUAN STATUS PERAWI DI SISI AL-HUWAINI
108. Apabila berlaku perbezaan pendapat dalam menentukan
status hadis, AL-HUWAINI akan menggunakan kaedah tarjih, iaitu mengamati latar
belakang perawi, sama ada dia متساهل متشدد معتدل.
Beliau akan menolak perawi yang متساهل متشدد, tetapi akan menerima perawi yang معتدل pertengahan dan adil.
Terkadang AL-HUWAINI menyelesaikan percanggahan pendapat
tersebut dengan mentarjih pihak yang lebih ramai.
Apabila kedua-dua pihak sama kuat, maka jalan tengah diambil
dengan menetapkan bahawa perawi berkenaan adalah Hasan. (131)
109. Mazhab dan aliran perawi bukan alasan untuk AL-HUWAINI
menolak periwayatannya. Menurut Beliau, melemahkan perawi hanya kerana
pandangannya menyalahi sunnah adalah metodologi yang lemah.
Beliau tidak ragu-ragu mengenainya dan menguatkan para perawi
yang menganut ajaran bidaah jika mereka memang terbukti SIQAH. (132)
توثيق ضمني عند الحويني
110. Beliau tidak menerima sebagai kaedah yang sah dalam
penetapan status perawi. AL-HUWAINI mengekalkan status MAJHUL dan lemah seorang
perawi meskipun terdapat kaedah توثيق ضمني yang boleh memuatkannya.
Demikian juga توثيق بالروايه iaitu penetapan siqah kepada perawi yang namanya terkandung
dalam sebuah sunat yang disahihkan oleh oleh hadis. Sekali lagi, beliau menolak
mengiktiraf perkara ini sebagai kaedah yang sah dalam penetapan status Perawi.
(133)
111. Beliau mengakui bahawa para perawi yang terkandung dalam
sahih al-bukhari dan muslim adalah siqah. Adapun perawi yang disebutkan dalam
kitab mereka secara mutabaah atau syawahid dan muallaq; semua ini tidak boleh
disebut sebagai Rijal Al Bukhari dan Rijal muslim.
Pada beliau, hadis yang tidak terdapat dalam sahih Bukhari
dan muslim, tidak boleh segera disahihkan hanya kerana perawinya adalah Rijal
kedua-dua kitab tersebut. Menurut beliau, pengabaian konsep ini menjadi salah
satu punca kesilapan al-hakim dalam al-mustadrak. (134)
PERAWI MAJHUL DI SISI AL-HUWAINI
112. Periwayatan dua orang tokoh masyhur dapat mengangkat
status seorang perawi MAJHUL AL-AIN kepada MAJHUL AL-HAL.
Dari sudut praktikal, beliau mengangkat MAJHUL AL-AIN dengan
periwayatan satu orang perawi dan TAWSIQ imam yang muktamad.
113. Menurut beliau penilaian SIQAH daripada kalangan
MUTASAHIL tidak menafikan status MAJHUL seseorang perawi. Salah seorangnya
adalah ibnu hibban kerana konsep beliau yang tidak melihat kesamaran status
(JAHALAH) sebagai satu kecacatan. (135)
Walau bagaimanapun beliau menerima penilaian SIQAH Ibn Hibban
yang berkaitan dengan perawi daripada tabaqat guru-guru imam Muslim dan
guru-guru an-Nasa'i.
114. AL-HUWAINI menerima penilaian siqah daripada ibnu hibban
dalam hal menafikan sifat MATRUK, selanjutnya melayakkan perawi berkenaan untuk
menjadi mutabaah atau syawahid.
PERAWI MUKHTALIT DI SISI AL-HUWAINI
115. Perawi yang mengandungi ikhtilat, diklasifikasikan
kepada tiga;
Pertama: para perawi yang tetap diterima riwayatnya secara
mutlak meskipun disahkan mengalami ikhtilat. Mereka ialah para perawi tsiqah
yang memang mengalami ikhtilat, namun tidak meriwayatkan hadis selepas perkara
itu berlaku pada diri mereka.
Kedua: para perawi yang dilemahkan secara mutlak kerana
hadits-hadits yang mereka diwajibkan sebelum dan selepas ikhtilat telah
bercampur dan tidak dapat diasingkan.
Ketiga: para perawi yang meriwayatkan hadis selepas ikhtilat
dan dapat dibezakan antara hadis-hadis yang mereka riwayatkan sebelum dan
selepas ikhtilat. (137)
KAEDAH KEBERSAMBUNGAN SANAD DI SISI AL-HUWAINI
116. Imam Tabari menyatakan bahawa ulama tabien telah
bersepakat menerima mursal sebagai hujah. Perkara ini berubah selepas imam
Syafi'i, yang mana beliau menafikan kehujahan mursal. Pandangan beliau kemudian
menjadi Maznah Mohamad bagi kebanyakan ahli hadis, Fuqaha' dan ahli usul. (139)
SANAD مدلس DI SISI AL-HUWAINI
117. Hadis yang diriwayatkan oleh mudallis secara عن, tidak boleh diterima kecuali dalam tiga keadaan:
Pertama: seorang perawi yang jarang melakukan tadlis tidak
boleh diperlakukan sama seperti perawi yang telah dipastikan mudallis.
Kedua: apabila perawi mudallis itu meriwayatkan daripada
tokoh yang sangat rapat dengannya maka periwayatan tersebut dihukumkan bersambung.(141)
Ketiga: periwayatan mudallis tetap sahih apabila murid beliau
telah memastikan ketiadaan tadlis dalam periwayatan tersebut. (142)
TAFARRUD DI SISI AL-HUWAINI
118. Pada AL-HUWAINI, TAFARRUD bulat cacat yang menjejaskan
kesahihan hadis.(143)
MUDHTARIB DI SISI AL-HUWAINI
119. Pada AL-HUWAINI, MUDHTARIB adalah percanggahan di
riwayat yang tidak dapat dihimpunkan ataupun ditarjihkan. Jika boleh
dihimpunkan atau ditarjihkan, maka percanggahan tersebut tidak lagi dihukum
MUDHTARIB.
Setiap kali menemukan pertembungan riwayat, tarjih selalu
menjadi pilihan pertama oleh AL-HUWAINI. Beliau menambah kuantiti dan kualiti
semua pihak yang terlibat. Pihak yang lebih ramai biasanya ditarjihkan ke atas
pihak yang lebih sedikit. (145)
Selain mengambil kira quantiti perawi, AL-HUWAINI turut
menggunakan kualiti perawi sebagai asas
tarjih. Perawi yang lebih kuat hafalannya ditarjihkan ke atas perawi
yang lebih rendah. (146)
ZIYADAH SIQAH DI SISI AL-HUWAINI
120. Dia menyatakan bahawa pendapat yang mengatakan bahawa
tambahan SIQAH mesti diterima tidak pernah diucapkan oleh pakar hadis.
Sebaliknya kaedah ini ditetapkan oleh kalangan yang tidak mahir dalam hadis
seperti para fuqaha yang bekerja hadis untuk menyokong pandangan mazhab mereka.
Beliau turut mengingatkan bahawa tambahan hanya diterima
daripada perawi yang disepakati SIQAH, Hafiz dan mutqin.
Tambahan perawi yang diperselisihkan statusnya, apa lagi
disepakati kelemahannya, tidak dapat disahihkan.
Pada beliau kaedah di atas berlaku untuk tambahan dalam sanad
dan matan tanpa ada sebarang perbezaan. (147)
KAEDAH NAIK TARAF HADIS LEMAH SISI AL-HUWAINI
121. AL-HUWAINI menyatakan pendekatan kalangan mutaakhirin
dalam menaik taraf hadis lemah sering menjalani praktikal hadis terdahulu.
Mereka cenderung bermudah dalam menguatkan hadis lemah hanya kerana berbilang
jalur sanad.
Berapa banyak hadis lemah bahkan palsu yang disahihkan atau
dihasankan kerana mengabaikan kaedah-kaedah Ahli Hadis. (148)
122. Beliau menjelaskan bahawa hadis yang boleh dinaik taraf
hanya yang mengandungi cacat kategori ringan sahaja, iaitu hadis-hadis Yang
terputus sanadnya atau yang mengandungi perawi majhul atau buruk hafalan. Pada
masa yang sama, mutabaah dan syawahid yang menyokongnya mesti lebih kuat atau
paling kurang sama taraf dengan hadis tersebut. (149)
123. Hadis bahawa nabi berkata: riba miliki 70 pintu, yang
paling rendah ialah seperti berzina dengan ibunya sendiri.
Hadis ini dinilai Hasan oleh Al-Sakhawi dan dinilai sahih
oleh al-albani. Semua ini disebabkan kumpulan sanadnya. بمجموع طرقه
Namun begitu aku ini menetapkan hadis ini mungkar, bahkan
batil. (149)
KRITIK HADIS HAMZAH AL-MALYABARI
124. Beliau antara yang mengangkat pendekatan mutaqaddimin
sebagai asas perbahasan ilmu hadis. Kalangan mutaqaddimin secara ringkasnya
ialah pakar hadis yang hidup sebelum abad ke-5 Hijriah.
Menurut AL-MALYABARI, kalangan mutaakhirin ialah ahli hadis
yang datang apabila method kritik hadis yang telah bercampur dengan pemikiran
deduktif fuqaha, ahli kalam dan ahli usul.
Beliau turut berpandangan bahawa buku-buku musthalah hadits
adalah karya ulama mutaakhirin. Buku tersebut mesti dilihat sebagai rujukan
sekunder dalam ilmu hadis. Rujukan utama dalam ilmu hadis ini ialah ucapan dan
praktik ahli hadis mutaqaddimin yang terkandung dalam buku-buku mereka.
125. Salah satu cerminan konsep ini ialah kemunculan metode
yang memisahkan antara penilaian sangat dengan penilaian matan. (150)
Oleh yang demikian, melemahkan matan yang diriwayatkan oleh
sanad yang sahih, ataupun mensahihkan matan yang diriwayatkan oleh sanad yang
lemah, adalah satu penilaian yang kontradiktif.
126. Kritik hadis AL-MALYABARI tidak bermula dengan kajian
status perawi, akan tetapi di mulai dengan takrif yang mengumpulkan salat dan
memperlihatkan fenomena TAFARRUD, MUKHALAFAH dan MUWAFAQAH.
PENENTUAN STATUS PERAWI DISISI AL-MALYABARI
127. AL-MALYABARI berkali-kali menegaskan bahawa status
perawi bukan asas penetapan status hadis. Sebaliknya status perawi adalah
rumusan yang ditetapkan ahli hadis terdahulu selepas mengkaji dan menilai semua
periwayatannya. (152)
128. Menurut AL-MALYABARI, Ahli hadis menetapkan status
'adalah perawi menerusi interaksi langsung atau kerana kemasyhuran perawi
tersebut dalam kalangan ulama pada masa itu. Status 'adalah terkadang
ditetapkan apabila tiada maklumat yang mensabitkan kefasikan beliau.
Aspek dobt ditetapkan menerusi kaedah Sabr, iaitu mengumpul
dan mengkaji satu persatu riwayatnya. Menurut beliau, kaji selidik dabt
menerusi kaedah ini tidak dapat dilakukan lagi pada hari ini. Justeru, tiada
jalan lain bagi pengkaji hadis semasa selain mentaqlid ketetapan ulamak
terdahulu. (152)
TAWSIQ DHIMNI DI SISI AL-MALYABARI
129. Pada beliau, menilai SIQAH perawi menerusi penetapan
sebuah hadis sahaja adalah tidak tepat.
Beliau menyatakan penetapan sahih boleh bermakna penetapan
siqah perawinya hanya dalam satu keadaan sahaja, iaitu apabila perawi berkenaan
bertafarrud dalam meriwayatkan sebuah hadis. (154)
PERAWI MAJHUL DI SISI AL-MALYABARI
130. Pada AL-MALYABARI, Periwayatan majhul tidak mesti diterima ataupun ditolak secara
mutlak. Ahli hadis terdahulu menilai periwayatan tersebut dengan meneliti
ketepatan riwayatnya. Jika riwayat tersebut mungkar dan menyalahi riwayat orang
ramai atau menyalahi sunnah nabi yang sabit atau riwayatnya gharib tiada asal,
tiada sokongan daripada amal sahabat Nabi dan lain-lain, maklumat tersebut
tertolak.
Sesetengah ulamak seperti IBNU MA'IN bahkan menilai SIQAH perawi MAJHUL yang meriwayatkan hadis
sahih.
131. Berkenaan dengan penilaian siqah daripada Ibn Hibban,
AL-MALYABARI melihat bahawa pendirian tersebut tidak menguatkan perawi MAJHUL
tanpa sokongan pakar hadis yang lain. Itu kerana ibnu hibban termasuk kalangan
MUTASAHIL yang sering menilai SIQAH perawi MAJHUL (154)
Namun begitu beliau menerima TAWSIQ Ibn Hibban yang
menunjukkan bahawa penilaian tersebut telah melalui mekanisma kajian yang
teliti. (155)
KAEDAH BERSAMBUNG SANAD
132. AL-MALYABARI antara ulama yang menganggap bahawa hadis
mursal memiliki keistimewaan tersendiri. Beliau membezakan status kehujahan
mursal mengikut tokoh yang memursalkannya. Mursal tokoh tabiin besar lebih kuat
berbanding tokoh-tokoh selepasnya kerana peluang bahawa hadis tersebut berasal
dari sahabat nabi sangat besar.
Mursal Sa'id bin al-musayyab dan mungqati' Abu Ubaidah bin
Abdullah bin mas'ud daripada ayahnya turut dikuatkan kerana perawi yang gugur
dalam sanad tersebut diketahui sebagai perawi tsiqah. (158)
SANAD معنعن DI SISI AL-MALYABARI
133. Imam Muslim berpendapat bahawa apabila dua orang perawi
didapati satu zaman dan satu tempat, maka itu sudah memadai dianggap bahawa dua
perawi itu bertemu. (158)
Pendapat ini tidak dipersetujui oleh AL-MALYABARI, dengan
bantahan bahawa tidak diketahui dari mana sumber bahawa imam Muslim berkata
sebegitu.
Dengan itu, AL-MALYABARI sangat perihatin dengan sikap
bermudah para pengkaji dalam menghukum bersambung sanad dengan kaedah semudah
pengiraan tarikh lahir dan wafat perawi. (159)
TAFARRUD DI SISI AL-MALYABARI
134. AL-MALYABARI tegas mengatakan bahawa TAFARRUD bukanlah
Yang melemahkan hadis, akan tetapi salah satu penanda kewujudan ILLAH apabila
disokong oleh QARINAH tertentu. Hubungan antara TAFARRUD dengan ILLAH sangat
erat sehingga mustahil menetapkan kesahihan hadis tanpa mengamati fenomena ini
terlebih dahulu.
Untuk mengesan TAFARRUD, para pakar mengamalkan satu metod
kajian yang disebut I'TIBAR iaitu mengumpul semua jalur sanad dan membandingkan
tiap-tiap jalur tersebut. (162)
135. TAFARRUD yang berlaku pada tingkatan (tabaqah) sahabat
dan tokoh-tokoh besar tabiin كبار التابعينditerima kerana tidak mencurigakan.
136. TAFARRUD di sisi AL-MALYABARI ada dua jenis;
(١) تفرد بما له اصل - dihukumkan sahih
(٢) تفرد بما ليس له اصل - dihukumkan doif
Apabila seorang pakar hadis melemahkan hadis kerana TAFARRUD,
padahal perahu yang melakukan TAFARRUD itu siqah, maka ucapan tersebut merujuk
kepada suatu cacat tersembunyi yang terkadang sangat halus dan tidak dapat
dikesan melainkan oleh pakar.
137. Satu perkara yang turut dikritik oleh AL-MALYABARI yalah
kebiasaan pengkaji hadis mutaakhirin Dan semasa yang menentang ketetapan
TAFARRUD ahli hadis terdahulu dengan riwayat sokongan yang berasal daripada
kitab-kitab yang khas menghimpun sanad-sanad GHARIB.
Kata beliau: sangat disayangkan para pengkaji semasa sering
membantah TAFARRUD yang dijadikan ILLAH oleh pakar hadis dengan berkata: perawi
ini tidak melakukan TAFARRUD, aku menemukan MUTABAAH baginya. Beliau turut
menyebut sebuah riwayat daripada TARIKH DIMASHQ, TARIKH BAGHDAD, kitab-kitab
FAWAID ataupun selainnya yang sejak asal memang ditujukan untuk menyebut hadis
hadis GHARIB yang diriwayatkan secara TAFARRUD oleh kalangan belakangan dan
tidak dimiliki oleh kalangan terdahulu.
138. Selain itu, sesetengah mereka turut sering mengambil
riwayat riwayat sokongan daripada kitab-kitab selepas fasa riwayat, dikenal
dengan sebutan الأجزاء الحديثية.....
(164)
MUDHTARIB DI SISI AL-MALYABARI
139. definisi MUDHTARIB pada AL-MALYABARI adalah: hadis yang
berlaku perselisihan kepadanya meskipun merujuk kepada sumber yang sama, tanpa
dapat dihimpunkan ataupun DITARJIHKAN dengan kaedah pakar-pakar hadis, walaupun
perkara tersebut boleh dilakukan mengikut kaedah spekulasi rasional (تجويز عقلي مجرد
Kaedah jamak dan tarjih yang diaplikasi mesti selari dengan
kaedah ahli hadis, bukan andaian spekulatif yang biasa diamalkan oleh Fuqaha'
dan ahli usul. (164)
ZIYADAH SIQAH
140. Perbahasan tambahan perawi SIQAH (ZIYADAH SIQAH) menurut
AL-MALYABARI berkait rapat dengan konsep TAFARRUD. Hal ini kerana, ia berkaitan
dengan tambahan dalam sanad atau matan yang diriwayatkan seorang perawi secara
bersendirian. Tiada profil lain yang menyebutkan tambahan tersebut selain
dirinya. (165)
141. Pakar hadis mutaqaddimin tidak menerima ataupun menolak
tambahan tersebut secara mutlak. Sebaliknya mereka selalu merujuk kepada
QARINAH tertentu untuk menetapkan kesahihan tambahan itu.
Jika pakar tersebut melihat bahawa perawi yang meriwayatkan
tambahan itu tidak tersilap, maka tambahan tersebut disahihkan.
Jika beliau melihatnya tersilap kerana IKHTILAT, lupa,
meriwayatkan dengan makna dan lain-lain, maka tambahan tersebut ditetapkan
MA'LUL.
Istilah شاذ منكر مدرج مقلوب semua istilah ini digunakan.
142. Pada AL-MALYABARI, Kaedah yang menetapkan bahawa
tambahan SIQAH mesti diterima secara mutlak berasal daripada ahli fekah dan
ahli hadis yang terpengaruh method deduktif ilmu mantik dan ilmu kalam.
Antara tokoh hadis terawal yang menetapkan kaedah ini ialah
khatib al-baghdadi dalam kitab الكفايه في علم الروايه
Sebelum beliau sesetengah ahli hadis yang disifatkan
MUTASAHIL telah mengamalkan kaedah ini seperti ibnu hibban dan al-hakim. (166)
KAEDAH NAIK TARAF HADIS DOIF DI SISI AL-MALYABARI
143. Di sisi AL-MALYABARI, Hadis lemah yang boleh terangkat
dengan sokongan mutabaah dan syawahid hanya yang diriwayatkan oleh selain
perawi Matruk dan tidak silap.
144. Apabila ditanya adakah hadis-hadis lemah kerana terputus
Sanad boleh terangkat kepada hasan atau sahih dengan sokongan mutabaah dan
Syawahid, AL-MALYABARI membenarkan perkara tersebut dan berkata: syaratnya
mutabaah dan syawahid tersebut tidak mengandungi kesilapan perawi. (167)
PENAMBAHAN
145. Mengulas ucapan Ibn al-Solah yang seolah-olah menutup
peluang ijtihad dalam kritik hadis, Ahmad Syakir (1377H/1957M) ada berkata:
pendapat yang melarang ijtihad adalah pendapat yang batil. Tiada bukti baginya
dalam al-quran dan sunnah, dan tidak didapati dalil bagi ini sedikit pun. (185)
146. Kata Abu Ishaq AL-HUWAINI dalam kitab كشف المخبوع: Diskusi tentang kesahihan hadis adalah bersifat ijtihadi.
Tiada halangan untuk berlaku khilaf. Dengan syarat pihak penentang mengajukan
tu Jah yang boleh diterima mengikut prinsip-prinsip. (239)
147. Al-Syawkani kata : sunnah bukan ditetapkan menerusi
pengalaman. Dan keberkesanan (tajribah) tidak mengeluarkan pelakunya daripada
bidaah kepada sunnah. (246)
تحفه الذاكرين بعدة حصن الحسين من كلام
سيد المرسلين
148. Kata AHMAD AL-GHUMARI: kelemahan sanad tidak mesti
mengakibatkan kelemahan hadis. Realiti membuktikan kebenaran hadis ini.
149. HAMMUD AL-TUWAIJRI berkata: sesetengah perkara
diceritakan dalam hadis menerusi sangat yang lemah, namun kebenaran hadis itu
dibuktikan oleh realiti zaman sekarang. Ini menunjukkan kandungan hadis
tersebut Sahih. Cukuplah realiti menjadi bukti kesahihan hadis dan kepastian
bahawa ia berasal daripada pelita kenabian. (246)
150. YAHYA BIN SA'ID AL-QATTAN berkata: jangan tertipu dengan
kandungan hadis, akan tetapi telitilah sanadnya. Jika sahih sanad tersebut,
maka sahihlah hadis itu. Jika tidak, maka janganlah tertipu dengan kandungan
hadis apabila sanadnya tidak sahih. (247)
151. Matlamat kritik
hadis bukan memastikan sama ada sesuatu ucapan benar atau tidak. Natijah akhir
sebuah kritik hadis ialah memastikan sumber ucapan tersebut sama ada berasal
daripada Rasulullah atau bukan. (145)