Dalam syiah, pemimpin mesti dari kalangan imam. Bila ketiadaan
imam (al-Ghaibatul kubra), sebilangan ulama dalam imamiah, seperti al-Khomaini “berijtihad”
mencadangkan apa yang dinamakan kepimpinan ulama-ulama syiah yang dikenali wilayah
faqeh. Seramai dua belas orang ayatollah yang memegang jawatan ini. dua belas
orang ayatollah itu, mempunyai syarat yang cukup ketat, seperti penguasaan
terhadap ilmu fiqh politik dalam syiah yang begitu luas, kepakaran dalam irfan yang cukup mendalam dan
mempunyai kemampuan pembacaan yang cukup luas.
Dalam sunni, ulama atau dalam istilah Irannya ayatollah
tidak menjadi syarat bagi kepimpinan. Tetapi, pemastiannya adalah tertakluk
kepada kejayaan memberikan kemaslahatan kepada rakyat dengan berbekalkan kepada
dua perkara asas, iaitu al-Qawi atau
berkemampuan dan al-Amin atau beramanah.
Makanya, dalam sunni, kebijakan pemimpin untuk menjayakan dua
perkara ini amat perlu. Lebih-lebih lagi dalam negara atau pengamalan dalam
bidang politik yang mengamalkan sistem demokrasi. Ini kerana, dalam demokrasi,
wujud apa yang dinamakan sebagai persaingan. Apabila banyak parti atau pihak
yang berbeda, persaingan untuk memastikan kemenangan terdiri dari pihak yang
berjaya mempengaruhi rakyat. Dengan kebijakan, rakyat akan memilih pemimpin
yang al-Qawi dan al-Amin, tetapi tanpa kebijakan pemimpin, dua perkara ini
tidak berjaya dilaksanakan, tetapi terlepas kepada orang yang tidak amanah.
Kepentingan kebijakan pemimpin ini boleh menjadi wajib dalam
masa, tempat atau kondisi tertentu. Kebijakan pemimpin itu wajib, di kala tiada
kebijakan itu akan menyebabkan negara atau negeri diperintah oleh golongan yang
tidak ada al-Qawi dan al-Amin.
Melihat keadaan ini, melantik pemimpin yang ada kebijakan ini
berasaskan kepada kaedah;
ما لا يتم الواجب الا به فهو واجب
Maksudnya;
“perkara
yang tidak sempurna kewajipan kecuali dengannya, maka melakukannya itu adalah
wajib”
Selain kaedah ini, dilihat kepada beberapa athar terhadap
pendalilan ini adalah seperti berikut;
Satu: Firman
Allah
وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ
طَالُوتَ مَلِكًا قَالُوا أَنَّى يَكُونُ لَهُ الْمُلْكُ عَلَيْنَا وَنَحْنُ أَحَقُّ
بِالْمُلْكِ مِنْهُ وَلَمْ يُؤْتَ سَعَةً مِنَ الْمَالِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاهُ
عَلَيْكُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ وَاللَّهُ يُؤْتِي مُلْكَهُ
مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ
Maksudnya;
“Nabi mereka mengatakan kepada mereka: "Sesungguhnya Allah telah
mengangkat Thalut menjadi rajamu." Mereka menjawab: "Bagaimana Thalut
memerintah kami, padahal kami lebih berhak mengendalikan pemerintahan
daripadanya, sedang diapun tidak diberi kekayaan yang cukup banyak?" Nabi
(mereka) berkata: "Sesungguhnya Allah telah memilih rajamu dan
menganugerahinya ilmu yang luas dan tubuh yang perkasa." Allah memberikan
pemerintahan kepada siapa yang dikehendaki-Nya. Dan Allah Maha Luas pemberian-Nya
lagi Maha Mengetahui” (Surah al-Baqarah, ayat 247)
Ayat ini, Allah SWT menyatakan
kelayakkan Talut untuk memimpin dengan ada dua perkara pada dirinya, iaitu
keluasan ilmu dan kekuatan tubuh badan. Keluasan ilmu pada kondisi Talut adalah
kepandaian dalam strategi perang dan kekuatan badan dalam berhadapan dengan
musuh.
Ibn Asyur dalam mengomentari perkara
ini dengan katanya;
“Ia adalah perkara
yang sangat perlu dalam politik atau dalam mentadbir urusan umat. Iaitu, ia
mampu kembali kepada pandangan yang tepat dan kekuatan tubuh badan. [ini
kerana] dengan pandangan [yang tepat] itu dapat memberi banyak kemaslahatan
kepada umat, walau dalam waktu yang sempit sekalipun, atau dikala sukar
mendapat keputusan dari pihak yang diminta pandangan atau dikala berlaku perselisihan
dalam ahli-ahli mesyuarat. Dengan kekuatan pula, ia mampu melahirkan kekukuhan
dalam keyakinan tentera [petugas dan ahli bawahan]” (Tanwir wa Tahrir : 2/405)
Kedua
:
Umar bin Al-Khattab
seorang khalifah yang tidak dinafikan mempunyai kebijakan ajaib ini. ini
terbukti, bahawa beliau banyak melakukan ijtihad-ijtihad baru yang ternyata
memberi banyak keuntungan kepada Islam.
Namun, beliau juga mempunyai
kelemahan-kelemahan sebagai manusia biasa. Ekoran itu, beliau mempunyai
penasihat-penasihat yang hebat, yang dapat membantu beliau dalam menajamkan
lagi kebijakan ajaib yang ada pada diri beliau.
Diceritakan dalam satu atsar, bahawa seorang
perempuan muda telah datang berjumpa dengan Umar yang ketika itu, Kaab bin Sur
sedang duduk bersama dengannya.
Perempuan itu berkata, “Wahai Amirul
Mu’minin, aku tidak melihat seorang pun lelaki yang lebih baik daripada
suamiku. Demi Allah, malamnya sentiasa qiyamullail, dan siangnya sentiasa
berpuas”.
Mendengar perkataan perempuan itu, Umar
memuji suaminya itu. Perempuan itu merasa malu dan terus pulang dengan wajah
yang hampa.
Melihat keadaan itu, Kaab berkata kepada
Umar, ”Wahai Amirul Mu’minin, apakah tuan tidak mengira masalah perempuan itu
terhadap suaminya?
Umar berkata, “apa sebenarnya? Lalu berkata
(kaab), sesungguhnya perempuan itu datang untuk membuat laporan kepada kamu.
Apabila suaminya sentiasa dengan ibadat, bilakah masanya suaminya meluangkan
masa untuknya (dengan jimak)?”
Mendengar kata-kata kaab, Umar menyuruh
suami perempuan itu dipanggil. Ketika suami itu berada di hadapan Umar, Kaab
diminta agar menjatuhkan hukuman terhadap suami tersebut.
Kaab terus berkata, ”Sesungguhnya aku
melihat, seakan-akan lelaki ini mempunyai tiga orang isteri. Dan isterinya
(yang datang) itu adalah isteri yang keempat. Maka aku hukumkan kepadanya, tiga
hari dan tiga malam merupakan hari dia beribadat (puasa dan qiyamullail), dan
bagi isterinya adalah hari yang keempat pada siang dan malamnya”
Umar bertanya, bagaimana kamu berhukum ini?
Kaab menjawab, aku berdalilkan firman Allah SWT;
فَانْكِحُوا مَا طَابَ لَكُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنَى وَثُلَاثَ
وَرُبَاعَ
”Maka kawinilah wanita-wanita (lain) yang kamu senangi : dua, tiga atau empat” (Surah An-nisa’, ayat 3)
Mendengar ini, Umar terus berkata; ”Demi Allah, pandangan kamu dalam perkara pertama adalah bersangatan aku kagum berbanding satu lagi. Pergilah kamu menjadi qadi kepada penduduk Basrah” (Al-Mughni : 16/53 – 54)
Makanya, dalam sunni, pemimpin secara asasnya memerlukan
kepada dua perkara, iaitu al-Qawi dan al-Amin, tetapi dalam syiah, diperlukan
imam yang kemudian digantikan dengan kepimpinan ulama-ulama syiah atau atas
lebel wilayah faqeh setelah diijtihadkan di kalangan ulama-ulama syiah imamiah.
Namun begitu, di kalangan sunni, kedua-dua perkara ini tidak tercapai kecuali
dengan pemimpin yang bijak, sepertimana kehendak dalam sistem demokrasi yang
bersaing, makanya melantik pemimpin yang bijak itu adalah satu kewajipan, waima
bukan dari kalangan ayatollah atau ulama sekalipun.
Bersambung…
No comments:
Post a Comment