Saturday 26 October 2013

BERGOLAK TAPI TIDAK GADUH (1)


Aku berhadapan dengan dilema fahaman agak lama. Sebelum aku hafal al-Quran di institut Pendidikan al-balaghul Mubin, aku selalu dengar ceramah dan kuliah agama di masjid dan di sekitar Selangor yang mengharamkan Wahabi. Ketika itu, aku tidak kenal lagi, apa itu wahabi.


dalam umur aku 13 tahun,  aku menghafal al-Quran.  Semasa menghafal al-Quran di institut Pendidikan al-balaghul mubin, aku belajar dengan dua orang guru lepasan jamiah abu Bakar, karachi. Disamping aku belajar dengan seorang tuan guru dari fatani.

Semasa belajar, seorang rakan yang berasal dari fatani, thailand yang merupakan anak kepada salah seorang guru pondok di fatani menyatakan kepada aku bahawa dua guru yang mengajar aku itu adalah wahabi. Dikatakan juga wahabi itu sesat.

aku kebingungan. Aku berjumpa dengan tuan guru bera
sal dari fatani dan bertanya kepadanya tentang wahabi. Beliau seorang Tuan Guru yang lembut dan rendah suaranya semasa bercakap. Dengan nada yang perlahan, beliau menceritakan tentang wahabi. Dinyatakan wahabi itu menolak tahlil arwah, menolak talkin orang yang sudah meninggal, tidak melakukan qunut subuh dan banyak lagi. Namun, tajuk yang paling bersemangat adalah tajuk bidaah.

Aku hanya mendengar sahaja kupasan Tuan Guru tanpa pandai menyampuk dan bertanya soalan.
Selepas itu, aku mula tidak senang belajar di institut itu. Kedengaran pula, Tuan guru fatani pula mahu berpindah ke tempat lain, tidak mengajar di institut itu, menjadikan aku semakin berkehendak berhenti belajar di institut itu dan mahu menuntut di institusi pengajian islam di tempat lain.

Aku bertanya kepada Tuan Guru, tempat mana yang terbaik untuk aku belajar selepas itu. Tuan Guru itu mencadangkan agar aku belajar di pondok lubuk Tapah, pasir mas, kelantan.  Kata beliau, Tuan Guru Haji Abdullah yang mengajar di pondok Lubuk Tapah adalah seorang yang cukup pakar dalam fiqh syafie dan hebat dalam pengajian ilmu kalam aliran asyairah.

ini ditambah lagi bahawa Tuan Guru dari Fatani itu berpindah ke Lati, pasir Mas. Ia tidak berapa jauh sangat dengan pondok lubuk tapah. Makanya boleh aku berulang alik ke rumah Tuan Guru dari Fatani ituu untuk bertalaqqi kitab dengan beliau.

aku pun berpindah ke pondok lubuk tapah. .....

Bersambung. ..

1 comment:

  1. Jadilah penganut falsafah "Bangau oh Bangau" jika benar-benar ingin maju dalam segala bidang yang diceburi dan diterokai. PenCERAHan: cari "Bangau" dalam www.4uni2c.com

    ReplyDelete