Oleh : Wan Ji bin Wan Hussin
1. MANHAJ
Dalam pengajian hadis, kita
akan berjumpa dengan nama al-Imam al-Tarmizi. Beliau seorang ulama hadis, yang
metode dan manhaj hadis beliau tidak sama dengan metode ulama lain. Makanya,
membaca kitab beliau dengan metode orang lain, akan memberi implikasi salah
faham.
Begitujuga kesalahan besar
berlaku, apabila sebilangan ulama syiah mengkritik tradisi ilmu hadis al-Imam
al-Bukhari. Kesalahan berlaku, kerana kritikan itu terhasil dari membaca karya
al-Imam al-Bukhari dengan manhaj syiah, bukan manhaj al-Imam al-Bukhari
sendiri. Begitujuga, sebilangan ulama sunni terhadap sebilangan ulama syiah.
Keadaan yang sama juga ketika
membaca karya-karya Fiqh. Sudah pasti, perkara utama yang perlu diperhatikan
sebelum menukilkan fatwa-fatwa mereka adalah melihat kepada manhaj atau metode.
Kegagalan melihat metode dalam menghuraikan sesuatu fatwa ulama, akan
meletakkan keputusan fiqh itu pada tempat yang tidak tepat.
Perkara ini sudah berlaku,
semasa ramai pengkaji fiqh melihat bahawa al-Imam al-Syafie adalah tokoh yang
menolak istihsan. Ini kerana, mereka melihat kepada satu satu perkataan al-Imam
al-Syafie bahawa beliau berkata, “barangsiapa yang mengamalkan istihsan, maka
dia telah membuat syariat”.
Melihat perkataan al-Imam
al-Syafie ini secara literal, sudah pasti kita akan berhukum terhadap ulama
yang mengamalkan istihsan, seperti mazhab selain al-Syafie[1].
Apakah mazhab mereka telah menjadikan syariat baru.
Namun, dalam pengkajian,
didapati bahawa ada beberapa faktwa ulama dalam mazhab al-Syafie, mereka telah
menggunakan pengamalan Istihsan, seperti dalam isu penjagaan anak, apabila ada
dua ibu bapa yang berbeda agama. Menurut Syaifieyyah hak
penjagaan anak itu hendaklah diberikan kepada pihak yang beragama Islam.
Pendapat Syafieyyah bercanggah dengan Hanafiyyah dan Malikiyyah yang hak
penjagaan anak itu hendaklah diberikan berasaskan kepada kasih sayang, bukan
berfaktorkan agama[2].
Pendapat
Hanafiyyah dan Malikiyyah ini merujuk kepada hadis bapa kepada Salamah
al-Ansari bahawa beliau telah Islam, sedangkan isterinya tidak memeluk Islam.
kedua-duanya berebut seorang anak yang belum sampai umur baligh lagi. Perkara
ini diselesaikan di hadapan Nabi Muhammad SAW. Baginda SAW meletakkan anak
tersebut di tengah-tengah antara kedua-dua ibu yang tidak muslim dan bapanya
yang muslim untuk memberikan anak itu membuat pilihan. Lalu anak itu memilih
ibunya yang tidak muslim. ketika itu juga, nabi Muhamad SAW berdoa dengan
berkata;
اللَّهُمَّ اهْدِهِ
Maksudnya; “Ya
Allah, berikan hidayah kepadanya”
Selesai
doa, ketika itu juga budak itu pergi kepada bapanya. Lalu, Nabi Muhammad SAW
pun menetapkan keputusan[3].
Namun
begitu, Syafiyyah berpendapat sebaliknya kerana melihat kepada kepentingan
penjagaan agama lebih diutamakan berbanding selainnya.
Nyata
di sini, perkataan al-Imam al-Syafie itu tidak boleh dilihat secara literal,
sebaliknya perlu di analisa balik dengan manhaj dan metode. Ekoran itu,
dinyatakan bahawa maksud al-Syafie istihsan yang dilarang itu adalah jika terikat
dengan kehendak hawa nafsu. Adapun jika terikat dengan factor maslahah, maka ia
tidak termasuk maksud istihsan yang dilarang oleh al-Imam al-Syafie[4].
Pada penilaian saya, perkara
yang sama ketika kita membaca karya-karya fiqh, terutama setahap al-Imam
al-Ramli dan mereka yang sealiran dengan mereka.
2.
WASAIL
Dalam pengajian fiqh, kita akan
jumpa satu kaedah yang dinamakan sebagai wasail. Dari sudut bahasa, wasail
adalah katanama banyak dari kalimah wasilah. Ia punyai pelbagai maksud.
Antaranya adalah menghubungkan sesuatu kepada sesuatu, atau menghampirkan
sesuatu dengan sesuatu. Ia juga diterjemah sebagai singgahsana, iaitu
penempatan raja, atau diterjemah sebagai darjat, kerabat dan keinginan yang
kuat[5].
Al-Jurjani pula mendefinisikan al-Wasail;
هي ما يتقرب به الى الغير
Maksudnya; “Ia adalah perkara yang dihampirkan dengannya kepada
sesuatu yang lain[6]”
Ibn ‘Asyur mendefinisikan wasail dari sudut yang lebih khusus,
iaitu kata beliau;
هي الأحكام التي شرعت لأن بها
تحصيل أحكام أخرى , فهى غير مقصودة لذاته بل لتحصيل غيرها على الوجه المطلوب
الأكمل , إذ بدونها قد لا يحصل المقصد أو يحصل معرضا للاختلال و الانحلال
Maksudnya; “Ia adalah hukum-hukum yang disyariatkan, kerana
dengan wujud ia, maka terhasil hukum-hukum yang lain. Ia bukan tujuan, tetapi
sebagai untuk menghasilkan yang lainnya atas gambaran yang kesempurnaan perkara
yang dituntut. Sekira-kira tanpanya, kadangkala tidak terhasil tujuan, atau ia
terhasil dalam keadaan terbentang sebarang kecacatan dan kerosakan[7]”
Perkataan Ibn ‘Asyur ini, hampir sama maksudnya dengan apa yang
diungkapkan oleh Ibn Kathir. Beliau menyatakan;
الوسيلة هي التي يتوصل بها إلى تحصيل المقصود
Maksudnya; “Wasilah adalah perkara yang menghubungkan dengannya
bagi menghasilkan tujuan[8]”
Bagi hukum wasail dan maqasid ini, ia terdapat
beberapa kaedah. Antaranya adalah, Sifat
wasail ini tertakluk kepada maqasid. Kewujudan wasail disebabkan kewujudan
maqasid. Al-Qarafi berkata;
الوسائل تتبع المقاصد فى أحكامها
Maksudnya; “Wasail itu mengikut Maqasid
pada hukum-hukumnya[9]”
al-Izz pula berkata;
للوسائل أحكام المقاصد
Jika maqasidnya buruk, maka hukum yang ada
pada wasailnya juga buruk. Jika maqasidnya adalah baik, maka hukum yang ada
pada wasailnya juga baik. al-Izz ada mengungkapkan perkara ini dengan katanya;
فالوسيلة إلى أفضل المقاصد هي أفضل الوسائل, والوسيلة إلى أرذل المقاصد أرذل الوسائل
Maksudnya; “Wasilah untuk mencapai
maqasid yang afdhal juga adalah wasilah yang afdhal. Wasilah untuk mencapai
maqasid yang buruk juga adalah buruk[11]”
Al-Imam al-Qarafi pula menyatakan perkara yang agak sama dengan
lafaz yang berbeda dengan kata beliau;
فكما أن وسيلة المحرم محرمة فوسيلة الواجب واجبة
Maksudnya; “Sepertimana
sesungguhnya wasilah haram juga adalah haram, maka begitujuga wasilah wajib
adalah wajib[12]”
Dalam kupasan lain, al-Qarafi menyatakan lagi;
والوسيلة إلى أفضل المقاصد أفضل
الوسائل , وإلى أقبح المقاصد أقبح الوسائل , وإلى ما يتوسط متوسطة
Maksudnya; “Wasilah untuk capaian maqasid yang afdhal juga
adalah wasilah yang afdhal dan wasilah untuk capaian maqasid yang buruk juga
adalah wasilah yang buruk. Juga untuk capaian yang pertengahan[13]”
Antara contoh tentang perkara ini adalah seperti pengharaman zina
yang maqasid atau tujuannya adalah untuk menjaga keturunan manusia. Pengharaman
zina itu, bermula dari segala tindakan awal yang boleh membawa kepada zina,
seperti melihat kepada perempuan dan seumpamanya.
Perkara ini berasaskan kepada firman Allah SWT yang menyatakan
larangan menghampiri zina. Firman Allah;
وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلًا
Maksudnya; “Dan Jangan kamu hampiri zina, sesungguhnya Zana itu
adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa
kerosakan)” (Surah al-Isra’ 17:32)”
Memandangkan zina merupakan perkara yang buruk, seperti yang
dinyatakan dalam ayat. Kesannya adalah segala tindakan yang boleh membawa
kepada zina juga dianggap sebagai yang buruk.
Namun begitu, jika sesuatu tujuan itu baik, maka wasailnya juga
dikira sebagai baik. Ini adalah seperti mahu melahirkan rumah tangga yang baik,
maka dibenarkan kepada orang yang hendak berkahwin atau pada masa pertunangan
bahawa melihat dahulu calon isterinya.
Dalam hadis riwayat al-Tirmizi ada mendatangkan kisah berkaitan
dengan seorang sahabat bernama al-Mughirah bin Syu’bah yang telah bertunang
dengan seseorang perempuan. Lalu Nabi SAW menyuruh dia melihat perempuan
tersebut agar menjadi kebaikan antara suami isteri tersebut di masa akan
datang.
Kata Nabi Muhammad SAW;
انْظُرْ إِلَيْهَا فَإِنَّهُ أَحْرَى أَنْ يُؤْدَمَ بَيْنَكُمَا
Maksudnya; “Lihatlah
kepadanya, kerana melihat itu lebih sesuai bahawa mengekalkan hubungan antara
kamu berdua[14]”
3. PENILAIAN TERHADAP “AL-TADHAMMUKH BI AL-NAJASAH”
Apabila kita melihat segala
kupasan al-Imam al-Ramli dalam isu “al-Tadhammukh bi al-Najasah” atau
meletakkan atau menyentuh nasjid itu adalah haram, maka kita akan dapati
perbincangan beliau masih dalam kerangka wasail. Dengan kata lain, bukan
menyentuh najis secara mutlak itu jadi haram, tetapi menyentuh najis yang menjadi
haram, kerana punyai kaitan dengan factor-faktor haram yang berlanjutan selepas
itu. Dengan maksud, jika tidak memberi implikasi haram, maka “tadhammukh bi
al-Najasah” itu tidak boleh dinilai sebagai haram.
Al-Tadhammukh bi al-Najasah
yang dikira sebagai haram itu, ia amat selaras dengan kaedah fiqh yang
berbunyi;
ما أدى الى
الحرام فهو حرام
Maksudnya; “Perkara yang membawa
kepada haram, maka ia juga adalah haram[15]”
Contohnya pertama :
أما دم نحو الكلب والخنزير فلا
يعفى عن شيء منه لغلظه كما صرح في البيان ونقله عنه في المجموع وأقره وكذا لو أخذ
دما أجنبيا ولطخ به نفسه أي بدنه أو ثوبه فإنه لا يعفى عن شيء منه لتعديه بذلك فإن
التضمخ بالنجاسة حرام
(الإقناع في حل ألفاظ أبي الشجاع, كتاب الطهارة, فصل في إزالة النجاسة)
(الإقناع في حل ألفاظ أبي الشجاع, كتاب الطهارة, فصل في إزالة النجاسة)
Maknanya:
"Manakala darah seperti anjing dan babi maka ia tidak dimaafkan sedikit
pun daripadanya disebab ia najis berat, sepertimana yang dijelaskan di dalam
'al-Bayan', dinukilkan di dalam 'al-Majmu' dan diperakui ia oleh beliau(Imam
Nawawi). Begitu juga seseorang yang mengambil darah orang lain(ajnabi) kemudian
melumuri dirinya iaitu badannya atau pakaiannya maka ia tidak dimaafkan sedikit
darinya kerana lumuran darah yang melampau pada dirinya, SESUNGGUHNYA
MELETAKKAN(MENYENTUH) NAJIS ADALAH HARAM."
Komentar :
Dari kupasan ini, kita akan
kelihatan perbincangan haram meletakkan najis itu, apabila ada kaitan dengan
tindakan yang sia-sia (maqasid), iaitu apabila melumurkan darah pada dirinya
yang tidak punyai sebarang faedah apa-apa pun. Di sini, larangan tadhammukh bi
al-Najasah yang membawa kepada haram itu adalah merujuk kepada tindakan yang
haram, iaitu melumurkan darah pada badannya. Adapun semata-mata menyentuh
darah, tanpa tujuan yang haram, maka ia tidak termasuk dalam maksud dalam “tadhammukh
bi al-Najasah wa huwa haram”
Contoh lain :
Selain itu, fatwa Imam Syahabuddin al-Ramli(bapa kepada Imam Syamsuddin al-Ramli, pengarang kitab 'Nihayah al-Muhtaj'), kata beliau:
قوله ولا يبول قائما ) قال
الأذرعي الظاهر التحريم إذا علم التلويث ولا ماء أو وجده ولكن ضاق وقت الصلاة أو
لم يضق وقلنا يحرم التضمخ بالنجاسة عبثا .
(حاشية الرملي الكبير على أسنى المطالب)
Maknanya:
"(Kata beliau: ... dan tidak boleh kencing berdiri) al-Azra'ie berkata,
'pengharaman(kencing berdiri) pada zahirnya jika seseorang itu mengetahui air
kencing itu mengotori(pakaian) dan tiada air atau dia menjumpai air tetapi
waktu solat yang singkat atau tidak singkat, dan kami berpendapat bahawa HARAM
meletakkan(menyentuh) najis secara SIA-SIA.'"
Komentar :
Tadhammukh bi al-Najasah dalam kenyataan al-Imam Shahabuddin al-Ramli ini juga kelihatan bahawa perbincangan “al-Tadhammukh bi al-Najasah” digunakan dalam kerangka wasail. Ini kerana, perbincangan beliau dalam kerangka percikkan air kencing kepada pakaian, jika kencing dilakukan secara berdiri dalam keadaan ada kaitan dengan kesempitan waktu solat. Sudah pasti kita sedar bahawa solat dalam keadaan pakaian terkena najis, akan memberi implikasi solat tidak sah, dan sudah pasti tindakan itu haram. Jadi, kelihatan bahawa pengharaman al-Tadhammukh bi al-najasah itu wasail kepada perkara haram, iaitu menyelamatkan dari menunaikan solat dalam keadaan pakaian terkena najis.
Contoh lain:
Fatwa Imam Ramli sudah saya nyatakan(pada status yang lalu) penjelasannya melalui kata-kata Imam al-Syabramullisi di dalam Hasyiahnya:
فإن التضمخ بالنجاسة إنما يحرم
حيث كان عبثا
(حاشية الشبراملسي على نهاية المحتاج إلى شرح المنهاج, كتاب صلاة الجماعة وأحكامها, فصل في صفة الأئمة ومتعلقاتها)
(حاشية الشبراملسي على نهاية المحتاج إلى شرح المنهاج, كتاب صلاة الجماعة وأحكامها, فصل في صفة الأئمة ومتعلقاتها)
Maknanya:
“Meletakkan (atau menyentuh) najis hanya diharamkan yang mana ianya perkara
yang sia-sia.”
Kenyataan
Imam Syabramullisi sekali memperincikan apa yang dimaksudkan oleh Imam Ramli
iaitu haram jika berinteraksi dengn najis secara sia-sia iaitu tanpa keperluan.Untuk menguatkan lagi, dibawakan kenyataan Imam al-Bujairimi bagi menjelaskan apakah yang dimaksudkan oleh Imam Ramli:
ومنه التضمخ بدم الضحية وما
يفعله العوام من تزويق الأبواب به فهو حرام، وإزالته واجبة لما فيه من التضمخ
بالنجاسة لغير حاجة وخرج بغير الحاجة من بال ومن لم يجد شيئا فله تنشيف ذكره بيده،
ومسكه بها،
(حاشية البجيرمي على الخطيب, كتاب الصلاة, فصل في إرالة النجاسة)
(حاشية البجيرمي على الخطيب, كتاب الصلاة, فصل في إرالة النجاسة)
Maknanya:
"Dan diantaranya, meletakkan darah binatang sepertimana yang dilakukan
orang awam dengan memperhiasi pintu-pintu(rumah) dengannya(darah) adalah haram.
Menghilangkan ia adalah wajib kerana termasuk dalam meletakkan najis tanpa
hajat. Perkara terkeluar dari urusan tanpa hajat ialah sesiapa yang buang air
kecil dan tidak menemui sesuatu maka ia perlu mengeringkan kemaluannya dengan
tangan, lalu dia memegangnya(najis) dengan tangannya."
komentar
dalam kenyataan ini, amat nyata
bahawa pengharaman “al-Tadhammukh bi al-Najasah” adalah wasail kepada perkara
haram, iaitu ia digunakan untuk memperhiaskan pintu dengan darah.
4. PENUTUP
Wacana fiqh di Malaysia agak
lemah, makanya, ia wajar dikembangkan. Kritikan terhadap sesuatu pendapat dalam
wacana fiqh adalah satu perkara biasa. Malahan, ia sudah menjadi satu tradisi
pengamalan fiqh sejak turun temurun. Di kalangan sahabat, ada di kalangan
mereka yang berkhilaf dalam menanggapi fiqh, sehinggakan berlaku kisah
mubahalah dalam mempertahankan pendapat masing-masing.
Kekhilafan ini, bukan untuk
menuduh satu pihak lagi dengan panggilan negative, tetapi wajar dibahas dengan
ilmu yang muktabar. Jika ini terus berlaku, maka inilah permulaan bagi
kebijaksanaan masyarakat.
Wallahu ‘alam.
[1][1]
Dr Wahbah al-Zuhaili, Usul al-Fiqh al-Islami, jld 2, hlmn 784, dar al-Fikr
al-Muasir, Beirut. Tarikh : 2001.
[2]
Al-Zuhaili, Wahbah. 1422H/2001. Usul al-Fiqh
al-Islami. Jld 7, hlmn 727, Beirut: Dar al-Fikr al-Muasir & Damsyik:
Dar al-Fikr.
[3] Sunan Ibn
Majah, Bab, Islam salah seorang suami isteri dan pilihan untuk anak, Sunan
al-nasaei, hadis no, 3438. Bab pilihan anak antara dua ibu bapanya, hadis no : 2343. Musnad Ahmad, Bab hadis Abi
Salamah al-Ansari, hadis no : 22637
[4] Dr
Ibrahim Atiyyah Qindil & Dr Farooq Ahmad Husain Abu Dunya, Muhadharat Fi
Usul al-Fiqh al-Islami, jld 4, hlmn 150, Jamiah al-Azhar, Kuliah Syariah
islamiaah bi Damanhur, tarikh 2002.
[5] Ibn Manzur, Muhammad bin Mukarram bin ‘Ali, Abu
al-Fadhl, Jamal al-Din bin Manzur al-Ansari al-Ruwaifi’I al-Ifriqi.1414. Lisan al-Arab. jld 11, hlmn
724-725, Beirut: Dar Sadir.
[6]
Al-Jurjani, ‘Ali bin Muhammad bin ‘Ali al-Zain al-Syarif. Kitab al-Ta’rifat. hlmn 252,
1403H/1983. Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyyah.
[7] Ibn
‘Asyur, Muhammad al-Tahir bin Muhammad bin Muhammad al-Tahir bin ‘Asyur
al-Tunisi, (2001 Masihi) Maqasid
al-Syariah al-Islamiah. hlmn 417, Jordan: Dar al-Nafais.
[8] Ibn
Kathir, Abu al-Fida’ Ismail bin Umar bin Kathir al-Qurashi al-Basri
al-Dimasyqi. 1420H/1999. Tafsir al-Quran
al-‘Azim. jld 3, hlmn 1165, Arab
Saudi – Riyadh. Dar Taibah Li al-Nasyr wa al-Tawzi’.
[9]
Al-Qarafi, Abu al-Abbas Shihab al-Din Ahmad bin Idris bin Abd al-Rahman
al-Maliki. 1994. Al-Zakhirah. jld 4,
hlmn 260, Beirut: Dar al-Gharb
al-Islami.
[10]
Al-Izz, Abu Muhammad Izz al-Din Abd al-Aziz bin Abd al-Salam bin Abi al-Qasim
bin al-Hasan al-Sulami al-Dimasyqi (meninggal 660). 1414H/1991. Qawaed al-Ahkam Fi
Masalih Al-Anam, jld 1, hlmn 53, Kaherah: Maktabah al-Kulliyyat
al-Azhariyyah.
[12]
Al-Qarafi, Abu al-Abbas Shihab al-Din Ahmad bin Idris bin Abd al-Rahman
al-Maliki. Tanpa tarikh. Anwar al-Buruq
fi Anwa’ al-Furuq, jld 2, hlmn 33, Saudi, Dar ‘Alim al-Kutub.
[13] Ibid, jld 2,
hlmn 33
[14] al-Tirmizi,
Bab apa yang datang berkaitan dengan melihat kepada perempuan yang ditunangi,
hadis no : 1087
[15] Dr
Yusuf al-Qaradawi, Al-Halal wa al-Haram fi al-Islam, hlmn 31, maktanah wahbah,
tarikh : 2002
Bagus...satu pencerahan.
ReplyDelete