AL-SUNNAH WA MAKANATUHA FI AL-TASYRIK
Penulis : Dr Mustafa al-Sibaie
Penerbit : al-Maktab al-Islami, Dar al-Warraq Li al-Nasyr wa
al-Tawzi’.
Tarikh : 1949/1368 H
1. Antara
perkara yang diletakkan oleh ulama kritik dari kalangan ulama hadis untuk nak
kenal hadis palsu adalah, bahawa matannya menyalahi logik yang pasti (badahah
al-Uqul) dan perkara yang qatie dalam agama atau tarikh atau perubatan atau
seumpamanya". (49)
2. Untuk
mengetahui perkara agama menjadi yakin perlu kepada 3 perkara;
A) Khabar benar yang pendengar percaya kebenaran pemberi berita. Seperti Khabar Allah dalam kitab-kitabnya dan khabar2 para anbiya. (Dengar)
B) tajribah (uji kaji) dan musyahadah (penyaksian) selepas pasti dari ujikaji. (Penglihatan)
C) hukum akal, walaupun tiada kaitan dengan khabar saheh dan ujikaji. (Hati)
Asas 3
perkara ini adalah surah Al-'Isrā':36 - Dan janganlah engkau mengikut apa yang engkau
tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; sesungguhnya pendengaran dan
penglihatan serta hati, semua anggota-anggota itu tetap akan ditanya tentang
apa yang dilakukannya. (50)
3. Shaikh
anggap, perkara aqidah perlu kepada perkara yakin dan jazam, selaras dengan
realiti dalil. Adapun perkara furu' syariah (hukum amaliyyah) memadai dengan
zan. (51)
4. Hadis2
yang disahehkan oleh ulama, hendaklah tidak bercanggah dengan akal (atau :
mustahil pada akal). Terutama dalam perkara yang berkaitan aqidah disamping
tidak bercanggah dengan al-Quran, kerana al-Quran tidak menampilkan perkara
agama yang mustahil pada akal.
Perkara yang
sama juga dalam perkara berkaitan dengan ibadat, muamalat, adab dan sebagainya.
Perkara yang
melibatkan umat2 terdahulu, perkara ghaib seperti syurga, neraka dll, perlu
dalam batasan akal tidak anggap ia sebagai mustahil, walaupun kadangkala ia
tidak difahami oleh akal. (51)
5. Ia bukan
seperti muktazilah, kerana perbahasan muktazilah melihatkan kepada sudut idrak,
kefahaman yang melibatkan akal, sedangkan ahli al-Sunnah dalam perkara yang
bukan idrak, tp realiti bagi akal. (52)
6. Soal
tuhan ada tangan mengikut tafsiran asyairah dan tafsiran salafi. Salafi, tidak
takwil berserta konsep tanzih. Dalam asyairah, takwil. (54)
7.
Muktazilah menolak sesuatu hadis, jika sesuatu hadis itu ada masalah pada sudut
akhir hadis, walaupun ia tiada masalah pada awal hadis.
Contoh;
hadis bahawa Nabi saw ada kata, apabila seseorang kamu bangun dari tidurnya,
maka jangan celup tangan dalam bekas air kecuali dibasuh dulu tiga kali basuh.
Ini kerana, seseorang kamu tidak tahu di mana tangannya berada (semasa tidur).
Dalam
komentar muktazilah, hadis ini saheh, jika tidak ada perkataan akhir "ini
kerana, seseorang kamu tidak tahu di mana tangannya berada (semasa
tidur)".
Pada
komentar muktazilah;
A.
seseorang yang sedang tidur sebenarnya dia
tahu di mana anggota badannya berada, termasuk tangannya.
B.
Jika maksud sentuh yang batal itu adalah
kemaluan, maka terdapat hadis bahawa sentuh kemaluan tidak membatalkan wudu.
C.
Terdapat dalil juga bahawa amalan yang
dilakukan semasa tidak tahu adalah tidak diambil kira, sedangkan semasa tidur,
amalan yang dilakukan itu dalam keadaan tidak tahu. (57)
D.
Jika kerana tidur boleh membatalkan wudu,
terdapat beberapa hadis bahawa Nabi saw tidur ketika sedang berwudu, lalu Nabi
bangun dan solat tanpa ambil wudu yang baru. (P)
MAKNA SUNNAH
DAN TAKRIF
8. Asal
makna sunnah adalah, jalan sama ada baik atau buruk.
Makna sunnah
dari sudut istilah ulama hadis,
"perkara
yang terkesan dari Nabi, sama ada dari sudut perkataan, perbuatan, diam, sifat
semulajadi, akhlak, perjalanan hidup, sama ada sebelum kebangkitan atau
selepasnya"
Makna sunnah
di sisi ulama usul;
"Apa2
yang dinukilkan dari Nabi, sama ada dari sudut perkataan, perbuatan atau
diam". (65)
Kadangkala
sunnah juga adalah perkara yang terdalil dari dalil syarie, sama ada melalui
kitabullah, dari Nabi Muhammad, ijtihad sahabat. Contohnya, himpun al-Quran. Ia
berlawanan dengan maksud bidaah. Seperti sabda Nabi saw, "hendaklah kamu
berpegang teguh ddngan sunnahku dan sunnah khulafa rashidin selepasku".
(66)
Istilah
ulama fiqh;
"Perkara
yang sabit dari Nabi bukan dalam kerangka fardu atau wajib. Ia menyalahi wajib
dan selainnya dari 5 jenis hukum. Kadangkala, ia adalah lawan bagi bidaah.
Contohnya, istilah talak terbahagi kepada sunni dan bid'ie. (66)
9. Dalam
al-Quran, ada kalimah hikmah. Menurut jumhur, kalimah Hikmah itu bukan merujuk
kepada al-Quran, tp merujuk kepada sunnah. Perkara ini diungkapkan oleh
al-Syafie dalam kitab al-Risalah. (68)
10.
Menafsirkan bahawa amalan kita perlu lebih warak dari Nabi adalah dilarang oleh
Nabi.
Saheh Muslim
dan syafie (risalah) : daripada Ata bin Yasar : seseorang lelaki dari kalangan
sahabat utuskan isterinya bertanya Rasulullah berkenaan hukum cium isteri
ketika sedang berpuasa. Ummu salamah kata, Rasulullah pernah cium dia semasa
Baginda sedang berpuasa. Perempuan itu balik dan maklumkan kepada suaminya.
Suaminya pula kata, aku tidak seperti Rasulullah yang Allah halalkan kepada
Rasulullah perkara yang Rasulullah mahu. Perkara itu Sampai kepada Rasulullah.
Nabi marah dan berkata, "aku orang yang paling bertaqwa kepada Allah dan
lebih tahu tentang batasan2 Allah". (71)
11. Bukhari
: Daripada Ibn Umar : Rasulullah pakai cincin emas. Sahabat pun pakai. Kemudian
nabi tak pakai, dan sahabat pun tak pakai. Dan nabi kata, "aku tidak akan
pakai cincin emas sampai bila2".
Qadhi Iyadh
(kitab al-Syifa) : daripada Abu Said al-Khudri : ketika Rasulullah saw solat
jemaah dengan para sahabat, Baginda saw buka kasut dan meletakkannya di sebelah
kiri. Sahabat tiru. Nabi tanya, kenapa buat begitu? Mereka jawab, ikut Nabi
saw. Nabi kata, "Jibril bgtau kepadaku, bahawa pada kasutku ada
kotoran" (71)
KENAPA HADIS
TIDAK DISUSUN MASA HIDUP NABI?
12. Pada
zaman Nabi, bilangan orang Islam yang menulis tidak ramai. Jadi, mereka fokus
menulis sandaran utama Islam, iaitu al-Quran berbanding selainnya. (72)
13. Dalam
hadis, terdapat riwayat sudah ada penulisan hadis. Abu hurairah riwayatkan
bahawa orang khuzaah telah membunuh seseorang lelaki dari Bani Laits ketika
Fath Makkah sebagai balasan seorang dalam kalangan mereka dibunuh. Apabila
perkara itu sampai ke nabi, nabi berkhutbah atas kenderaan. Nabi kata, mekah
telah bebas dari pembunuhan atau pasukan gajah. Dipendekkan cerita, Nabi saw
menyatakan mekah tidak boleh dipotong durinya, tidak ditebang pokoknya dll.
Selepas ucapan itu, seorang penduduk Yaman datang kepada Nabi saw dan minta ia
ditulis. Lalu, Nabi saw suruh ia ditulis untuk lelaki yaman terbabit. (Bukhari
: 112)
Dalam hadis
juga ada menampilkan bahawa Nabi saw pernah mengutuskan surat kepada pemerintah
di jazirah arab menyeru mereka kepada Islam. (77)
14.
Sebilangan sahabat ada yang menulis apa yang mereka dengar dari Nabi saw.
Seperti wujud sahifah Abdullah bin Amru bin al-As. Abu Hurairah berkata,
"tidak ada seorang pun yang lebih tahu tentang hadis selainku kecuali
Abdullah bin Amru kerana dia tulis, aku tidak menulis".
Dalam hadis,
Abdullah bin Amru pernah disuruh oleh Nabi saw agar tulis apa yang nabi sebut,
kerana tidak keluar dari mulut Nabi saw kecuali kebenaran. (78)
15. Di sisi
Ali bin Abi Talib terdapat satu sahifah berkenaan hukum bayaran diat. Begitu
juga terdapat tulisan Nabi kepada pegawainya tentang kadar zakat unta dan
kambing. (78)
16. Dalam
kalangan ulama, antara hadis melarang dengan membenarkan menulis hadis Nabi,
terdapat khilaf kepada perkara berikut;
A. Kebanyakkan ulama anggap, hadis izinkan tulis hadis itu menasakhkan hadis yang melarang.
B. Larangan
ini tertumpu kebimbangan salah atau tersilap sehingga tercampur antara al-Quran
dan hadis, sedangkan keizinan bermaksud setelah selamat dari sebarang
percampuran dan kesilapan.
C. Larangan
itu dari menulis secara rasmi, tapi dibenarkan tulis secara tidak rasmi. (78)
17. Dalam
al-Bukhari ada meriwayatkan hadis daripada ibn abbas bahawa ketika nabi sangat2
sakit, Baginda saw ada berkata, "bawakan kepadaku kitab yang aku akan
tulis yang kamu tidak akan sesat sampai bila2". Memandangkan Nabi terlalu
sakit, Saidina Umar melarang. Hadis ini dalilnya bahawa tulis Hadis di akhir
Islam adalah dibenarkan, sedangkan larangan di awal Islam itu dimansukhkan.
Perkara ini sepertimana yang ditegaskan oleh Rashid Ridha. (79)
18. Dalam
Jamik Bayan al-Ilm (1/94), Abu Hurairah ada berkata, kalau aku menceritakan
hadis pada zaman Umar, pasti beliau akan pukul aku. (81)
Ibn Hazm
dalam al-Ihkam fi Usul al-Ahkam mempertikaikan bahawa Umar menghalang Ibn
Masud, abu darda dan abu Zar dari bercerita hadis dengan mendakwa riwayat
tersebut inqita', kerana perawi bernama Ibrahim bin abdurrahman bin Auf tidak
pernah mendengar hadis daripada Umar. Pendapat ibn Hazm ini selaras dengan
pandangan al-Baihaqi.
Namun,
Ya'qub bin Syaibah dan al-Tibrani menyatakan bahawa Ibrahim ada mendengar dari
Umar.
Al-Sibaie
anggap, tidak pernah mendengar kerana, Umar meninggal pada umur 75 tahun pada
tahun 95 atau 99 hijrah, sedangkan Ibrahim dilahirkan 20 hijrah sebelum akhir
pemerintah Umar.
Ibn Hazm
anggap riwayat ini terdapat pendustaan, kerana terkandung tohmahan terhadap
sahabat yang melambangkan seperti Sahabat halang dari disebarkan sunnah Nabi.
(83)
19. Dalam
al-Mahsul (al-Razi) menyatakan bahawa Abu Bakar al-Siddiq telah menetapkan
sesuatu keputusan hukum terhadap dua orang. Lalu Bilal datang menyatakan
tentang cara Nabi berhukum, menjadi Abu Bakar menarik balik keputusan hukum dan
ikut cara Nabi saw. (88)
20. Menurut
kajian al-Sibaie, beliau dapati tidak terdapat satu riwayat bahawa Abu Bakar
meminta hadis dari sahabat kecuali dalam kes melibatkan pusaka terhadap atuk.
Jadi, ditanggapi bahawa sesuatu hukum, Abu bakar akan lihat kepada al-Quran.
Apabila tiada, baru beliau akan cari yang lain. (87)
21. Hukum
melibatkan pusaka, disyariatkan dengan nas2 al-Quran dan hadis yang perawinya
mesti 2 orang ke atas. Perkara ada juga dijelaskan oleh al-Ghazali dalam
al-Mustasfa. (88)
PEMALSUAN
HADIS
22. Berlaku
pemalsuan hadis bermula pada tahun 40 Hijrah.
23. Kesan
dari peperangan sesama sahabat, perpecahan sesama muslim, menjadikan ada kalangan
manusia itu mereka menakwilkan al-Quran tidak tepat dengan kehendak sebenarnya,
menampilkan hadis yang sebenarnya tidak ada, menyatakan bahawa Nabi
melakukannya, walaupun ia tidak pernah dibuat oleh Nabi pun dll. (92)
24. Dalam
syarah Nahj al-Balaghah, Ibn abi Al-Hadid menyatakan bahawa kalangan yang
memulakan pemalsuan hadis dalam mengangkat kelebihan tokoh adalah Syiah. (93)
25. Pada
al-Sibaie, sahabat Nabi adalah kalangan yang sangat sayangkan nabi. Ini
terbukti dengan banyak kejadian yang mereka sanggup pertahankan Nabi walau pun
dengan harta dan nyawa mereka. Justeru, amat tidak masuk akal apabila didakwa
bahawa mereka sanggup memalsukan hadis. (93)
26. Lebih jelas
lagi, seperti kisah Umar meminta perempuan merendahkan mas kahwin, lalu ditegur
oleh seseorang perempuan dan Umar terus menarik balik permintaannya itu. (94)
27. Ali
pernah berbeda pendapat dengan Umar dalam isu rejam perempuan berzina. Umar
akui dan berkata, "kalau tanpa Ali, sudah pasti Umar telah rosak".
(94)
28. Abu Said
pernah mengingkari Marwan (wali Madinah) dalam isu mendahulukan khutbah
berbanding solat hari raya dengan mendakwa ia menyalahi sunnah.
Dalam
Takzirah al-Huffaz, al-Zahabi ada menyatakan ketika Hajjaj berkhutbah, Ibn Umar
berkata, "musuh Allah yang telah halalkan perkara Allah haramkan,
merosakkan rumah Allah dan membunuh wali-wali Allah" (94)
29. Era
Tabiin, perdustaan hadis Nabi amat hebat.( 95)
30. Sibaie
mendakwa kalangan yang mula2 suburkan pemalsuan hadis adalah Syiah dari Iraq.
Sehinggakan Malik menamakan Iraq sebagai Dar al-Darb (دار
الضرب)
iaitu, cetak hadis dan disebarkan kepada manusia seperti mana cetak wang dirham
dan disebar dalam urusan kewangan manusia. (96)
31. Sibaie
mendakwa rafidah yang paling ketara dalam pemalsuan hadis, sehinggakan Imam
Malik (sepertimana yang diriwayatkan oleh ibn Taimiyyah dalam minhaj sunnah)
pernah berkata, "jangan kamu bercakap dengan mereka. Jangan kamu
riwayatkan daripada mereka kerana mereka selalu berbohong". (96)
32. Syuraikh
bin Abdullah (seorang syiah yang mutadil) menyatakan bahawa dia boleh terima
semua riwayat kecuali dari rafidah kerana mereka terlalu banyak memalsukan
hadis dan menjadikannya sebagai agama. (96)
33. Syafie
pernah berkata, "aku tidak pernah melihat orang kuat ikut hawa nafsu
dan berdusta kecuali Rafidah". (96)
34. Sunni
menampilkan contoh hadis palsu yang rafidah bawa adalah hadis Ghadir Khom,
iaitu selepas haji wida', Nabi saw himpunkan beberapa orang sahabat. Ketika
itu, Nabi saw pegang tangan Saidina Ali. Dan nabi kata, "ini adalah
wasiatku, saudaraku, khalifah selepasku. Dengarilah dia dan taatlah dia".
Hadis ini
dianggap dusta oleh sunni sepertimana hadis lain, seperti kononnya Nabi saw ada
kata, "sesiapa yang nak tengok adam dari sudut ilmunya, noh dari sudut
ketaqwaannya, Ibrahim dari sudut malunya, musa dari sudut kehebatannya, Isa
dari sudut ibadahnya, maka lihatlah Ali".
35. Ketika
Nabi saw diisra'kan, Jibril bawa makanan dari syurga. Khadijah suap kepada
Fatimah. Jadi, kalau mau cium bau syurga, maka ciumlah bau Fatimah.
Hadis ini
palsu kerana Fatimah dilahirkan sebelum kejadian isra dan Khadijah meninggal
sebelum diwajibkan solat (waktu isra) (97)
36. Ada juga
dalam kalangan Ahli sunnah yang memalsukan hadis, seperti wujudnya perkataan
bahawa dalam syurga ada sebuah pokok yang tertulis pada daunnya la ilaha illa
Allah Muhammad Rasulullah, Abu bakar al-Siddiq, Umar al-Faroq, Usman Zu
Nuranain.
Pentaassub
kepada Muawiyyah, mendakwa bahawa Nabi ada berkata. "Orang amanah itu ada
tiga; aku, jibril dan Muawiyyah". "Kamu dalam kalangan aku, aku dari
kalangan kamu". (98)
37. Sibaie
mendakwa, kalangan yang paling kurang mendustakan hadis adalah khawarij. Mereka
tidak halalkan dustakan atas nama Nabi saw sehingga tokoh2 mereka tak terima
pendustaan terhadap hadis nabi.
Dalam
kalangan mereka ada perkataan, "hadis2 ini adalah agama. Maka perhatikan
dari siapa kamu ambil agama kamu". (99)
38. Antara
hadis palsu dalam khawarij, kononnya Nabi kata, "apabila datang kepadamu
sesuatu hadis dariku, bandingkan dengan al-Quran. Jika selaras, maka itu memang
perkataanku". (99)
Hadis ini,
Shams al-Haq Al-Azim Abadi menyatakan, ia tiada asal. Yahya bin Main kata,
hadis ini direka oleh geng zindiq (100)
39. Abu daud
mengatakan, "tiada dalam kalangan ahli hawa lebih saheh hadis dari
Khawarij"
Ibn
Taimiyyah kata, "tiada ahli hawa nafsu yang lebih adil dan lebih besar
daripada khawarij"
Katanya
lagi, "mereka tidak melakukan dusta bahkan mereka lebih dikenali sebagai
kalangan yang benar hingga hadis2 mereka antara hadis2 yang saheh". (101)
40. Zindiq
adalah kalangan yang benci agama dan daulah. Mereka memalsukan lebih 100 hadis
berkenaan imam mahdi; memalsukan 4 ribu hadis menghalalkan yang haram,
mengharamkan yang halal. (102)
41. Semangat
perkauman juga melahirkan hadis palsu. Contoh, perkauman farsi, mereka
menyatakan, "sesungguhnya Allah, apabila marah akan diturunkan wahyu dalam
bahasa Arab. Apabila Dia redha, akan turunkan wahyu dalam bahasa farsi".
Serupa juga
sebaliknya, kalau redha ditrunkan dalam bahasa arab.
Pentaassub
Abu Hanifah, "lagi akan ada seseorang lelaki dari kalangan umatku, disebut
namanya Abu Hanifah al-Nu'man. Dia adalah pelita umatku".
Pentaassub
kebencian terhadap imam Syafie, "lagi akan ada seseorang lelaki disebut
namanya Muhammad bin Idris. Dia lebih mudharat terhadap umatku melebihi
Iblis". (102)
42. Ada juga
dalam kalangan umat ini mendustakan hadis untuk memberi kebaikan kepada Nabi.
Apabila disebut hadis, "barang siapa berdusta atasku, maka dia telah
menempah satu tempat dalam neraka".
Mereka
mendakwa, mereka berdusta untuk kebaikan Nabi, bukan untuk memburukkan Nabi.
(105)
USAHA LAWAN
PEMALSUAN HADIS
ISNAD HADIS
43. Era
sahabat, keraguan sesama mereka dalam meriwayatkan hadis tidak berlaku.
Malahan, para tabiien pun tak ragu2 menerima hadis dari sahabat.
44. Menurut
sibaie, fikrah itu bermula dari kewujudan seorang yahudi mengaku Islam bernama
Abdullah bin Saba' yang kempen manusia kepada fahaman Rafidah sehingga
menganggap Ali sebagai Tuhan.
45. Ibn
sirin ada menyatakan (dalam muqaddimah muslim), dulu mereka tidak pernah tanya
berkenaan Isnad. Ketika berlaku fitnah, mereka mula bertanya, sebutkan nama2
rijal kamu, maka lihat kepada ahli al-Sunnah, lalu diambil hadis mereka.
Dilihat pada ahli bidaah, jangan diambil hadis mereka" (108)
46. Pada
zaman Ibn Abbas, ada seseorang lelaki bernama Busyair al-Adawi datang kepada
Ibn Abbas dan menyebut perkataan yang disandarkan kepada Nabi saw. Ibnu abbas
tidak mendengarnya sehingga dia bertanya. Ibn abbas kata, kami tidak akan ambil
hadis dari orang yang kami tidak kenal. (109)
47. Abdullah
bin Mubarak kata, "isnad dari agama. Tanpa sanad, manusia akan bercakap
sesuatu sesuka hati mereka". (109)
KRITIK
PERAWI
48.kalangan
yang tidak boleh diterima riwayat mereka;
A. Pendusta
atas Rasulullah.
Sepakat
ulama tak leh terima riwayat pendusta hadis, malahan dianggap sebagai dosa
besar.
Ahmad, abu
bakar al-Humaidi (guru al-Bukhari) anggap taubat pendusta hadis tidak diterima.
Nawawi kata, taubat diterima dan diterima riwayatnya selepas dia bertaubat.
Abu Muzaffar
al-Sam'ani : riwayat mereka tidak boleh diterima sampai bila2. (110)
B. Pendusta
pada hadis2 umum.
Malik
berkata, tidak boleh diterima ilmu dari empat; lelaki yang menampilkan
kebodohan walaupun dia seorang yang boleh riwayatkan hadis; lelaki yang suka
berbohong kepada manusia, walaupun dia tak berbohong atas nama Nabi;
orang yang ikut hawa nafsu dan menyeru kepada hawa nafsu itu; orang tua yang
ada kelebihan dan ibadah yang kuat, apabila tidak diketahui apa yang dia cakap.
(111)
Jumhur ulama,
selepas taubat, riwayat mereka diterima. Abu Bakar al-Sairafi : tak boleh
diterima walaupun taubatnya diketahui ramai. (111)
C. Ahli
Bidaah.
Bidaah yang
kufur, riwayat mereka tidak boleh diterima. Sepakat ulama anggap begitu.
Ahli bidaah
yang menyeru kepada bidaahnya, syafie kata tak boleh dijadikan hujah.
Al-Bukhari
ada ambil riwayat dari Imran bin Hittan, orang yang memuji Abdurrahman bin
Muljam (khawarij).
Syafie
sendiri menerima riwayat ahli hawa kecuali al-Khitabiah dari kalangan Rafidah
kerana mereka boleh saksi palsu.
Jelas,
terima riwayat ahli bidaah jika tidak seru kepada bidaah mereka. Tak diterima,
jika seru kepada bidaah mereka.
Riwayat
syiah yang dikenali sebagai amanah dan benar, seperti Imran bin Hittan,
dibolehkan. (112)
D. Zindiq,
fasiq dan lalai. Mereka tidak tahu apa yang mereka cakap.
Iaitu,
setiap yang tidak capai syarat2 dobit dan adil dan kefahaman.
Rawi2 yang
tawaqquf untuk terima riwayatnya;
1. Ulama
ikhtilaf tentang dirinya antara adil atau tajrih.
2. Banyak
silap dan menyalahi riwayat imam2 lebih siqah.
3. Banyak
lupa.
4. Ikhtilat
pada akhir umur
5. Buruk
hafazan
6. Tidak
teliti dalam ambil ambil, sehingga bercampur antata siqah dan lemah. (112)
LETAK
KAEDAH2 UMUM
49. Ia
dibahagikan kepada tiga; saheh, hasan dan doif.
Penggunaan
"hasan" dalam tradisi ilmu hadis tidak berlaku kecuali selepas era
Ahmad dan al-Bukhari. Selepas tu, baru popular dalam pengamalan. (113)
50. Antara
hadis2 lemah;
A. Hadis
mursal, khilaf dalam kalangan ulama tentang mengamalkannya. Syafie : asalnya tidak
boleh dijadikan sebagai hujah. Sama juga, Ibn Solah.
B. Munqati'
: dalam sanad terdapat gugur seseorang yang bukan sahabat, atau disebut
seseorang yang mubham.
C. Muaddhal
: dalam sanad, gugur dua orang atau lebih.
D. Syaz :
seorang siqah meriwayatkan hadis menyalah dengan yang lebih ramai siqah.
Lainnya, satu riwayat yang ganjil jika dibandingkan dengan riwayat2 lain.
E. Mungkar :
hadis doif yang bertentangan dengan yang adil dan dobit.
F. Mudhtarib
: ikhtilaf riwayat pada matan dan sanad sehingga tidak dapat nak tarjih salah
satunya. (114)
TANDA2 HADIS
PALSU
51. Nak
kenal sesuatu hadis itu palsu, boleh guna dua cara; sanad dan matan.
SANAD
52. Nak
kenal hadis palsu menerusi sanad;
A. Perawi
seorang pendusta dan dikenali sebagai pendusta.
B. Perawi
mengakui bahawa dia adalah pendusta hadis, sepertimana Abu Usmah Noh bin Abo
Maryam yang akui bahawa dia yang palsukan banyak hadis-hadis tentang fadhilat
surah. Juga seperti Abdul Karim bin Abi Auja' yang memalsukan lebih 4 ribu
hadis; halalkan yang haram, haramkan yang halal.
C. Perawi
meriwayatkan dari orang yang dia tidak pernah jumpa; atau diperhatikan pada
tarikh, didapati dia dilahirkan ketika orang yang diambil hadis itu sudah
meninggal; atau didapati dia tidak pernah sampai di sesuatu tempat orang yang
diambil hadis itu.
sepertimana
dakwaan Makmun bin Ahmad al-Harawi bahawa dia dengar hadis dari Hisyam bin
Ammar, didapati dia masuk ke syria (tempat Hisham) pada tahun 250 Hijrah,
sedangkan Hisham meninggal tahun 245 hijrah (semak Ibn Hibban),
Juga seperti
berlaku pada Abdullah bin Ishaq al-Karmani yang mengambil hadis dari Muhammad
bin Abi Yaaqub, sedangkan Muhammad meninggal sebelum Abdullah dilahirkan selama
9 tahun.
Juga seperti
Muhammad bin Hatim al-Kushi dakwa dia ambil hadis dari Abdun bin Hamid,
sedangkan kata al-Hakim Abu Abdullah bahawa Al-Kushi ambil hadis dari Abdun 13
tahun selepas kematiannya.
Juga seperti
abu Wail dakwa dia bersama Ibn Masud semasa perang Siffin. Dakwaan ini ganjil,
kerana Ibn Masud meninggal tahun 32 atau 33 hijrah, iaitu 3 tahun sebelum Osman
dilantik jadi Khalifah. Nyata Ibn Masud tidak terlibat perang siffin, kerana
perang itu berlaku zaman Ali bin Abi Talib.
Sufyan
al-Sauri kata, "ketika kamu nak terima seseorang Perawi, maka perhatikan
tarikh mereka" (115 - 116)
MATAN
53. Cara nak
kenal hadis palsu melalui matan adalah seperti berikut;
A. Lafaz
yang tidak fasih. (117)
B. Rosak
makna hadis. Seperti hadis itu tidak selaras dengan logik akal secara pasti
serta ; 1. tidak boleh ditakwil lagi. Contohnya, kapal nabi noh tawaf keliling
kaabah tujuh kali dan solat dua rakaat di makam Ibrahim. 2. Menyalahi kaedah
umum syariah dan akhlak, seperti "kezaliman turki dan tidak ada keadilan
Arab". 3. Menyeru kepada syahwat dan kerosakan, seperti "melihat
kepada wajah cantik akan mencerahkan mata" 4. Menyalahi emparikal (hissi
dan musyahadah), 5. Menyalahi kaedah perubatan yang disepakati, "terung
adalah ubat segala penyakit". 6. Menyalahi kesucian Tuhan yang difahami
secara akal, seperti tuhan dicipta dari peluh kuda. 7. Menyalahi perkara tarikh
secara Qatie atau sunnatullah, seperti auj bin Unuq panjang 3 ribu hasta,
Nabi Noh semasa atas kapal ambil ikan dengan tangannya dan panggang dengan
cahaya matahari.
Ibn Jauzi
ada sebut, "apabila kamu tengok hadis menyalahi akal, bertembung dengan
nas, menyalahi asas agama, ketahuilah ia adalah palsu".
Al-Razi kata
dalam al-Mahsul, setiap khabar yang diwahamkan batil dan tidak diterima takwil,
maka ia adalah dusta" (117)
C. Menyalahi
riwayat mutawatir; sama ada, 1. sareh al-Quran, dan tidak dapat ditakwilkan.
Contohnya, anak zina tidak akan masuk syurga 7 keturunan. Ia bercanggah dengan
ayat 164, surah al-An'am, bahawa Allah nyatakan seseorang tidak boleh
menanggung dosa orang lain. (118)
Ataupun, 2.
menyalahi hadis mutawatir, seperti "apabila kamu jumpa hadis dariku yang
selaras dengan kebenaran, maka ambillah, sama ada konfirm dari aku atau
tidak".
Ia
bercanggah dengan hadis mutawatir lafzi, "barang siapa dusta terhadap aku,
dia telah menempah satu tempat dalam neraka".
Ataupun 3.
Menyalahi kaedah umum yang diambil dari Quran dan hadis. Contohnya, barang
siapa lahirkan anak lalu dinamakan muhammad, dia dan anaknya akan masuk syurga.
Kaedah umum
: masuk syurga sebab beriman, beramal soleh. Hadis ini palsu, sebab hanya
faktor nama sahaja masuk syurga.
Ataupun, 4.
Menyalahi ijmak. Contohnya, hadis menyatakan bahawa sesiapa qadha solat selepas
jumaat dalam bulan Ramadan, maka dia telah berjaya menampalkan solatnya yang
luput selama 70 tahun.
D. Menyalahi
tarikh yang diketahui pada zaman nabi. Contoh, dakwaan Nabi saw tetapkan jizyah
pada ahli khaibar, sedangkan jizyah tidak pernah diamalkan kecuali pada tahun
peperangan tabuk.
Contoh lain
seperti didakwa Nabi saw masuk tandas, sedangkan semua tahu bahawa zaman itu
tidak ada tandas. (118)
E. Hadis
selaras dengan mazhab perawi, iaitu kandungan hadis riwayatnya bias. Contohnya,
rafidah meriwayatkan hadis2 kelebihan ahli bait. (119)
F. Kandungan
hadis tu ada keraguan yang munasabah, seperti hadis Ghadir Kum yang diceritakan
bahawa ia di hadiri sebilangan besar sahabat. Namun, tidak ada perawi hadis itu
kecuali seorang sahaja. Malahan Ibn Hazm menyatakan bahawa beliau tidak dapati
rawi hadis ini kecuali riwayat yang wahiah; dari majhul kepada majhul, yang
dikenali sebagai Abu Humaira'. (119 - 120)
G. Hadis
menampilkan melampau dalam menentukan sesuatu pahala, walhal amalan itu hanya
kecil sahaja; ataupun, melampau dalam janji azab, padahal kejahatannya tak
sebesar mana pun. Contohnya, barang siapa yang solat dhuha, akan diberikan
pahala 70 nabi".
KESAN
KESUNGGUHAN
54. Orang
yang mula2 sekali berfikir untuk tadwin hadis dalam kalangan Tabiin adalah Umar
bin Abdul Aziz. Iaitu, beliau telah utuskan kepada pegawai dan qadhinya di
Madinah, iaitu abu bakar bin Hazm dengan katanya, "perhatikan perkara yang
ada dari hadis Nabi dan tuliskan dia. Kerana, aku takut pengajian ilmu (ada
masalah) dan matinya ulama". Beliau minta catat balik
apa yang ada pada umrah binti abdurrahman al-ansariah (98 H), dan Qasim bin
Muhammad bin abi Bakar (106 H). (123)
55. Abu
Nuaim menulis dalam Tarikh al-Isfahani bahawa Umar Abdul Aziz menulis kepada
ahli al-Afat agar himpun hadis Nabi saw. (123)
56. Mereka
mencatat, tetapi yang tadwinkan ini adalah Imam Muhammad bin Muslim bin Shihab
al-Zuhri (124 H). Ini kerana, Umar Abdul Aziz menyuruh orang berjumpa dengan
dia kerana ketika itu, dia adalah orang yang paling banyak mengetahui berkenaan
hadis. (123)
57. Generasi
himpunan hadis
A. Di mekah : Ibn Juraij (150 H), ibn Ishaq (151 H)
A. Di mekah : Ibn Juraij (150 H), ibn Ishaq (151 H)
B. Di
Madinah : Said bin Abi Arubah (156 H), al-Rabi' bin Sabih (160 H), Imam Malik
(179 H)
C. Di Basrah
: Hammad bin Salamah (167 H).
D. Di Kufah
: Sufyan al-Sauri (161 H)
E. Di Syam :
Abu Amr al-Auzaie (157 H)
F. Di
Khurasan : Abdullah bin Mubarak (181 H)
G. Di Yaman
: Ma'mar (154 H) (124)
58. Ulama
yang mula2 menulis tentan Usul al-Fiqh secara tak langsung adalah;
A. Guru imam bukhari, Ali bin al-Madini.
A. Guru imam bukhari, Ali bin al-Madini.
B. Imam
bukhari, imam muslim dan imam tarmizi
59. Ulama
yang mula2 tulis usul al-Fiqh secara langsung;
A. Al-Qadhi Abu Muhammad al-Ramihramzi (360 H) : al-Muhaddis Al-Fasil Bain al-Rawi wa al-Sami'.
A. Al-Qadhi Abu Muhammad al-Ramihramzi (360 H) : al-Muhaddis Al-Fasil Bain al-Rawi wa al-Sami'.
B. Al-Hakim
Abu Abdillah al-Naisaburi (405 H) : ma'rifah Ulum al-Hadis.
C. Al-Khatib
Abu Bakar al-Baghdadi (463 H) : al-Kifayah dan al-Jamik li Adab al-Syaikh wa
al-Samik.
D. Al-Qadhi
Iyyadh (544 H) : al-Ilma' (sandaran kepada kitab al-Kifayah)
E. Al-hafiz
Taqi al-Din Abu Amru Osman bin al-Solah al-Syahrzuri al-Dimasyqi (643 H) :
muqaddimah Ibn Solah.
F. Ibn
Kathir (774 H) : ikhtisar Ulum al-Hadis.
G. Alfiah al-Iraqi
(806 H)
H. Ibn Hajar
: nukhbah al-Fikri Fi Mustalah al-Atsar.
I. Tahir
al-Jazairi : Taujih al-Nazar
J :
al-Qasimi al-Dimasyqi : Qawaed al-Tahdis. (128)
60. Ibn
Kathir menyatakan dalam al-Ikhtisar : jarh tidak boleh diterima kecuali perlu
diperjelaskan. (132)
61. Ulum
al-Hadis;
A.
Mengetahui sejauh mana benarnya, telitinya, tasabbut, usul yang sahih seseorang
muhaddis, yang boleh sanadnya boleh diguna pakai. (132)
B. Ketahui
masanid dari hadis2.
C. Ketahui
hadis2 mauquf.
D. Ketahui
sahabat berdasarkan maratibnya.
E. Ketahui
mursal yang dikhilafi ulama dalam mnjadikan hujah.
F.
Mengetahui mungqati' dalam hadis.
G. Tahu
musalsal dari musnad2.
H. Tahu
hadis mu-an-an.
I. Mu'dhal.
J. Al-Mudraj
K. Kenal
Tabiin.
L. Kenal
anak2 kepada sahabat.
M. Tahu ilmu
jarh wa ta'dil.
N. Tahu mana
yang sahih dan mana yang saqim.
O. Tahu fiqh
hadis.
P. Tahu
nasikh mansukh.
Q. Hadis2
yang masyhur.
R. Gharib
dalam hadis.
S. Tahu
afrad hadis; ada 3: 1. Hadis yang tafarrud oleh ahli madinah sahaja 2. Hanya
seorang sahaja ambil dari imam
3. Seorang sahaja lelaki dari madinah ambil hadis dari orang mekah.
3. Seorang sahaja lelaki dari madinah ambil hadis dari orang mekah.
T. Mudallas.
U. Tahu ilal
hadis.
V. Tahu
sunan yang bertembung.
W. Tahu
khabar2 yang tiada pertembungan.
X.
Penambahan dalam lafaz2 fiqh. Contoh; hadis yang sebenarnya, apakah nabi
kata, "الصلاة علي وقتها" atau "الصلاة
اول وقتها"
Z. Tahu
mazhab imam2 hadis.
Z1. Tahu
tashifat dalam matan hadis.
Z2. Tahu
tashifat dalam sanad2 hadis. (139)
SUNNAH
BERSAMA SYIAH DAN KHAWARIJ
62. Perkara
pertama berlaku khilaf dalam kalangan sahabat adalah kekhilafan mereka
berkenaan khilafah. (148)
63. Pada
peringkat awal, khawarij agak bersikap adil dengan sahabat. Namun, kemudiannya
mereka mengkafirkan Ali, Osman dan geng Jamal dan terhadap mereka yang setuju
dengan tahkim. Sejak dari itu, mereka menolak majoriti sahabat. (149)
64. Majoriti
dalam kalangan syiah, mereka tajrih Abu bakar, umar, osman, Aisyah, talhah,
Zubair, muawiyah, Amru bin al-As dan kalangan yang tidak memberi wala kepada
Saidina Ali. Kalangan yang diiktiraf mereka, dalam 15 orang sahaja. (151)
65. Kalangan
syiah pula, ada yang menolak kalangan mereka yang lain, iaitu kalangan
Zaidiyyah. Walaupun Zaidiyyah akui kelebihan Saidina Ali, tetapi mereka tetap
mengiktiraf kepimpinan Abu bakar, umat dan osman sebagai sah. Sibaie anggap,
mereka adalah Syiah yang muktadil dan fiqh mereka amat dekat dengan fiqh sunni.
(151)
66. Kalangan
jumhur muslimin (sibaie : sunni) menganggap sahabat sebagai Adil semuanya, sama
ada sebelum zaman fitnah atau selepas zaman fitnah. Mereka anggap riwayat semua
sahabat boleh diterima. (151)
67. Walau
bagaimanapun, mereka tidak terima riwayat dari laluan pengikut Ali kecuali jika
melalui laluan pengikut Abdullah bin Mas'ud. Ini kerana, sunni anggap laluan
itu tidak berlaku pembohongan atas nama Saidina Ali. (151)
68. Antara
alasan sunni tidak terima hadis gadhir Khum, apabila kisah itu dihadiri ramai
sahabat, kenapa tidak ada penceritaan terhadap kisah ini dari mereka kecuali
satu jalan sahaja. Lebih2 lagi, jika kisah ini dianggap sebagai terlalu
penting. (152)
69. Antara
perbedaan antara khawarij dengan sunni, seperti isu rejam dan larangan himpun
isteri dengan mak saudara isteri, sama ada sebelah bapanya atau ibunya. (153)
SUNNAH
BERSAMA MUKTAZILAH DAN MUTAKALLIMIN
70. Al-Amidi
menyatakan bahawa Abu Al-Husain al-Basri (ulama muktazilah) menganggap bahawa
berlaku ta'abbud dengan hadis ahad secara akal. Namun, al-Jubbaie dan
sebilangan ahli kalam kata tak boleh harus.
Al-Sayuti
menyatakan dalam tadrib daripada Abi Ali al-Jubbaie bahawa dia tidak terima
hadis ahad apabila diriwayatkan oleh seorang yang adil kecuali;
A. jika ada riwayat lain dari seorang yang adil yang lain,
A. jika ada riwayat lain dari seorang yang adil yang lain,
B. Selaras
dengan zahir al-Quran
C. Selaras
dengan zahir hadis yang lain.
D. Amalan
tersebut tersebar dalam kalangan sahabat atau sebilangan dari kalangan mereka.
Dalam
al-Muktamad, Abu al-Husain al-Basri dan abu nasr al-Tamimi ambil dari Abi Ali
(al-Jubbaie) bahawa dia tidak terima kecuali jika diriwayatkan empat orang.
(155)
71. Dakwa
Ibn Hazm dalam al-Ihkam bahawa semua aliran dalam kalangan umat Islam menerima
khabar ahad yang siqah sehingga pada tahun selepas ke seratus, kalangan
muktazilah menolak, iaitu bermula dari Amru bin Ubaid. (155)
72. Dalam
iilam al-Muwaqiin, Ibn al-Qayyim menyatakan bahawa muktazilah menolak nas hadis
ahad yang menyebut tentang syafaat terhadap pelaku dosa dari kalangan mukminin,
kerana berpegang kepada firman Allah dalam surah al-Mudassir, ayat 48.
73. menurut
sibaie, beliau dapati seorang ulama muktazilah bernama Abu Mansur al-Baghdadi
(429 H) mengingkari hadis mutawatir dan menafikan capaian hukum secara qatie.
Beliau anggap bahawa boleh berlaku dusta pada hadis mutawatir dan umat boleh
bersepakat dalam melakukan dusta. (156)
74. Antara
tokoh2 muktazilah;
A. Wasil bin
Ata (131 H)
B. Amru bin
Ubaid : lahirnya muktazilah al-Amrawiyyah.
C. Abu
Al-Huzail (235 atau 227 H) : lahirnya muktazilah al-Huzailiyyah.
D. Al-Nazzam
: muktazilah nazzamiyyah.
75. Mazhab
Nazzam menafikan mukjizat bahawa Nabi saw membelah bulan, terbit air dari celah
jari, melihat Jin. (159 : 161)
76.
Al-Baghdadi mendakwa bahawa kebanyakkan muktazilah mentakfirkan nazzam.
Pengikut nazzam seperti al-Aswari, ibn Hait. (159)
77. Nazzam
antara aliran yang mendakwa bahawa hadis mutawatir memungkinkan berlaku dusta.
Mereka percaya bahawa hadis ahad tidak menghasilkan ilmu daruri. (159)
78. Mereka
antara menganggap bahawa Ijmak boleh berlaku kesalahan. (160)
79. Pada abu
hizail, hukum tidak akan sabit menerusi hadis ahad kecuali jika diriwayatkan
lebih 20 orang. (161)
80. antara
fatwa2 ganjil Nazzam;
A. Talak tak
jatuh dengan lafaz kinayah, walaupun diniatkan talak
B. Menyebut
batin dan kemaluan yang dikaitkan isteri tidak jatuh zihar.
C. Tidur
tidak membatalkan wuduk
D. Tidak sah
qadha solat dan tak wajib qadha bagi yang meninggalkan solat dengan sengaja.
SUNNAH DAN
PENOLAKANNYA
81.
Al-Syafie menafsirkan maksud hikmah adalah sunnah atau hadis Rasulullah. (167)
82. Banyak
fahaman2 ganjil datang dari basrah, termasuk mazhab Muktazilah. (171)
83. Hadis
termasuk dari maksud wahyu juga berdasarkan kepada beberapa dalil, iaitu surah
al-Maidah, 92; al-Nisa', 59. (173)
84. tuduhan
syiah sebagai kufur, apabila imam sayuti sebut dalam kitab miftah al-Jannah
bahawa syiah anggap ingkar sunnah dan anggap hanya al-Quran boleh dibuat hujah.
Kerana, mereka kononnya didakwa percaya kenabian Ali dan Malaikat tersilap
hantar wahyu. (174)
85.
Muktazilah bukan tolak hadis mutawatir. Tetapi, mereka anggap hadis mutawatir
tidak capai tahap qatie. Kerana, mereka anggap hadis mutawatir ada ihtimal
dusta. (174)
86. Dalam
riwayat al-Hakim (zahabi nukilkan dalam Tazkirah al-Huffaz) bahawa Aisyah ada
meriwayatkan bahawa Abu Bakar al-Siddiq ada membakar 5 ratus hadis yang beliau
tulis. (177)
87. Zaid
diminta oleh Muawiyyah menyebut tentang hadis. Apabila zaid bin sabit sebut,
Muawiyyah suruh anak buahnya tulis. Lalu, zaid sebut bahawa Nabi tak bagi tulis
hadis. Dia pun padam. (177)
88. Saidina
Umar pernah berhasrat menulis segala hadis2, tp tidak jadi kerana teringat
kepada kaum sebelum beliau yang menulis sehingga terlupa akan kitabullah.
Perkara yang sama berlaku pada Saidina Ali dan Ibn Masud. (177)
89. Nama2
tabiin yang tidak cenderung penulisan hadis;
A. Alqamah
A. Alqamah
B. Ubaidah
C. Al-Qasim
bin Muhammad
D. Al-Sya'bi
E. Al-Nakhaie
F. Mansur
G. Mughirah
H. Al-A'mash
(177)
90. Larangan
menulis hadis di era Nabi masih hidup kerana ada nas melarang. Dibenarkan
selepas nabi wafat, walaupun ada nas yang melarang kerana melihat kepada
keperluan maslahah. Di era Nabi, maslahah menulis juga ada, tetapi untuk elak
dari berlaku mafsadah bercampur antara Quran dan hadis semakin kuat,
menyebabkan ia dilarang. (181)
91. Dalam
budaya arab, hafalan mereka amat kuat. Terutama, apabila kalangan yang dilarang
oleh Nabi dari menulis hadis. (182)
92. Zaid bin
Sabit antara sahabat yang tidak selesa hadis ditulis. (183). Dia berkata;
اتدرون لعل كل شيء حدثتكم به ليس كما
حدثتكم به
93.
Al-Zuhri
menyusun hadis adalah atas suruhan Umar Abdul Aziz. (183)
94. Semua
ahli ilmu sepakat menyatakan bahawa sunnah sahih tidak akan bercanggah dengan
kitabullah. Malahan, jika berlaku pertembungan, maka hadis perlu ditolak. (185)
Ibn Hazm ada
berkata;
ليس في الحديث الذي صح شيء يخالف
القرءان
95.
Muhammad bin
abdullah bin masrah ada menyatakan bahawa hadis ada tiga jenis;
A. Selaras
dengan al-Quran. Berpegang dengannya adalah fardu.
B. Hadis
sebagai tambahan terhadap apa yang ada dalam al-Quran. Berpegang dengannya
adalah fardu
C. Hadis
yang menyalahi al-Quran. Ia wajar ditolak. (186)
96. Ali bin
Ahmad (ibn hazm) menyatakan, tiada jalan kepada wujud khabar sahih yang
menyalahi al-Quran; sama ada ma'tuf atau menafsirkannya. Jika ada pengecualian,
maka ia adalah menjelaskan bagi jumlahnya. Tiada pada wajah ke tiga. (186)
97. Syatibi ada cakap, hadis adalah wahyu dari Allah. Sudah
pasti ia tidak bertembung dengan kitabullah. (186)
SUNNAH DAN
KHABAR AHAD
98. Abu
Bakar pernah menolak khabar Mughirah dalam hal miras nenek sehingga ia
dikukuhkan khabar muhammad bin Maslamah. Saidina Umar pernah menolak khabar Abu
Musa tentang isti'zan sehingga dikukuhkan dengan khabar Abu Said.( 192)
99. Al-Amidi
menyatakan, sesuatu khabar ditolak atau tawaqquf dari diamalkan, jika ada
pertentangan atau terluput syarat. (194)
100. Saidina
Umar tidak pernah ambil jizyah sehingga AbdurRahman bin Auf bagitau bahawa Nabi
saw ambil jizyah dari orang majusi. (203)
101. Syafie
akui bahawa ada sebilangan ulama fiqh yang tidak menerima hadis ahad. Tetapi
mereka tidak terima itu, bersebabkan hadis itu ada hadis lain yang
menyalahinya, atau perawi hadis itu tidak hafiz, atau dia ditohmah, atau hadis
itu ihtimal dua makna dll. (210)
102. Said
bin Abdurrahman pernah berkata, "wahai abu al-Haris, kalau tidak kerana
Ibn Shihab, sudah pasti banyak hadis telah hilang" (Muslim, kitab Iman dan
nazar) (238)
103. Zuhri
tidak akur bulat-bulat dengan apa yang disebut oleh pemimpin Umaiwyyah
(al-Walid bin Abdul Malik) (240)
104. Ada
dakwaan kata, Kubah Syakhra' dibina oleh Abdul Malik bin Marwan. Namun,
pengkaji ramai mengatakan tanpa khilaf bahawa orang yang membina Kubah itu
adalah al-Walid bin Abdul Malik. (243)
105. Dalam
tarikh khulafa (sayuti) dinyatakan bahawa Muawiyyah adalah orang yang mula-mula
berkhutbah dalam keadaan duduk. Dia buat, kerana dia dah jadi gemuk. (255)
106. Marwan
pernah mendahulukan dua solat berbanding dua khutbah, ia kerana ada keperluan
darurat kerana ramai manusia datang lambat selepas selesai khutbah. Dalam saheh
al-Bukhari, pada awalnya ia dihalang oleh Abu Said al-Khudri, lalu Marwan
bagitau kenapa dia melakukan begitu. (256 )
107. Fuqaha
Khurasan menamakannya hadis mauquf sebagai athar dan hadis marfu' sebagai
khabar. (275)
108. Zahiri
: ambil zahir nas tanpa lihat pada ta'lil dan mereka tidak luaskan konsep Qiyas
Jumhur :
tengok zahir sambil tengok ta'lil, luaskan konsep qias, takhsis umum, taqyid
mutlak, nasikh dan mansukh ketika wujud Qarinah. (288)
109. Ibn Abd
al-Bar kata (jamik bayan -Ilm) dari al-Syafie bahawa berkata, "seseorang
tidak boleh kata halal dan haram kecuali mesti dari sudut ilmu. Sudut ilmu
tidak berlaku kecuali dari al-Quran atau hadis, atau ijmak atau Qiyas".
(288)
120. Ibn
Kathir kata : sahabat, semuanya adil di sisi ahli sunnah wal jamaah. Kemudian
dia kata, perkataan Muktazilah, sahabat adalah adil kecuali mereka yang bunuh
Ali" (291)
121. Orang
sunni tidak akan terima sebarang hadis yang diriwayatkan oleh Syiah berkenaan
saidina Ali kecuali jika ia diriwayatkan oleh Ibn mas'ud. Orang Syiah tidak
anggap siqah kecuali pada perawi dari ahli bait. (296)
122.
Al-zahabi menyatakan bahawa Ulama rijal tidak akan berikhtilaf dalam
mensiqahkan seseorang yang popular dengan doif, atau mendoifkan orang yang
popular dengan siqah.
Tetapi
mereka berkhilaf, mereka yang popular lemah atau siqah. (298)
123. Kritik
matan, perlu kepada;
A. Lafaznya
fasih.
B. Tidak
menyalahi perkara badihi pada akal
C. Tidak
menyalahi kaedah umum dari hukum dan akhlak.
D. Tidak
menyalahi hissi dan musyahadah
E. Tidak
menyalahi perkara badihi dalam ilmu perubatan dan hikmah.
F. Tidak
menyeru kepada buruk pada syariah.
G. Tidak
menyalahi logik dalam usul aqidah dari sifat2 Allah.
H. Tidak
menyalahi sunnatullah.
I. Tidak
menyalahi Quran dan perkara muhkam dalam sunnah, perkara ijmak atau perkara
yang diketahui dalam agama secara pasti sekira2 tidak boleh di takwil
J. Menyalahi
hakikat tarikh yang diketahui pada zaman Nabi
L. Tidak
selaras dengan mazhab perawi yang menyeru kepada mazhabnya.
M. Perkara
besar, tp diriwayatkan oleh seorang perawi sahaja.
N. Melampau2
pahala pada amalan kecil, melampau2 dosa pada kesalahan kecil. (301 - 302)
124. Contoh
melampau2 dalam hal ibadat : berkomor2 dan instinsyaq ketika junub sebanyak
tiga kali adalah fardu.
Darah kadar
dirham di baju, wajib basuh baju dan diulang solat. (305)
125. Melampau
dalam hal politik : hadis taassub kepada individu, seperti syiah terhadap Ali,
terhadap Usman dll. (305)
126. Ulama
tidak terus tolak hadis yang tak masuk akal kecuali jika tak dapat diterima
akal juga walaupun telah ditakwil. (306)
127. Contoh
takwil; hadis : tidak kekal atas bumi selepas seratus tahun satu nyawa
pun. (Bukhari n muslim)
Hadis ini
tak masuk akal, sebab dunia sampai hari ini masih kekal
Takwilan :
hadis ini ditumpukan kepada sahabat nabi. Ijmak ulama kata, Sahabat yang paling
akhir mati adalah Abu al-Tufail amir bin Wasilah. (311)
Dia
meninggal tahun 100 hijrah (ibn solah dan Asad al-Ghabah). Ada riwayat kata?,
dia mati 110 hijrah. (311)
128.
Berkenaan dengan tamar ajua' yang boleh hapuskan racun. Ibn al-Qayyim anggap
bahawa ia khusus untuk ajua' Madinah dan sesuai ubat orang yang tinggal di
Madinah. Dalam komentar Ibn al-Qayyim, bumi di sesuatu tempat mempengaruhi
tabiat manusia di situ. Kadangkala, ia adalah penawar bagi satu kalangan
manusia, tetapi ia racun bagi manusia yang lain. (314)
129. Jelas
bahawa, sesuatu hadis tidak mudah dianggap sebagai dusta, tetapi perlu kepada
penelitian akal dan kajian kedoktoran secara benar. (315)
ABU HURAIRAH
130. Ramai
meraguai kadar hafalan Abu HUrairah. Dalam bukhari, ada dinyatakan bahawa Abu Hurairah
ada report kepada nabi saw bahawa dia tak ingat ilmu. Lalu, Nabi saw minta dia
buka rida'nya dan nabi saw suruh dia selimuti rida itu. Sejak dari itu, dia tak
lupa lagi. (325)
131. Pada
era khalifah Marwan, beliau test abu Hurairah. Ibn Hajar kisahkan hal ini dalam
al-Isabah, bahawa Abu al-Za'iza-'ah telah disuruh oleh Marwan agar berada di
belakang tabir untuk catit semua hadis yang disebut oleh Abu Hurairah. Selepas
setahun, diminta oleh Marwan agar Abu Hurairah membaca balik hadis yang dia sebut
sambil dia melihat apa yang telah dicatat oleh Abh Za'iza-'ah ternyata tidak
silap walaupun satu huruf. (327)
132.
Pengakuan sahabat;
A. Talhah bin Ubaidillah : tak syak lahu bahawa Abu Hurairah dengar dari Rasulullah yang kami tidak dengar.
A. Talhah bin Ubaidillah : tak syak lahu bahawa Abu Hurairah dengar dari Rasulullah yang kami tidak dengar.
B. Ibn Umar :
abu hurairah lebih baik dari aku dan aku tahu apa yang dia ceritakan.
C. Zaid bin
Sabit : Nabi saw aminkan doa mereka. Cuma, doa Abu Hurairah adalah؛
اللهم اني اسالك مثل سال صاحباي واسالك
علما لا ينسي
Doa itu,
diaminkan oleh Rasulullah. Zaid kata, kami minta agar ilmu tidak terlupa lagi.
Nabi kata, "budak al-Dausi ini telah mendahului kamu". (327 - 328)
133. Saidina
Umar tulis surat kepada Syuraih; berhukum dengan apa yang ada dalam kitabullah.
Jika tiada, maka dengan Sunnah Rasulullah. (312)
134. Sikap dalam mengamalkan Sunnah;
A. Ia
menguatkan apa yang ada dalam al-Quran.
B. Ia
sebagai penjelasan terhadap al-Quran, seperti Taqyid Mutlak, tafsil mujmal,
takhsis umum.
C. Dia
berhukum pada perkara yang al-Quran tak sebut.
ulama tidak
ada khilaf bahawa sikap hadis pada bentuk (a) dan (b), tetapi ulama berkhilaf
dalam hal hadis pada bentuk (c).
Jumhur :
hadis boleh istiqlal dalam pendalilan
Syatibi :
hadis hendaklah dibawah nas2 al-Quran, walaupun secara takwil sekalipun. (414 -
415)
135. Dalam komentar
al-Syafie; hadis dilihat pada 3 wajah;
A. Hadis menjelaskan apa yang ada dalam Quran.
A. Hadis menjelaskan apa yang ada dalam Quran.
B. Hadis
menjelaskan kehendak Allah yang ada dalam Quran.
C. Hadis
menjelaskan perkara yang tak ada dalam Quran. (415 - 416)
136. Dalam
hadis, ada disebut; dibimbangi seseorang kamu bahawa berkata ini adalah
Kitabullah. Apa yang dinyatakan halal, maka kami halalkan dan apa yang
dinyatakan haram, maka kami haramkan. Ketahuilah, barangsiapa yang mendustakan
hadis dari ku setelah sampai kepadanya, maka dia mendustakan kitabullah,
rasulNya dan apa yang diceritakan itu. (418)
137.
Penambahan yang berlaku dalam Quran hendaklah dalam syarah sahaja, bukan
penambahan ayat al-Quran. (321)
138. Tegur
menegur sesama sahabat dalam hal memahami hadis;
Taus solat
dua rakaat selepas solat asar. Ibn Abbas tegur. Taus kata, yang nabi larang tu
bermaksud jika dianggap sebagai sunnah. Ibn abbas kata, Nabi larang solat
selepas solat asar, tp tidak diketahui apakah dilarang untuk diberikan azab
atau diberikan pahala. Kerana Allah ada menyatakan bahawa tidak wajar orang
beriman itu memilih lain dari apa yang diajar oleh Allah dan Rasulullah. (Surah
al-Ahzab, ayat 36). (422)
139. Cara
amalkan sunnah;
A. Quran
menunjukkan wajib beramal dengan sunnah.
B. Sunnah
tafsilkan mutlaq Quran.
C. Dalam
kepelbagaian ayat dalam al-Quran, dicari maksud (maqasid) quran itu. Dan
maqasid Quran adalah memastikan bahawa tercapai kebahagiaan kepada manusia.
Iaitu dalam kerangka jaga, dharuriyat, hajiyat dan tahsiniyat. (423)
D. Quran
datang menyatakan dua hukum kelihatan bertembung. Hadis datang, tentukan
pertembungan itu sebagai tidak bertembung. (423 - 424)
E. Hukum
tafsil dalam hadis dikembalikan kepada hukum tafsil dalam Quran. Contoh, Ibn
Umar talak isteri semasa sedang Haid. Nabi suruh dia rujuk balik dan selepas
suci, diberi pilihan untuk nak talak atau nak kekal sebagai isteri. Selaras
dengan ayat Quran, talaj isteri dalam iddah (suci dari haid) (426)
140. Sunnah
dinasakhkan dengan Quran
Jumhur :
berlaku, seperti dalam Quran ada sebut menasakhkan solat mengadap ke
Baitullah, sedangkan dalam al-Quran tak ada sebut mengadap Baitullah, tp
yang sebut itu adalah hadis. (430)
141. Quran
dinasakhkan dengan Hadis.
A.
Hanafiyyah : boleh berlaku, dengan syarat hadis itu mutawatir, masyhur. Namun,
hadis ahad tidak boleh menasakhkan Quran (431)
B. Jumhur :
sunnah tidak boleh nasakhkan Quran, walaupun sunnah itu mutawatir atau masyhur.
Hujahnya, dalam Quran sebut, proses nasakh dengan yang lebih baik. (Baqarah,
106), sedangkan hadis kurang baik berbanding Quran. (432)
IMAM HANAFI
142. Qadhi
Iyyad menyatakan dalam al-Madarik bahawa Imam abu hanifah pernah berjumpa
dengan Imam Malik di Madinah. Dalam pertemuan itu, Malik akui bahawa Abu
Hanifah adalah orang faqih.
Malik juga
pernah mutalaah kitab Abu Hanifah dan menerima 60 ribu masalah fiqh yang
diputuskan oleh Abu Hanifah. (446)
143. Imam
syafie tidak pernah berjumpa dengan Imam Abu Hanifah. Justeru, dakwaan syafie
kutuk imam Abu Hanifah adalah bohong. Malahan, imam syafie pernah kata;
الناس عيال في الفقه علي ابي حنيفة
144. Imam Ahmad juga tidak pernah
jumpa imam abu hanifah, tp pernah jumpa imam abu Yusuf. (447)
145. Sibaie
akui bahawa ada hadis yang tidak sampai kepada imam Abu Hanifah. Ini kerana,
para sahabat berada di banyak tempat, tidak dapat mendengar hadis dari mereka
secara sistematik. (459)
146. Syarat-syarat Abu Hanifah menerima hadis ahad;
A. Tidak
bercanggah dengan usul bagi agama (terhasil menerusi Istiqra)
B. Tidak
bercanggah dengan umum dan zahir al-Quran.
C. Tidak
bercanggah dengan Sunnah masyhurah, samada Qauli atau fi'li.
D. Tidak
bercanggah sesama hadis. Jika bercanggah, terima hadis yang perawi yang lebih
faqih atau pilih mana yang kurang lupa berbanding kuat lupa.
E. Perawi
melakukan perkara yang dia riwayat. Contoh, Abu hurairah ada riwayat basuh
jilatan anjing, sedangkan dia sendiri tidak buat seperti yang dia riwayatkan.
F. Kalau
matan ada penambahan, maka tidak diambil pada penambahan, tp ambil yang tiada
penambahan.
G. Tidak
menyalahi umum balwa.
H. Perawi
tidak mencela salaf
J.
Dalam hadis berkaitan dengan hudud, ambil riwayat yang kandungan hukuman
paling ringan.
K. Hafalan
perawi kekal, tanpa ada lupa sejak dia dengar hadis.
L. Amalan
itu tidak bercanggah dengan amalan warisan sahabat. (459 - 461)
147. Abu
Hanifah pernah berjumpa dengan al awzaie dan kedua-duanya berdebat ilmiah.
Awzaie tanya, kenapa tak angkat tangan semasa rukuk dan bangun dari rukuk.
Jawab
hanafi, sbb tak ada yang saheh dari Nabi amalan itu.
Awzaie :
bagaimana tak ada sedangkan telah cerita kepadaku Al-Zuhri, dari salim dari
bapanya bahwa Rasulullah angkat tangan masa pembukaan solat, ketika rukuk dan
ketika bangun dari rukuk?
Hanafi :
telah menceritakan kepadaku Hammad, dari Ibrahim, dari alqamah dan al- aswad
dari Abdullah bin masud bahawa Rasulullah tidak angkat tangan semasa pembukaan
solat.
Abu hanifah
kata, hammad lebih faqih dari zuhri, Ibrahim lebih faqih dari salim (462)
IMAM MALIK
148.
Khalifah al-Mansur telah berjumpa dengan imam malik semasa meminta imam
Malik himpun hadis2. Disebabkan itu dikenali sebagai kitab muwatta. Khalifah
al-Rashid telah meminta agar kitab itu digantung di Kaabah agar manusia
beramal. Tp, tidak disetujui oleh Imam malik dengan katanya; (426)
لا تفعل يا امير المؤمنين فان اصحاب
رسول الله اختلفوا في الفروع وتفرقوا في البلدان وكل مصيب
149. Imam malik pernah kata, dia
himpun kitab muwatta selama 40 tahun. (470
150.
Dalam hujjatullah al-Balighah, dahlawi menyatakan bahawa muwatta sebaris
sebagai Tabqah ula bersama saheh bukhari dan muslim. (470)
Jumhur pula
berpendapat bahawa muwatta tak setaraf dengan saheh bukhari dan muslim. Antara
yang kata begitu adalah Ibn Hajar. Antara sebabnya adalah, dalam muwatta ada
hadis munqati' dan mursal, sepertimana yang diungkapkan oleh Ibn Abd al-Bar.
Namun dijawab bahawa hadis munqati dan mursal dalam muwatta ada dalam turuq
lain. (471)
151. Ibn
Hazm ada menyatakan bahawa dalam muwatta ada hadis doif. Namun, laknawi kata,
ia tidak capai tahap palsu. Ada pula orang kata, hadis itu dinilai saheh pada
sudut ijtihad malik. (472)
152.
Berbagai pandangan ulama tentang kitab muwatta. Ada kata, ia kitab kitab fiqh,
bukan kitab hadis. Ini sepertimana yang ditekankan oleh Ali Hasan Abdul Qadir
dalam kitab Nazrah Umdah fi Tarikh al-Fiqh al-Islami.
Dalil lain
kata bahawa ia bukan kitab hadis, apabila kitab itu merujuk amal ahli Madinah
sebagai hujjah. (474)
153.
Kewujudan hadis mursal dan munqati dalam kitab muwatta kerana imam malik memang
menerima hadis munqati dan mursal boleh dijadikan hujah dalam mazhabnya, bukan
kerana faktor sanad sepertimana yang dikehendaki oleh para muhaddisin. (476)
154. Walau
bagaimanapun, ramai ulama hadis iktiraf imam malik sebagai ulama hadis. Contoh,
Sufyan bin Uyahnah menyatakan bahawa hadis malik tidak capai kecuali semuanya
saheh, dia tak akan ambil kecuali dari siqah.
Yahya bin Said
al-Qitan kata, imam malik adalah imam hadis.
Ibn Quddamah
kata, malik adalah orang yang paling hafaz hadis pada zamannya. (476)
IMAM SYAFIE
155. Syafie
adalah orang yang meletakkan kaedah riwayat hadis dan beliau pernah menyatakan
bahawa sikap beliau berbeza pendapat dengan malik dan abu hanifah, seperti
tidak syaratkan ahli madinah untuk terima hadis. (479)
156. Imam
ahmad bahawa dia tak tahu tentang nasikh dan mansukh dalam hadis kecuali
belajar dengan imam syafie. (479)
157. Syafie
menolak hadis mursal kecuali jika diriwayatkan oleh kibar tabiin, said bin
Musayyib. (480)
IMAM AHMAD
158. Pernah
belajar dengan Abu Yusuf kemudian baru belajar hadis. Dia belajar fiqh dengan
syafie kemudian belajar dengan syafie ilmu hadis. Antara murid ahmad
adalah bukhari dan muslim. (481)
159. Abu
musa al-Madini : semua hadis ahmad adalah hujah dan anggap ia sebagai saheh.
Ibn Jauzi
nyatakan dalam musnad ada hadis Saheh, doif dan palsu. Ibn jauzi susun 29 hadis
palsu
Al-Iraqi : 9
hadis dalam musnad ahmad adalah palsu.
Zahabi, ibn
Hajar, ibn taimiyyah dan Sayuti : hadis2 doif dalam musnad, hampir menjadi
hasan.
160. Imam
ahmad dalam ilmu jarh wa takdil dianggap sebagai muktadil, dan beliau mungkin
tasahul pada hadis2 fadail. (483)
Wallahu
'Alam.
pergh..
ReplyDeletewalaupun byk benda saya tak faham, terima kasih atas ringkasan ini..
semoga Allah merahmati ustaz wanji dan memberi saya kefahaman dalam memahami istilah2 kaji hadith ini..
:) :)
Berikut hadis Ghadir Kum yang diriwayatkan oleh Imam Aliy.
ReplyDeleteحَدَّثَنَا إبْرَاهِيمُ بْنُ مَرْزُوقٍ قَالَ ثنا أَبُو عَامِرٍ الْعَقَدِيُّ قَالَ ثنا كَثِيرُ بْنُ زَيْدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عُمَرَ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيٍّ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حَضَرَ الشَّجَرَةَ بِخُمٍّ فَخَرَجَ آخِذًا بِيَدِ عَلِيٍّ فَقَالَ يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَلَسْتُمْ تَشْهَدُونَ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ رَبُّكُمْ ؟ قَالُوا بَلَى قَالَ أَلَسْتُمْ تَشْهَدُونَ أَنَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أَوْلَى بِكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ وَأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ وَرَسُولَهُ مَوْلَيَاكُمْ ؟ قَالُوا بَلَى قَالَ فَمَنْ كُنْت مَوْلَاهُ فَإِنَّ هَذَا مَوْلَاهُ أَوْ قَالَ فَإِنَّ عَلِيًّا مَوْلَاهُ شَكَّ ابْنُ مَرْزُوقٍ إنِّي قَدْ تَرَكْت فِيكُمْ مَا إنْ أَخَذْتُمْ بِهِ لَنْ تَضِلُّوا كِتَابَ اللَّهِ بِأَيْدِيكُمْ وَأَهْلَ بَيْتِي
Telah menceritakan kepada kami Ibrahim bin Marzuq yang berkata telah menceritakan kepada kami Abu ‘Amir Al Aqadiy yang berkata telah menceritakan kepadaku Katsir bin Zaid dari Muhammad bin Umar bin Ali dari Ayahnya dari Ali bahwa Nabi SAW berteduh di Khum kemudian Beliau keluar sambil memegang tangan Ali. Beliau berkata “wahai manusia bukankah kalian bersaksi bahwa Allah azza wajalla adalah Rabb kalian?. Orang-orang berkata “benar”. Bukankah kalian bersaksi bahwa Allah dan Rasul-Nya lebih berhak atas kalian lebih dari diri kalian sendiri dan Allah azza wajalla dan Rasul-Nya adalah mawla bagi kalian?. Orang-orang berkata “benar”. Beliau SAW berkata “maka barangsiapa yang menjadikan Aku sebagai mawlanya maka dia ini juga sebagai mawlanya” atau [Rasul SAW berkata] “maka Ali sebagai mawlanya” [keraguan ini dari Ibnu Marzuq]. Sungguh telah Aku tinggalkan bagi kalian yang jika kalian berpegang teguh kepadanya maka kalian tidak akan tersesat yaitu Kitab Allah yang berada di tangan kalian dan Ahlul Bait-Ku” [Musykil Al Atsar Ath Thahawi 3/56, sanadnya shahih]”
Hadis Ghadir Khum riwayat Imam Aliy di atas telah dishahihkan oleh Ibnu Hajar dalam kitabnya Al Mathalib Al ‘Aliyyah no 4043 dan Al Buushiriy dalam Ittihaaful Khairah no 6683. Tidak ada keterangan sedikitpun yang menyebutkan soal Yaman. Dengan mengumpulkan semua hadis Ghadir Kum dapat diketahui bahwa hadis Ghadir Khum berisikan wasiat Nabi berupa peninggalan Ats Tsaqalain yang merupakan pegangan umat agar tidak tersesat dan penyebutan Imam Aliy sebagai Maula.
Perhatikan hadis Ghadir Khum riwayat Muslim [yang hanya menyebutkan soal Ats Tsaqalain] dari Zaid bin Arqam [radiallahu ‘anhu], ia berkata
قال: قام رسول الله صلى الله عليه وسلم يوما فينا خطيبا. بماء يدعى خما. بين مكة والمدينة. فحمد الله وأثنى عليه. ووعظ وذكر. ثم قال “أما بعد. ألا أيها الناس! فإنما أنا بشر يوشك أن يأتي رسول ربي فأجيب
[Zaid bin Arqam] berkata “Rasulullah [shallallahu ‘alaihi wasallam] berdiri diantara kami dan berkhutbah di suatu tempat bernama Khum diantara Mekkah dan Madinah, Beliau memuji Allah memberikan nasihat dan peringatan, Beliau berkata “wahai sekalian manusia sesungguhnya aku hanyalah manusia biasa, sebentar lagi utusan Rabbku akan datang dan ia akan diperkenankan” [Shahih Muslim no 2408]
ReplyDeleteحدثنا عبد الله قال حدثني أبي قثنا الفضل بن دكين قال قال بن أبي غنية عن الحكم عن سعيد بن جبير عن بن عباس عن بريدة قال غزوت مع علي الى اليمن فرأيت منه جفوة فلما قدمت على رسول الله صلى الله عليه وسلم ذكرت عليا فتنقصته فرأيت وجه رسول الله صلى الله عليه وسلم يتغير فقال يا بريدة ألست أولى بالمؤمنين من أنفسهم قلت بلى يا رسول الله فقال من كنت مولاه فعلي مولاه
Telah menceritakan kepada kami ‘Abdullah yang berkata telah menceritakan kepadaku Ayahku yang berkata telah menceritakan kepada kami Fadhl bin Dukain yang berkata telah menceritakan kepada kami Ibnu Abi Ghaniah dari Al Hakam dari Sa’id bin Jubair dari Ibnu Abbas dari Buraidah yang berkata “aku berperang bersama Aliy di Yaman, aku melihat sikap kasar darinya maka ketika aku datang ke hadapan Rasulullah [shallallahu ‘alaihi wasallam], aku menyebutkan Aliy dan mencelanya maka aku melihat wajah Rasulullah [shallallahu ‘alaihi wasallam] berubah, Beliau berkata “wahai Buraidah, bukankah aku lebih berhak atas kaum mukminin lebih dari diri mereka sendiri” aku berkata “benar wahai Rasulullah”. Beliau berkata “maka siapa yang menganggap aku sebagai maulanya maka Aliy adalah maulanya” [Fadha’il Ash Shahabah Ahmad bin Hanbal no 989]
Menurut catatan para ulama penulis hadis, dikatakan bahwa hadis ini memiliki jalur periwayatan yang cukup banyak. Hadis ini diriwayatkan oleh para ahli hadis dan ahli tafsir di dalam kitab-kitab mereka, di antaranya:
ReplyDeleteImam Ahmad bin Hanbal dalam Musnad Imam Ahmad 2/71 nomor 641. Imam Ahmad bin Hanbal mengategorikan hadis ini sahîh li ghairih. Karena memiliki sanad yang sahih dari jalur periwayatan lain yang mencapai tiga puluh sahabat.
Al-Dzahabi dalam Siyar A’lâm Al-Nubalâ’ meriwayatkan sebuah hadis Ghadir Khum dengan predikat hasan dan tinggi sekali dan matannya mutawatir.(1)
Hadis tersebut juga diriwayatkan di dalam MustadrakAl-Hâkim juz 3, h.119-120 yang mengambil jalur Imam Ahmad dari Zaid bin Arqam. Hadis ini berpredikat sahih atas syarat Imam Bukhari dan Muslim.
Al-Dzahabi dalam Mukhtashar Istidrak Al-Dzahabi ‘alâ Mustadrak Al-Hâkim menyebut bahwa hadis ini memiliki dua belas jalur periwayatan.
Hadis ini juga diriwayatkan oleh Imam Al-Tirmidzi dalam Sunan 10/214.
Al-Nasai dalam Al-Khashâish, hal. 96,
Imam Bazzar dalam Musnad 3/189,
Ibnu Hibban dalam ShahîhIbnu Hibbân nomor 2205 dan jalur periwayatan lain sebagaimana tertera di dalam kitab-kitab hadis.
Fakhrurrazi dalam tafsirnya Mafâtih Al-Ghaib,
Jalal Al-Din Al-Suyuthi dalam Al-Durr Al-Mantsur,
Muslim bin Al-Hajjaj dalam Shahîh-nya,
Abu Dawud Al-Sijistani dalam Sunan-nya,
Ibnu Majah Al-Qazwini dalam Sunan-nya,
Ibnu Katsir Al-Dimasyqi dalam Al-Târîkh-nya,
Ibnu Al-Atsir Al-Syaibani dalam Jâmi’ Al-Ushul,
Ibnu Hajar Al-Asqalani dalam Tahdzîb Al-Tahdzîb dan dalam Fath Al-Bârî,
Jarullah Al-Zamakhsyari dalam Rabî’ Al-Abrâr,
Ibnu ‘Asakir dalam Târîkh Al-Kabîr,
Ibnu Khaldun dalam Muqaddimah-nya,
Al-Suyuthi dalam Târîkh Al-Khulafâ’,
Abu Hamid Al-Ghazali dalam kitabnya Sirr Al-’Âlamîn,
Ibnu Taimiyah dalam kitab Minhâj Al-Sunnah.
Selain itu, lebih dari tiga ratus ulama Ahlus Sunnah lainnya yang meriwayatkan peristiwa Ghadir Khum yang bersejarah ini dalam kitab-kitab mereka. Bahkan seorang ahli hadis seperti Ibnu Jarir Al-Thabari, seorang ulama Ahlusunah yang hidup pada abad ke 3 dan ke 4 Hijriah, telah meriwayatkan hadis ini dari tujuh puluh lima periwayatan dalam sebuah kitab yang beliau beri nama Al-Wilâyah.
Begitu juga dengan Hafizh Abu Al-’Abbas Ahmad bin Muhammad bin Sa’id Ibnu ‘Uqdah Al-Kufi (w. 332 H/944 M), seorang ulama yang hidup pada abad ke 3 dan ke 4 Hijriah, telah menulis sebuah kitab yang berkaitan dengan peristiwa ini yang juga diberi nama Al-Wilâyah. Beliau telah mengumpulkan 105 jalur periwayatan disertai pula dengan penelitian dan komentar-komentarnya yang sangat berharga.
Selain itu, Ibnu Katsir (w. 774 H/1373 M) mencatat dalam Al-Bidâyah wa Al-Nihâyah bahwa penulis tafsir dan tarikh, Ibnu Jarir Al-Thabari (w. 310 H/922 M) telah mengumpulkan hadis-hadis peristiwa Ghadir Khum dalam dua jilid kitab berjudul Ghadîr Khumm. Peristiwa tersebut dicatat oleh para ahli hadis dengan berbagai jalur periwayatan dan redaksi berbeda-beda tanpa membedakan antara riwayat yang sahih dan daif. Selain Ibnu Jarir Al-Thabari, Ibnu Katsir juga mencatat nama Ibnu ‘Asakir Al-Syafi’i (w. 571/1176 M) yang merekam peristiwa ini dalam Târîkhnya. (2)
Oleh sebab itu, menyatakan bahwa peristiwa Ghadir Khum tidak terdapat dalam kitab-kitab Ahlusunah merupakan bentuk penyelewengan yang paling kentara. Peristiwa Al-Ghadir adalah peristiwa besar dalam sejarah kehidupan Nabi Saw yang terjadi pada 18 Dzulhijjah 10 H. Dalam peristiwa ini, Rasulullah Saw menyampaikan khutbah terakhir di Ghadir Khum sekembalinya dari Haji Wada’.