Terdapat dua kalangan manusia diletakkan di satu bilik.
Kedua-duanya dihijabkan dengan sehelai kain penghadang. Di sebelah kanannya,
adalah seorang pelukis, sedangkan disebelah kirinya adalah seorang yang sedang
mencuci cermin. Apabila dibuka hijab
penghadang tadi, di pihak pelukis mempamerkan lukisannya yang indah, sedangkan
dipihak pencuci cermin mempamerkan cermin yang dicucinya. Maka kelihatan
lukisan yang cantik pada pihak pelukis, sedangkan dipihak pencuci cermin,
kelihatan gambar lukisan yang dilukis oleh pelukis tadi.
Di pihak pelukis mendakwa bahawa dia yang paling baik kerana
dia yang menghasilkan lukisan, sedangkan di pihak pencuci cermin mendakwa
bahawa dia yang paling baik kerana tindakan melukis itu membuang masa,
sebaliknya memadai dengan mencuci cermin dengan sebaiknya sudah mencapai
keindahan lukisan[1]. Menurut Mutahhari, si
pelukis itu diumpamakan sebagai ahli falsafah sedangkan si pencuci cermin diumpamakan
sebagai ahli sufi.
Dalam contoh yang lain, ahli falsafah itu diumpamakan sebagai
orang yang membaca novel cinta dan teori-teori cinta untuk memahami cinta,
sedangkan ahli sufi itu diumpamakan orang yang mencari gadis dan dia terus
bercinta dengan gadis tersebut. Pada ahli sufi, memahami cinta dengan terus
menyelami dunia percintaan. Memahami cinta menerusi teori-teori adalah satu
perkara yang membuang masa sahaja[2].
Kedua-dua aliran ini, dari satu sudut kelihatan bertembung.
Namun, kedua-duanya punyai tujuan yang sama, tetapi punyai perbezaan dari sudut
pendekatan.
Dalam dunia islam sahaja, usaha menyelaraskan dua aliran ini
sudah berlaku. Usaha ini telah berlaku pada tokoh bernama Suhrawardi dan Mulla
Sadra, atau yang termoden seperti Mutahhari dan Yazdi.
Suhrawardi menerusi Hikmah isyraqiyyah mempamerkan kritikan
beliau terhadap mantik Aristotle dalam menetapkan sesuatu ta'rif dengan beliau
menyatakan menetapkan ta'rif dengan melalui indera dan akal sahaja tidak
memadai, tetapi perlu kepada konsep zouq dan intuisi.
Mulla sadra pula, menurut mutahhari bahawa Beliau ada
kemampuan dalam menggabungkan mashaiyyah Ibn Sina, isyraqiyyah Suhrawardi,
irfan Ibn Arabi dan kedalaman beliau dalam ilmu kalam.
Mutahhari pula, beliau ada kemampuan dalam memudahkan
rungkaian terhadap konsep falsafah dan sufisme (irfan) dalam rungkaian yang
mudah disamping punyai kejituan hujah menerusi hujah falsafah dan sufisme dalam
menjawab pandangan falsafah barat tentang ketuhanan.
1. SUHRAWARDI DAN MULLA SADRA
Suhrawardi boleh dikatakan sebagai antara tokoh yang
mengkritik Aristotle. Kritikan beliau, bukan bermaksud beliau menolak aristotle
seperti kritikan Ibn Taimiyyah terhadap ilmu mantik[3],
sebaliknya beliau mengkritik dalam maksud melakukan takmilah atau menyempurnakan
konsep ta'rif yang dikemukakan oleh Aristotle.
Suhrawardi menawarkan konsep ilham dan zaoq dalam memahami
sesuatu hakikat, tidak dibatasi kepada akal (aqli) dan indera (hissi)
semata-mata.
Dengan gabungan tiga unsur ini, pengetahuan terhadap sesuatu
hakikat itu adalah sepertimana adanya[4],
walaupun ia sukar diungkapkan dalam bentuk lisan dan tulisan.
Kata beliau[5]:
"Barangsiapa yang musyahadah
(dapat melihat), ia tidak perlu lagi kepada ta'rif[6]"
Beliau juga menyatakan bahawa kefahaman yang sebenar adalah
kefahaman yang semestinya melihat. Tanpa
melihat, maka tidak akan dapat memahaminya.
Kata beliau[7];
"Tidak mungkin dapat mendapat
ta'rifnya bagi mereka yang tidak menyaksikan ia seperti ia[8]"
Bagi menjayakan hal ini, ia tidak cukup sekadar penanggapan
akal (idrak aqli) dan penanggapan indera (idrak hissi), tetapi perlu perjalanan
spritual untuk mencapai zouq (intuisi) dan ilham[9].
Mekanisma yang sama dilakukan oleh Mulla Sadra. Ekoran itu,
sebahagian ahli Falsafah menganggap Mulla Sadra berhasil menyatukan irfan
(syuhud) dengan falsafah (burhan) dalam menanggapi teks-teks wahyu (al-Quran
dan Hadis)[10].
Bagi menjayakan itu, Mulla Sadra menawarkan dua bentuk suluk;
Suluk Aqli dan Suluk Qalbi. Suluk Aqli sepertimana yang dihadapi oleh para ahli
falsafah dengan menggunakan motode burhan, sedangkan suluk Qalbi sepertimana yang
dihadapi oleh para ahli irfan dengan menggunakan metode syuhud[11].
Dalam keadaan begitu, Mulla Sadra tetap akui bahawa metode syuhud
lebih tinggi dari metode burhan. kerana, keperluan metode Burhan - pada Mulla
Sadra - sebagai membantu mengetahui sesuatu hakikat; ia sebagai posisi bahasa
yang paling baik dalam menjelaskan syuhud dan mukasyafah[12].[13]
Metode syuhud dan burhan yang dinyatakan oleh Mulla Sadra
tidak jauh beza dengan komentar yang pernah dibuat oleh Suhrawardi. Cuma,
beliau seakan-akan bimbang bahawa capaian yang datang dari intuisi ini
dicampuri kotoran hawa nafsu, maka beliau menanggap keperluan perjalanan
spritual itu perlu bagi mencapai intuisi yang suci bersih yang diistilahkan beliau
sebagai ikhwan al-Tajrid[14].
2. RASIONAL DALAM SUFISME
Saya beranggapan bahawa perkara sufisme adalah sesuatu yang
rasional. Seringkali orang mengatakan ia sebagai tidak rasional, pada saya
dakwaan itu kurang tepat. Pada saya, ia bukan kerana ia tidak rasional, tetapi
ia tidak difahami oleh mereka menjadikan mereka mengatakan ia sebagai tidak
rasional.
Pada saya, antara logik dan faham adalah dua perkara berbeza,
walaupun ia punyai kaitan yang kuat. Sesuatu yang tidak difahami tidak
semestinya ia tidak logik. Namun, apabila seseorang itu dapat menanggapi logik
pada sesuatu perkara, menandakan dia sudah sampai kepada tahap kefahaman.
Namun, ada perkara yang logik, tetapi
kelemahan menanggapi menjadikan seseorang itu tidak dapat memahaminya.
Jika diperhatikan pada orang buta yang berjaya menanggapi
banyak perkara yang tidak mampu ditanggapi oleh orang-orang yang celik. Ini
bukan kerana orang buta itu diberikan "karamah", tetapi orang
buta itu mempunyai sesuatu kemampuan yang tidak ada pada orang celik yang
biasa.
Seseorang buta yang mahu ke sesuatu destinasi dengan menaiki
bas. Walaupun dia tidak nampak destinasi yang hendak dituju, tetapi dengan daya
pengalaman hariannya menjadikan bahawa goyangan bas itu sudah memadai untuk dia
mengetahui bahawa dia sudah sampai ke destinasi yang mahu dicapai.
Begitujuga, sebilangan orang-orang buta mempunyai kemampuan
untuk bermain ping pong. Kemampuan mereka menanggapi bola ping pong, bukan
dengan ketajaman leretan mata, sebaliknya ketajaman pendengaran angin bola ping
pong yang terbang. Ekoran itu, sifat permainan ping pong bagi orang buta bukan
di atas net, sebaliknya dibawah net.
Malahan, bagi orang buta yang mahir dan pakar bermain pim
pong, tiupan angin kelajuan bola pim pong, ditanggapinya bukan dengan ketajaman
pendengaran, sebaliknya dengan ketajaman deria rasa kulit tangan mereka[15].
Keadaan ini mengingatkan saya kepada kisah isra' dan mikraj
Nabi Muhammad saw bahawa semasa dalam satu siri lawatan ke syurga, Baginda saw
dapat menanggapi tapak kaki bilal, sedangkan ketika itu baginda tidak melihat
bilal. Apabila ditanya kepastian kepada Jibril, Baginda dimaklumkan bahawa
jangkaan Nabi saw itu adalah benar bahawa tapak kaki itu adalah bilal.
Dalam sejarah dan sirah, mahupun hadis, tidak membuktikan
bahawa bilal seorang yang tempang yang memungkinkan agak mudah orang boleh
mengenal bilal. Yang pasti, tanpa bilal seorang yang tempang, hubungan rapat
Nabi saw dengan Bilal, dengan kebiasaan cara bilal meletakkan kaki, menjadikan
hentakan kaki bilal itu sudah cukup untuk baginda mengenalinya.
Perkara ini bukan sesuatu yang luar dari rasional dan logik,
sebaliknya ia adalah sesuatu yang boleh diterima akal bagi orang yang sudah
terbiasa yang mengalaminya.
Kefahaman ini dicapai bagi mereka yang mencapai zouq terhadap
perkara yang cuba difahaminya. Ia diumpamakan seperti orang yang mendapat
semangat zouq bola sepak sahaja dapat "feeling" ketika melihat
perlawanan bola; orang yang ada semangat zouq syair sahaja akan terkagum dengan
sesuatu bacaan atau ungkapan syair.
3. PROSES MENJAYAKANNYA
Proses kefahaman secara mendalam ini, ia tidak lari dari
konsep dan sifat akal itu sendiri. Jika ada pihak mendakwa, ia adalah sesuatu
yang tidak masuk akal, namun saya secara peribadi menganggap bahawa ia adalah
kemampuan dalam mencapai ketinggian akal.
Perkara ini pernah diungkapkan oleh seorang ahli sufi Agung,
iaitu Maulana Jalal al-Din al-Rumi dalam dua syair beliau. Iaitu, syair pertama
beliau menyatakan;
"Jadilah engkau orang bodoh,
Agar engkau tetap beragama secara
benar[16]"
Pada syair ini, kelihatan seperti beliau menyatakan beragama
itu adalah sesuatu yang tidak masuk akal yang memberi implikasi bodoh. Namun,
dalam syair yang lain pula, beliau menyatakan;
"Aku meminta petunjuk kepada
akal yang jauh wawasannya, dan setelah itu aku menjadikan diriku gila[17]"
Kandungan gila melebihi kandungan bodoh. Namun, dalam dua
ungkapan ini seakan-akan syair dalam ungkapan Rumi itu, dipamerkan - dalam ungkapan sastera - bahawa beliau mahu
menyatakan kemampuan akal yang tinggi sehinggakan ada manusia yang tidak
memahaminya; sehinggakan mereka akan menuduh kepada orang yang capai zouq ini
seperti bodoh dan gila.
Dengan itu, ada beberapa cadangan untuk menjayakan projek
ini. Antaranya adalah seperti berikut;
PERTAMA : KESELARASAN AKAL DAN INDERA
Sebilangan pengkaji menganggap bahawa sesuatu pengetahuan itu
tercapai dengan penginderaan (mahsusat) sahaja, sedangkan di pihak lain
beranggapan bahawa sesuatu pengetahuan tidak perlu dimulai dengan penginderaan,
sebaliknya boleh tercapai terus melalui akal (ma'qulat) sahaja.
Dalam perbincangan di kalangan ilmuan teologi muslim pula,
diklasifikasikan konsep pengetahuan berdasarkan kepada akal itu kepada dua,
iaitu al-Aql Li Zatih dan al-Aql li Idhafatih.
Dalam kitab Kasyf al-asrar karangan Abd al-Aziz
al-Bukhari, ada menukilkan bahawa al-Imam Hanafi ada berkata;
"Tiada keuzuran bagi seseorang
dalam kejahilannya terhadap pencipta kerana dia melihat ciptaan langit dan bumi
dan penciptaan dirinya sendiri[18]"
Ibn Nujaim pula menukilkan dalam kitab Fath al-Ghaffar bahawa
Imam Abu Hanifah berkata[19];
“Kalau tidak Allah membangkitkan
rasul untuk manusia, sudah pasti menjadi wajib kepada manusia itu bahawa
mengenal Allah dengan akal mereka[20]"
Dengan ungkapan imam abu hanifah ini, dikalangan ulama
menyatakan bahawa akal mewajibkan untuk mengenal Allah, kewajipan beriman dan
keharaman kufur, walaupun dengan tidak diturunkan wahyu. Pendapat ini didokong oleh sebilangan ulama
dalam mazhab Hanafi, seperti Abu Mansur al-Maturidi dan kebanyakkan ulama
bermazhab Hanafi di sebelah Iraq[21].
Namun begitu, di kalangan mereka memberikan penjelasan
terhadap maksud imam abu hanifah tersebut. Antaranya al-Dabbusi menyatakan
dalam Taqwim al-Adillah dengan dia menyatakan bahawa sifat akal mengenali
sesuatu itu ada dua bentuk, iaitu sifat akal secara menyendiri (al-Aql
Li-zatih) dan sifat akal secara dokongan dari faktor yang lain (al-Aql
li-idafatih)
Perbedaan kedua-duanya adalah, akal li-Zatih itu adalah akal
itu memahami sesuatu secara menyendiri, sedangkan akal li idafatih adalah
kefahaman akal ekoran melihat faktor-faktor yang lain dari akal dan mahsusat,
seperti kaitan dengan melihat alam, pembacaan,
pengalaman diri dan sebagainya.
Mengikut komentar mereka, maksud dari Imam Abu Hanifah itu
adalah merujuk kepada akal dalam maksud yang kedua (al-Aql Li-Idafatih)[22]. Ekoran
itu, al-Bukhari menyatakan dalam Kasyf al-Asrar bahawa tiada keuzuran bagi
mereka yang ada tajribah, pengkajian dan penelitian ilmu untuk tidak mengenal
Allah menggunakan akal mereka.
Ini berbeda dengan muktazilah, kerana sifat mengenal Allah,
mengenal baik dan buruk Mengikut mereka dalam kerangka al-Aql Li-Zatih.
Walau bagaimana pun, Nur al-Din al-Sabuni dalam kitab
al-Kifayah dan Syaikh Akmal al-Din dalam Syarh Wasiat al-Imam Al-A'zam
menyatakan bahawa maksud dengan kewajipan iman dan keharaman kufur dengan akal
yang dimaksudkan oleh Imam Abu Hanifah itu tiada kaitan langsung dengan
penentuan pahala dan dosa. Ini kerana,
penentuan pahala dan dosa tidak terhasil kecuali dengan wahyu[23].
Walaubagaimana pun, menurut Taqi Misbah Yazdi, seorang ahli
falsafah Iran dari aliran syiah, beliau berpendapat bahawa pengetahuan secara
ma'qulat tidak akan terhasil kecuali perlu dimulai dengan pengalaman diri yang
berkaitan dengan mahsusat. Hal ini berasaskan kepada gabungan antara konsep
Husuli dan hudhuri yang telah dikupas di atas[24].
Dari ini, kelihatan bahawa pandangan Yazdi amat selaras
dengan pandangan aliran Maturidiyyah dalam sunni.
KEDUA : KESEIMBANGAN OTAK KANAN DAN OTAK KIRI
Otak manusia dibahagikan kepada dua bahagian besar, iaitu
kanan dan kiri. Seseorang yang ada mempunyai fungsi dalam khayalan, warna,
emosi, imaginasi, estetika, inovatif,
kemampuan bermain muzik dan kreatif (seperti melukis, berlakon, buat lawak atau
menari) lebih cenderung sebagai orang yang punyai kecenderungan otak kanan.
Mereka banyak berinteraksi dengan manusia secara sosial dan amat peka terhadap
perasaan dan seni[25].
Bagi mereka yang memberi kecenderungan kepada otak kiri,
mereka lebih punyai kemampuan logik dan analisa[26]. Ekoran itu, orang yang ada gangguan pada otak
kirinya, akan berhadapan dengan masalah bercakap, penggunaan bahasa dan
matematik[27].
Ramai anggap bahawa seseorang itu tidak akan mampu punyai
kekuatan pada dua otak ini dalam satu masa. Di kalangan pengkaji telah
membuktikan bahawa anggapan itu meleset, malahan sudah ada mekanisma untuk
menjadikan kedua-dua otak ini boleh mencapai kekuatan tersebut.
Saat ini sudah ada teori aktif otak tengah untuk menjayakan
proses menguatkan daya dua otak ini. Dengan maksud, pada diri seseorang itu, ia
punyai kekuatan dari sudut berimaginasi, berkreatif, estetika dan sebagainya,
disamping pada masa yang sama, dia punyai kekuatan logik yang tinggi, kemampuan
matematik dan sebagainya.
INTUISI
Dikatakan bahawa binatang punyai intuisi yang kuat. Ekoran itu,
seekor kijang boleh tiba-tiba lari dengan kecepatan yang tinggi; ia tidak
melihat harimau datang atau mencium baunya. Makanya, kijang terselamat dari
serangan harimau disebabkan kekuatan intuisinya.
Begitujuga harimau yang punyai kekuatan intuisi untuk
menanggapi kehadiran sesuatu binatang yang akhirnya menjadikan makanannya[28].
Kekuatan yang ada pada binatang ini, bukan sekadar ada pada
binatang, malahan wujud juga pada manusia. Contohnya adalah seperti seseorang
yang buta menaiki bas. Dia dapat mengetahui destinasinya sampai atau tidak,
bukan kerana faktor indera melihat (ekoran melihat, dia tahu bahawa dia sudah
sampai ke destinasi), tetapi faktor intuisinya dapat menangkap pada sesuatu
gerak tertentu bahawa dia sudah sampai ke destinasinya[29].
Menurut Ibn Sina, binatang berimaginasi itu di bawah maksud
"wahmiyyah". Seseekor kucing yang selalu kena sepak dengan seseorang,
pasti ia tidak akan dekati dengan orang itu.
Keputusan yang dibuat oleh kucing itu berdasarkan wahmiyyah,
bukan berdasarkan proses berfikir, tetapi proses pengalaman melalui penanggapan
indera[30].
Proses ini, bukan sekadar berlaku pada binatang, malahan
berlaku juga kepada manusia. Ekoran itu, kita yang pernah melecur ekoran
terpegang cerek air yang panas, pasti tidak akan memegang cerek air yang panas
walaupun ia tidak melibatkan kepada proses berfikir.
Intuisi ini dianggap sebagai jambatan untuk menghubungkan
antara kekuatan otak kanan dan otak kiri.
Saya beranggapan, kelebihan sufisme adalah kemampuan intuisi
ini. Ekoran itu, saya tertarik dengan seruan Mulla Sadra agar ahli falsafah
yang punyai kemampuan akal yang tinggi bahawa mereka perlu kepada suluk qalbi,
dan ahli sufi yang punyai kemampuan jiwa yang tinggi perlu kepada suluk Aqli[31].
Kemampuan ini dapat dilihat dalam satu hadis bahawa ketika
Nabi Muhammad saw dalam musafir isra' dan mikraj, diceritakan bahawa Nabi saw
mendengar tapak kaki bilal dalam syurga. Kekuatan intuisi Nabi saw, walaupun
Nabi saw tidak melihat wajah bilal ketika dalam syurga, namun Baginda saw dapat
mengenali bahawa bunyi seretan tapak kaki itu adalah bilal bin rabah[32].
Menandakan, kekuatan elemen akal dan Intuisi ini wujud pada diri Nabi saw.
GELOMBANG OTAK
Seseorang yang masuk peperiksaan. Semasa sesi menjawabnya
soalan peperiksaan berlaku, banyak perkara yang dihafal tidak diingat. Lalu,
apabila keluar dewan peperiksaan, hafalan tersebut diingati kembali.
Dalam contoh lain, seseorang yang punyai idea yang begitu
banyak. Namun, ketika diminta dia menyampaikan ucapan di hadapan orang ramai,
idea bernasnya tidak terkeluar. Lalu, apabila selesai majlis ceramah, dalam
keadaan tenang, idea hilang yang mahu disampaikan semasa ceramah itu datang
kembali.
Masalah ini berlaku, disebabkan ada satu kunci, iaitu ketika
tidak berada dalam tenang, maklumat dalam pemikiran seseorang itu gagal
dikeluarkan.
Penjelasan ini mungkin akan jelas, jika kita membawa kepada
perbincangan tentang gelombang otak. Iaitu, gelombang otak itu dinyatakan
punyai beberapa bentuk, iaitu, beta, Alpha, theta dan delta.
Beta bermaksud otak sedang berada dalam rangsangan yang
tinggi dan mental kita berada dalam keadaan yang bersedia. Seseorang yang
sedang bercakap, berdebat, berpidato, mengajar atau dalam acara soal jawab
berada dalam gelombang otak beta. Alpha pula adalah gelombang otak yang
bertanda dari keadaan yang santai. Gelombang ini biasa terhasil dari
penyelarasan antara otak kanan dan kiri. Gelombang ini dominan sewaktu tubuh
dan fikiran kita beristirahat. Selalunya,
hasil dari gelombang ini melahirkan fikiran yang jernih.
Sedangkan Theta adalah gelombang yang bergetar ketika
seseorang sedang beristirehat dari melakukan kerja dan mulia berkhayal[33].
Disamping itu, Delta adalah gelombang yang berlaku pada otak ketika sedang
tidur nyenyak tanpa mimpi. Ia dalam keadaan rehat bagi fikiran dan tubuh[34].
Pandangan yang jernih dan hafalan yang baik, ia terhasil dari
kejayaan dan mengimbang gelombang otak ini. Saya berpandangan, ia boleh
terhasil dengan perjalanan suluk; keselarasan antara qalbi dan aqli dalam
sufisme.
Intuisi, bukan sekadar memberi keselarasan antara otak kanan
dan kiri, malahan latihan suluk qalbi dalam sufisme, boleh membantu untuk
menselaraskan gelombang otak. Kekuatan otak kanan dan kiri secara bersekali,
disamping kemampuan menselaraskan
gelombang otak, bukan sekadar mampu untuk memberi pencapaian pada
ketajaman berfikir, malahan memberi ketajaman dalam mencapai ilmu yang tidak
dapat dicapai oleh manusia biasa.
KETIGA : WUJDANI RUHANIYYAH
Dalam mantik, penghujahan yang paling kuat adalah penghujahan
secara burhani[35]. Hujah Burhaniyyah adalah
hujah yang diyakini dan memberi implikasi kesimpulan yang meyakinkan. Dalam
keadaan begitu, setiap ungkapan dalam hujah burhaniyyah, ia perlu dilihat dalam
dua kerangka, sama ada kerangka dharuri atau kerangka Nazari.
Maksud dengan hujah burhaniyyah dalam kerangka dharuri adalah
sesuatu ungkapan kata yang mengandungi erti yang terang dan jelas tanpa perlu
kepada berfikir. Sedangkan, maksud hujah burhaniyyah dalam kerangka nazari pula
adalah sesuatu ungkapan kata yang perlu kepada berfikir dan meneliti secara
aqli. Makanya timbul apa yang dikatakan sebagai konsep Qadiyyah, muqaddimah
sughra/kubra dan Had al-awsat dalam perbincangan al-Qiyas dalam ilmu mantik[36].
Dalam hujah burhaniyyah dalam kerangka Dharuri itu pula, ia
terdapat enam jenis, iaitu Awlawiyyat[37],
Mushahadat[38], mujarabat[39],
hadasiyat[40], mutawatirat[41]
dan Wujdaniyat[42].
Perbincangan kita tertumpu pada wujdaniyat, iaitu ia adalah
sesuatu yang kebenarannya diyakini kerana dirasakan oleh indera batin, seperti
lapar kerana tidak makan, sedih kerana kematian orang yang dicintai, gembira
kerana keuntungan dalam perniagaan atau sebagainya[43].
Saya berpandangan, wujdaniyat Ini boleh dikembangkan; bukan
dibataskan kepada indera batin yang mengetahui perkara jasmani seperti lapar,
gembira, sedih dan sebagainya, tetapi dikaitkan dengan elemen kerohanian yang
saya istilahkan sebagai wujdaniyah rohaniyah. Iaitu, mewujudkan rasa yang
bersifat spritual, seperti wujudkan rasa sifat sayang Tuhan dalam diri dan
sebagainya. Perkara ini pernah diungkapkan bahas oleh Taqi Misbah Yazdi dalam
pandangan falsafah beliau[44].
KEEMPAT : HUSULI DAN HUDHURI
Apabila kita melihat kalimah "takut", apakah kita
melihat itu dengan semata-mata membaca atau kita membacanya itu disertakan
perasaan takut dalam diri kita.
Jika kita membaca itu tidak disertai rasa, maka ia disebut
sebagai ma'rifah husuliyyah (pengetahuan Husuli : bawaan), sebaliknya jika kita
turut merasai perasaan takut, maka ia disebut sebagai ma'rifah hudhuriyyah
(pengetahuan hudhuri : perolehan).
Dalam contoh yang lain, seseorang yang mahu mengetahui
tentang cinta dengan membaca buku tentang kaedah bercinta atau novel cinta,
sudah pasti tidak sama kefahaman cinta bagi orang yang sedang dilamun cinta.
Orang yang sedang dilamun cinta itu mendapat ilmu cinta secara hudhuri
(perolehan), sedangkan orang yang sekadar membaca kaedah bercinta atau membaca
novel cinta, tanpa dirasai sendiri itu mendapat ilmu cinta secara husuli
(bawaan)
Suhrawardi melihat, perkara ini tidak diklasifikasikan kepada
dua sahaja, malahan beliau mengembangkan ia sehingga menjadi empat, iaitu
1. Tasawwur Husuli
2. Tasawwur hudhuri
3. Tasdiq husuli
4. Tasdiq hudhuri[45].
Dalam bahasa melayu, tasawwur bermaksud menggambarkan, mengkhayalkan
atau menbayangkan[46]. Namun,
maksudnya dari sudut istilah adalah kehadiran gambaran sesuatu dalam akal[47].
Maksud tasdiq dari sudut bahasa adalah kepercayaan atau
pembenaran kata[48]. Namun, dari sudut istilah ia bermaksud
kehadiran gambaran yang disertai hukum dan ketenangan jiwa dan sudah ada pembenaran
terhadapnya[49].
Yang dimaksudkan dengan tasawwur husuli adalah sesuatu
pergambaran dalam akal (imaginasi) yang bersifat tidak diyakini, malahan ia -
mengikut tafsiran saya - masih dalam kerangka kerangkakian dan Ia tidak
dikukuhkan dengan qarinah atau bukti pengukuh secara tidak langsung.
Adapun tasawwur husuli, ia adalah pergambaran dalam akal
(imaginasi) yang disertai dengan qarinah. Maksud tasdiq husuli pula, sesuatu
pembenaran tanpa disertai kehadiran hati (tidak zouq), yang saya tafsirkan
sebagai ghalabah al-Zan. Sedangkan tasdiq hudhuri adalah pembenaran yang
disertai dengan kehadiran hati terhadap sesuatu.
KELIMA : IRFAN NAZARI DAN AMALI
Dalam pengajian maqasid syariah, seseuatu suruhan dan
larangan yang terpamer pada teks al-Quran dan Hadis tidak akan diterima secara
bulat kecuali akan disemak atau diselidiki dan dicari punca dan sebab
disebalik suruhan dan larangan tersebut.
Kandungan sebab dan punca disebalik suruhan dan larangan dari
teks wahyu yang dicari itu dikenali di kalangan fuqaha', usuliy dan maqasidi
sebagai illat atau maqasid atau al-Manat.
Namun, tindakan pencarian ini tidak sekadar berlaku dalam
pengajian fiqh, usul fiqh dan maqasid, malahan berlaku juga dalam ilmu tasawwuf
dan irfan.
Sebelum jauh menuju kepada pencarian dalam ilmu irfan, perlu
difahami terlebih dahulu tentang ilmu irfan. Menurut Syed Munir al-Khabbaz,
irfan adalah proses pengubung untuk membongkar hakikat diri kepada hakikat
Tuhan yang maha mencipta[50].
Sedangkan menurut Yasir al-Habib, irfan difahami sebagai
manhaj atau metode penilikan dan perjalanan diri yang mencapaikan manusia
kepada kesempurnaan diri dari sudut kerohanian, keagamaan dan akhlak sehingga
dia mencapai penemuan terhadap kebenaran Tuhan[51].
Pencarian dalam pengajian ilmu tasawwuf dan irfan ini,
diklasifikasikan kepada dua, iaitu irfan nazari dan irfan amali. Irfan Nazari
adalah membongkar keseluruhan ta'bir-ta'bir urafa tentang ma'rifah-ma'rifah,
hasil Kasyf dan syukud sufi pada hakikat, realiti alam dan manusia dalam menjelaskan
hakikat ilahiyyah[52].
Dalam maksud yang lain, proses irfan nazari adalah pencarian
nilai-nilai sufisme berdasarkan perjalanan hidup para urafa', sama ada menerusi
perbuatan, tindakan seperti membaca atau mengambil tahu tentang kehidupan
urafa', ataupun dari ungkapan-ungkapan hikmah mereka. Seperti membaca kitab
Fusus al-Hikmah Ibn Arabi, Kitab Hikam Ibn Ataillah Al-Sakandari dan
sebagainya.
Irfan amali pula menjalani program siyr suluk dan melewati
tahap-tahap serta mencapai keadaan diri dan maqam untuk memperoleh pengetahuan
irfan, sampai kepada tahap tauhid, serta perleburan diri (fana'). Selalunya,
perjalanan ini dikaitkan dengan tarikat[53].
Dalam erti kata yang lain, irfan amali ini adalah proses
perjalanan suluk qalbi (hati) oleh individu yang menjerumuskan dirinya dalam
dunia irfan.
KEENAM : AL-QIYAS AL-JALI MIN AL-GHAIB ‘ALA SHAHID
Antara mantik al-Ghazali adalah “Qiyas al-Ghaib ‘Ala Shahid”.
Beliau merupakan tokoh dalam asyairah yang menggunakan kaedah ini dalam
berhujah. Ini amat jelas dalam banyak penghujahan beliau dalam kitab al-Iqtisad
fi al-I'tiqad[54].
Contoh cara beliau berhujah adalah seperti beliau berkata;
"Manusia yang melihat lebih
sempurna dari manusia yang buta,
"Manusia yang berkata-kata lebih
sempurna dari manusia yang bisu,
"Makanya, sudah pasti Tuhan itu
maha melihat dan maha berkata-kata, kerana Tuhan itu lebih sempurna dari
segala-galanya".
Dalam kertas ini, saya mahu mencadangkan teori baru yang saya
namakan sebagai "al-Qiyas al-Jali Min al-Ghaib 'Ala al-Shahid". Teori
ini adalah gabungan antara dua kaedah mantiq dan usul al-Fiqh; "al-Qiyas
min al-Shahid 'ala al-Ghaib (mantik)" + "al-Qiyas al-Jali (usul
al-Fiqh)".
Contoh al-Qiyas al-Jali dalam usul al-Fiqh adalah seperti
firman Allah SWT;
"Jangan kamu katakan kepada dua - duanya (ibu bapa kamu)
dengan "oh" sekalipun[55]"
Dalam ilmu usul al-Fiqh di pamerkan bahawa jika mengatakan kepada
kedua ibu bapa dengan "oh" pun dilarang, makanya sudah pasti memukul
dan membunuh tidak dibenarkan. Kesamaan illat pada perkataan Tuhan itu adalah
menyakiti ibu bapa dengan menyebut "oh". Sudah pasti, memukul dan
membunuh lebih-lagi menyakiti ibu bapa berbanding mengatakan "oh".
Dalam mantik al-Ghazali, beliau menggunakan kaedah “Qiyas al-Ghaib
'Ala al-Shahid” dengan merujuk kepada Tuhan, makanya saya menggabungkan
mantik al-Ghazali itu dengan kaedah usul al-Fiqh ini untuk melahirkan perasaan
tasyaur dalam pengamalan sufisme.
Seperti kita berkata;
"Tidak terbayang kasih sayang
seseorang ibu terhadap anaknya; tidak terbayang kasih sayang seekor kucing
terhadap anaknya, sudah pasti sayang Tuhan terhadap hambaNya melebihi dari
itu".
KETUJUH : TASYAUR ATAU EMPATI
Proses pencarian, sama ada menerusi nazari, ataupun menerusi
amali, bagi menjayakannya dicadangkan satu teori, iaitu tasyaur atau empati.
Pengamalan tasyaur ini adalah, mewujudkan rasa orang lain ke
dalam diri kita. Ia banyak diamalkan, malahan wujud dalam pengamalan Nabi
Muhammad saw dengan apa yang dinamakan sebagai hadis Qudsi.
Hadis Qudsi, ia adalah ungkapan Nabi, tetapi maksudnya
dikembalikan kepada Allah. Ungkapan itu, diungkapkan Nabi hasil dari tasya'ur
baginda saw terhadap Tuhan.
Ketika kita membaca ayat-ayat yang menggambarkan kesayangan
Tuhan kepada hamba, perlu ada tasya'ur dalam diri seseorang itu terhadap rasa
sayang Tuhan itu. Proses Tasya'ur ini dianggap perlu agar kesimpulan yang
dibuat menatijah jawapan yang tidak dipengaruhi hawa nafsu.
KESIMPULAN
Penghasilan ilmu, memerlukan kepada kefahaman. Kefahaman itu
memerlukan kepada proses berfikir. Disamping berfikir, tidak boleh lepas dari
soal perkara intuisi juga. Kesemua factor ini amat penting disebatikan untuk
mencapai kefahaman yang sebenar.
Penjelasan ringkas ini, saya menyimpulkan bahawa pengalaman
kerohanian para ahli irfan bukan sesuatu yang luar dari kerangka rasio. Pada
saya, ia adalah sesuatu yang masuk akal, bagi mereka yang memahaminya. Ia bukan
soal tidak boleh difahami, tetapi ia adalah soal bagaimana mahu memahami dan
mungkin kita belum lagi memahami. Dengan erti kata yang lain, kita bakal
memahami.
Wallahu ‘Alam.
Rujukan:
Al-Quran
Saheh al-Bukhari
Dr ‘Aid bin Abd Allah bin Abd al-Aziz al-Shahrani,
al-Tahsin wa al-Taqbih al-‘Aqliyan wa atharuha fi Masail Usul al-Fiqh ma’a
Munaqashah Ilmiyyah li al-Usuk al-Madrasah al-Aqliyyah al-Hadisah, Dar al-Kunuz
Ishbiliya, Saudi. Tarikh : 1429 Hijrah.
Al-Syaikh Muhammad Ridha al-Muzaffar,
al-Mantiq, Maktabah al-Fairuz Abadi, Beirut. Tarikh : 1980.
Abd al-Rahman Hasan Habanakah,
Dhawabit al-Ma’rifah wa Usul al-Istidlal wa al-Munazarah, Dar al-Qalam,
Damshiq. Tarikh : 2002.
Hossein Ziai, Suhrawardi dan Filsafah
Iluminasi, Sadra Internasional Instutite, Jakarta. Tarikh 2012.
Mohd Zaidi Ismail, Kreativiti dan
Imaginasi Dalam Psikologi Islam, IKIM, Kuala Lumpur. Tarikh : 2012
Muhammad Nur, Wahdah al-Wujud Ibn
‘Arabi dan Filsafat Wujud Mulla Sandra, Chamran Press, Makassar. Tarikh : 2012.
Murtada Mutahhari, Asynai Ba ‘Ulum-e
Islami (terjemahan), Rausyanfikr Institute, Jakarta. Tarikh : 2013.
Murtada Mutahhari, Mas’ale-ye Syenokh
(terjemahan), PT Lentera Basritama, Jakarta. Tarikh : 2001.
Murtada Mutahhari, al-Fitrah
(terjemahan), Citra, jakarta. Tarikh : 2011.
Dr Muhsin Labib, Pemikiran Filsafat
Ayatullah M.T. Misbah Yazdi, Sadra Internasional Institute, Jakarta. Tarikh :
2011.
Prof. Dr. H. Baihaqi A.K, Ilmu mantik
: teknik dasar berfikir logic, Darul Ulum Press, Jakarta. Tarikh : 1998.
Dr. HM. Zurkani Jahja, teologi
al-Ghazali, pustaka Pelajar, Yogyakarta. Tarikh : 1996.
Abd. Kadir, Misteri Otak kiri
Manusia, ar-Risalah Product Sdn Bhd, Selangor. Tarikh : 2012.
Hartono Sangkanparan, Minda Hebat
dengan otak tengah, Synergy media, Kuala Lumpur. Tanpa Tarikh.
[1] Mutahhari, mas' ale-ye
Syenokh (terjemahan : mengenal epistomologi : sebuah pembuktian terhadap
rapuhnya pemikiran asing dan kokohnua pemikiran islam), hlmn 69
[2] Mutahhari, asyna'i ba
Ulum-e Islami (terjemahan : pengantar filsafat islam : filsafat teoretis dan
filsafat praktis).
[3] ibn Taimiyyah ada menulis
sebuah buku yang mengkritik ilmu mantik bertajuk "Naqd al-Mantiq"
[4] Dalam tulisan arab : المشاهدة كما هو
[5] Dinukilkan oleh Husain
Ziai dari buku Opera Methaphisica et Mystica, lihat suhrawardi dan filsafat
iluminasi, hlmn 203
[6] Dalam tulisan arab : من يشاهده استغني عن التعريف
[7] ibid : hlmn 203
[9] Ibid, hlmn 210
[10] Muhammad Nur, Wahdah
al-Wujud Ibn Arabi & Filsafat Wujud Mulla Sadra, hlmn 9
[11] Ibid, hlmn 62
[12] Ibid, hlmn 63
[13] penjelasan tentang metode
syuhud itu dikenali sebagai asfar arbaah, insya Allah dalam perbahasan akan
datang
[14] Husain Kiai, Suhrawardi
& Falsafah Iluminasi, hlmn 212
[15] Hasil perbualan saya
dengan Saudara Rosli Ibrahim yang mempunyai masalah penglihatan sejak kecil
lagi
[16] Mutahhari, Fitrah, hlmn
127
[17] Mutahhari, fitrah, hlmn 128
[19] Dalam matan arab : ولو لم يبعث الله للناس رسولا لوجب عليهم معرفتهم بعقولهم
[20] Dr ‘Aid bin Abd Allah bin
Abd al-‘Aziz al-Shahrani, al-Tahsin wa al-Taqbih al-‘Aqliyan, jld 1, hlmn 371.
[21] Ibid.
[22] Ibid, jld 1, hlmn 372
[23] Ibid, jld 1, hlmn 375
[24] Kertas kerja : Cipta B.
Gama, Akal, indera dan kebenaran dalam epistomologi Filsafat Sadrian, hlmn 3
[25] Hartono Sangkaparan,
minda hebat dengan otak tengah, hlmn 28
: Abd Kadir, Misteri Otak kiri manusia,
hlmn 82
[26] Hartono, hlmn 28
[27] Abd Kadir, misteri otak
kiri manusia, hlmn 89
[28] Hartono, hlmn 48
[29] Hasil perbualan dengan
Saudara Rosli bin Ibrahim yang merupakan seorang yang cacat penglihatan
[30] Mohd Zaidi Ismail,
Kreativiti dan Imaginasi dalam psikologi Islam (Pengamatan al-Ghazali,
al-Baghdadi dan al-Razi), hllmn 56.
[31] Muhammad Nur, Wahdah
al-Wujud Ibn Arabi & Filsafat Wujud Mulla Sadra, hlmn 9.
[32] Hadis :
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ
عَنْهُ: أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لِبِلاَلٍ:
«عِنْدَ صَلاَةِ الفَجْرِ يَا بِلاَلُ حَدِّثْنِي بِأَرْجَى عَمَلٍ عَمِلْتَهُ فِي
الإِسْلاَمِ، فَإِنِّي سَمِعْتُ دَفَّ نَعْلَيْكَ بَيْنَ يَدَيَّ فِي الجَنَّةِ»
قَالَ: مَا عَمِلْتُ عَمَلًا أَرْجَى عِنْدِي: أَنِّي لَمْ أَتَطَهَّرْ طَهُورًا،
فِي سَاعَةِ لَيْلٍ أَوْ نَهَارٍ، إِلَّا صَلَّيْتُ بِذَلِكَ الطُّهُورِ مَا
كُتِبَ لِي أَنْ أُصَلِّيَ "
“Nabi
saw berkata kepada bilal ketika solat subuh. “wahai Bilal, ceritakan kepadaku
amalan yang kamu paling kamu harapkan ia diamalkan kamu dalam islam, kerana aku
telah mendengar hentakkan kedua kasutmu dalam syurga”. Berkata, “Aku tidak
berharap sesuatu amalan kecuali aku bersuci pada setiap waktu sama ada malam
atau siang kecuali aku akan tunaikan solat dengan sebab bersuci itu, walaupun
ia tidak diwajibkan kepadaku untuk menunaikan solat itu (solat sunat)” (al-Bukhari, hadis no :1149)
[33] hartono, hlmn 97 - 100
[34] Abd. Kadir, Misteri Otak
kiri manusia, hlmn 58
[35] Di sana terdapat beberapa hujah aqliyah, iaitu
Khitabiyyah, syi'riyah, jadaliyah,
Safsatiyah dan Burhaniyyah. Dalam kesemua hujah aqliyyah ini, hanya hujah
Burhaniyyah sahaja yang menjadi hujah yang dipercayai. Hujah Khitabiyyah adalah
sesuatu penghujahan atau alasan yang menggunakan landasan-landasan yang
dipercayai, seperti rujukan kitab
muktabar dan sebagainya. Hujah
syi'riyyah adalah keterangan atau alasan
berlandaskan kepada syair, iaitu gubahan ayat atau kata untuk mempengaruhi rasa
dan perasaan. Hujah Jadaliyah adalah
keterangan atau alasan yang disusun dengan rangkaian kata yang umum diakui
kebenarannya. Ia digunakan untuk
menundukkan musuh debat. Hujah Safsatiyyah adalah penghujahan yang kelihatan
seperti benar, sebaliknya ia tidak benar
sama sekali (prof Dr H Baihaqi AK, Ilmu Mantik, hlmn 198 – 204)
[36] Ibid, hlmn 206
[37] Awwaliyat ialah sesuatu
yang dengan fikiran selintas sahaja sudah diyakini kebenarannya, seperti bapa
lebih tua dari anak.
[38] Musyahadat adalah sesuatu
yang kebenarannya diyakini kerana disaksikan oleh indera zahir, seperti air itu
membasahkan dan api membakar
[39] Mujarrabat adalah sesuatu
kebenarannya diyakini kerana ia telah dikaji secara berulang kali seperti
komputer dapat membantu memudahkan penulis berbanding tulisan tangan
[40] Hadasiyat adalah sesuatu
yang kebenarannya diyakini berdasarkan penemuan ilmiah yang kukuh, seperti bumi
bulat
[41] Mutawatirat adalah
sesuatu yang diyakini kebenarannya kerana sudah diberitakan sesuatu perkara;
yang berita itu disampaikan oleh ramai pemberita sehingga amat mustahil mereka
sepakat untuk berbohong, seperti semua akui bahawa kaabah berada di Masjidil
Haram, Kubur Nabi berada di Masjid Nabawi dan sebagainya.
[42] Ibid, hlmn 206
[43] Ibid, hlmn 205
[44] Dr Muhsin Labib,
Pemikiran Filsafat Ayatullah M.T. Misbah Yazdi, hlmn 159
[45] Hussain Ziai, suhrawadi
dan filsafat iluminasi, hlmn 68
[46] Al-Miftah, hlmn 482
[47] Muhammad Ridha
al-Muzaffar, al-Mantiq, hlmn 16
[48] Al-Miftah, hlmn 479
[49] Muhammad Ridha
al-Muzaffar, al-Mantiq, hlmn 17
[50] http://www.youtube.com/watch?v=bVA_Jk3WoJ4
[51] http://www.youtube.com/watch?v=Tlspp6M_inA
[52] mutahhari
[53] Mutahhari
[54] Dr HM Zurkani Jahja,
Teologi al-Ghazali, hlmn 184.
Rumitnya..
ReplyDeletebanyak istilah yg saya tak dapat nak catch up..
tapi saya kan cuba..
Semoga Allah permudahkan..
:)
link yg diberi tidak wujud, cth: no. 10: file:///C:/Users/User/Documents/artikle%20ilmiaj/sufi.docx#_ftnref10
ReplyDelete