Sunday 27 October 2013

BERGOLAK TAPI TIDAK GADUH (3)


Selepas belajar di pondok, aku ke Pakistan. Sesampai di Pakistan, perkara yang membimbangkan aku adalah penguasaan bahasa urdu. Ini kerana, Pakistan bukan negara yang menggunakan bahasa arab, tetapi menggunakan bahasa urdu.


Dalam keadaan begitu juga, aku sendiri tidak memahami bahasa arab interaksi. Makanya, tidak ada perkara yang lebih penting permulaan aku di Pakistan kecuali perlu menguasai bahasa arab.

Abang-abang lama mencadangkan agar aku belajar di Jamiah Abu Bakar, sebuah universiti salafiah cawangan Madinah di Karachi untuk masuk dalam kelas bahasa arab di sana.


Mendengar sahaja nama jamiah abu bakar, imejinasiku tertumpu dua orang guruku semasa hafal al-Quran dulu. Guru yang didakwa wahabi.
Aku keberatan untuk menerima cadangan itu. Namun, aku tidak ada pilihan lain. Aku pun bersetuju.

Aku pun masuk kelas bahasa arab di jamiah abu bakar. Memang seperti yang dijangka, antara perkara penting yang diajar dalam kelas itu adalah tajuk "aina Allah?", iaitu di mana Allah.

Soalan ini aku pernah dengar semasa hafal al-Quran dahulu. Juga ia merupakan perkara pentint kritikan Tuan Guru Haji Abdullah terhadap Wahabi semasa belajar si pondok dahulu.

Soalan seperti itu menjadikan aku semakin serba salah dengan pengajian di Jamiah Abu Bakar. Namun, bila difikirkan balik, itu sahaja yang boleh aku lakukan untuk mendapat pengajian bahasa arab komunikasi.

Aku terus di Jamiah Abu Bakar. Dalam jangka dua bulan, jamiah Farooqiah telah membuka pendaftaran penerimaan pelajar baru.

Jamiah Farooqiah adalah sebuah universiti islam yang lebih menekankan kepada mazhab Hanafi beraliran diobandi. Deobandi adalah satu sistem pengajian di Pakistan yang terpengaruh dengan pendidikan deoband di India. Cara pendedahan dan pengajiannya seratus peratus dengan cara pengajian deoband di india.

Aku meninggalkan Jamiah Abu Bakar, dan masuk ke Jamiah Farooqiah. Di Jamiah Farooqiah, aku berkawan dengan seorang teman berbangsa Afghanistan bernama Fadhl al-Rahman. Dia banyak mendedahkan dan membantu aku penguasaan bahasa arab.

Bersambung. ..

27 okt 2013 | 6:49 petang

No comments:

Post a Comment