Sunday 27 October 2013

BERGOLAK TAPI TIDAK GADUH (5)


Aku ada masalah pada penguasaan bahasa urdu semasa belajar di Pakistan. Aku telah ambil inisiatif untuk belajar bahasa urdu bersama seorang rakan, ust fadhilul Hakimi di Faisal Abad, Pakistan.


Faisal Abad ini amat jauh dari karachi, jika menaiki kenderaan awam, perjalanannya hampir 4 jam untuk sampai ke bandar lahore, pakistan, sedang dari lahore ke karachi mengambil masa berpuluh jam.

menariknya, di bandar Faisal Abad, tiada bank. Ia betul-betul kampung. Kalau aku kehabisan wang poket, aku terpaksa ke lahore yang perlu mengambil masa 4 jam perjalanan itu.

Semasa di Falsal Abad, banyak perkara aku belajar.  Belajar tentang budaya orang kampung di Pakistan, cara bangsa mereka membuat keputusan, cara bergurau mereka dan terutama aku belajar bahasa urdu.

Antara perkara yang menarik aku dapat di faisal abad ialah, di situ aku mengetahui bahawa tahi lembu kering ada kuasa pembakar seperti gas. Ekoran itu, orang Faisal abad bakar roti dalam tempayan menggunakan tahi lembu.

Pernah suatu hari, ketika kami sedang makan roti, kelihatanbada sesuatu yang melekat pada roti itu.  Apabila aku belek, didapati ia kepilan kecil tahi lembu kering.

Aku di Faisal Abad, bukan dua orang dengan Ust fadhilul Hakimi sahaja, tetapi ada ada seorang pelajar dari indonesia yang kami suka bergurau dengannya kerana gayanya yang agak lembut dan seperti keibuan, walhal dia seorang lelaki.

Pada satu hari, aku bermain silat dengan Ust Fadilul Hakimi. Lepas bermain silat, kami berbual-bual di atas bumbung masjid.

"Ana nanti, kalau dapat anak 4 orang, nak minta dorang belajar mazhab 4. Sorang belajar mazhab syafie, sorang lagi mazhab hanbali, sorang lagi mazhab hanafi, sorang lagi mazhab maliki.. baru senang nak rujuk" ujar aku berimejinasi sambil merenung ke arah sawah padi terbentang luas.

Tidak disangka-sangka, Ust fadhilul Hakimi menjawab, "nak buat gapo? Nak suruh bbaloh (nak buat apa? Nak bagi dorang berbalah)"

Hati kecilku tersentap apabila mendengar komen ust fadhilul hakimi. Di situ, menyebabkan hati kecilku berkata, mengapa kita perlu berbalah mazhab sedangkan semua mazhab berasaskan al-Quran dan al-Sunnah.

Dari situ, semangat syafie dan asyairah yang aku belajar di pondok semakin mengendur. Aku mula merasakan, sewajarnya ada budaya saling hormat menghormati dalam perbedaan mazhab.

bersambung....

28 okt 2013 | 1:43 petang

No comments:

Post a Comment