Nota kitab :
الغلو التطرف
الازهر الشريف: مجمع البحوث الاسلاميه
اشراف: دكتور محمد عفيفي احمد (امين عام مجمع البحوث الاسلاميه)
2017
اشراف: دكتور محمد عفيفي احمد (امين عام مجمع البحوث الاسلاميه)
2017
مقدمه الكتاب
1. Semasa peperangan Hunain ada dalam kalangan anak muda yang telah
mempertikaikan pembahagian harta ghanimah yang dilakukan oleh nabi. Mereka
mendakwa nabi telah melakukan pembahagian secara zalim. (5)
2. Karangan khawarij pada zaman sahabat mereka melakukan banyak
penyelewengan daripada sudut akidah dan Fiqh. Cara mereka mempertahankan diri
dengan melabelkan orang lain sebagai kafir. (5)
3. Syaikh al-Azhar, doktor Ahmad toyyib menyatakan menyatakan golongan
khawarij ini datang dari kalangan orang yang tidak ada kelayakan dalam hukum,
dan mereka bergerak secara semangat. (6)
4. Mereka melakukan tindakan keganasan atas nama nak membantu Islam dan
mahu melaksanakan undang-undang Islam. (6)
5. Antara ciri-ciri mereka adalah;
A. Lemah pemahaman mereka terhadap Islam.
B. Mereka tidak mengetahui Fiqh Waqie, Fiqh Awlawiyyat, fiqh muwazanaat dan
Fiqh maalat.
C. Mereka golongan yang mudah berhukum kepada kalangan yang berbeza sebagai
kafir, fasik dan Ahlul bid'ah.
D. Mereka tidak mempunyai dasar pemahaman berkenaan dengan maqasid Syariah.
(7)
6. Al-imam al-syatibi ada berkata di dalam kitab Al-Iktisam;
- Dalam perkara agama ini terdapat perkara yang dinamakan sebagai Zann.
- Perkara yang sabit secara Zann ini kebiasaannya tidak dapat di sepakati secara adat.
- Dalam perkara agama ini terdapat perkara yang dinamakan sebagai Zann.
- Perkara yang sabit secara Zann ini kebiasaannya tidak dapat di sepakati secara adat.
- perkara yang ini memungkinkan berlaku khilaf.
- tetapi berlaku itu pada perkara furu' bukan pada perkara usul.
- berlaku pada perkara juzieyyat tidak pada perkara kulliyat. (7)
فان الله حكم بحكمته ان تكون فروع هذه الملة قابلة للانظار و مجالا للظنون،
وقد ثبت عند النظار ان النظريات لا يمكن الاتفاق فيها عادة، فالظنيات عريقة في
امكان الاختلاف، لكن في الفروع دون الاصول و في الجزءيات دون الكليات فلذلك لا
يضرها هذا الاختلاف
.
----
الغلو في العهد النبوي صوره و علاجه
MELAMPAU PADA ZAMAN NABI GAMBARANNYA DAN CARA ATASINYA
Oleh : Ibrahim Solah al-hud hud (anggota majmuk al-Buhuth al-islamiah dan naib pengerusi jamiah Al Azhar)
7. Sifat syariah Islam memastikan perimbangan di antara roh dan jasad,
antara dunia dan akhirat, antara akal dan Nas. Apabila wujud perimbangan ini,
ketika itu akan ternafilah amalan melampau. (11)
8. Dalam Hadis daripada Abdullah bin Omar dan Abu hurairah menyediakan ilmu
ini akan dijaga oleh kalangan yang melawan penyelewengan golongan yang melampau
yang melampau dan juga membawa penafsiran jahil. (Albany anggap hadis ini
soheh) (12)
يحمل هذا العلم من كل خلف عدوله ينفون عنه تحريف الغالين وانتحال المبطلين وتأويل الجاهلين
9. Ayat-ayat Al-Quran yang menyatakan Asas agama ini adalah kemudahan (اليسر)
A. Allah tidak jadikan agama ini sebarang kesusahan dan ia merupakan millah
Ibrahim (Surah al-Haj, ayat 78)
B. Allah tidak turunkan al-quran untuk menyusahkan. (Taha, ayat 2)
C. Allah akan menyenangkan kepada engkau bagi perkara yang senang.
(al-'ala, ayat 8)
10. Hadis-hadis yang menceritakan kemudahan dalam agama;
A. Sesungguhnya agama ini kemudahan dan tidak ada sesiapa pun menyusahkan
agama kecuali akan ada yang mengalahkannya.
عن أبي هريرة - رضي الله عنه - أن رسول الله - صلى الله عليه وسلم - قال:((إن
الدين يسر، ولن يشاد أحد الدين إلا غلبه، فسددوا وقاربوا وأبشروا واستعينوا
بالغدوة والروحة وشيء من الدلجة))؛ رواه البخاري
B. Sesungguhnya agama ini ada kekuatannya, dalam agama ini ada
kesopanannya, Jangan memberatkan diri engkau dalam beribadat kepada Allah.
ان هذا
الدين متين، فاوغل فيه برفق، ولا تبغض الي نفسك عبادة الله
C. Nabi sallallahu alaihi wasallam ditanya, Apakah agama yang disukai
kepada Allah. Jawab nabi adalah, Tauhid dan Samhah. (14)
اي الاديان احب الى الله؟ قال الحنيفيه السمحه
11. Ghuluw : melampaui Batas. (14)
غلا القدر الى ارتفاع ماءه
غلا السعر إذا ارتفع عن الحد المعروف
غلا السعر إذا ارتفع عن الحد المعروف
12. Dari sudut istilah ghuluw bermakna;
- melampau dan keras, sama ada pada pujian atau kejian.
PERBEZAAN DI ANTARA ENGKAU DAN MEMINTA KESEMPURNAAN DALAM BERIBADAT
13. Ibnu Munir telah berkata, "Sesungguhnya kami telah melihat dan
manusia sebelum kami juga melihat, Sesungguhnya Setiap yang orang melampau
dalam agama itu akan terputus (tidak kekal dalam melakukan amalan). Bukanlah
bermaksud mencegah melakukan kesempurnaan dalam beribadat, kerana ia adalah
perkara yang terpuji. Tetapi melarang dari melampau yang yang boleh membawa
kepada jemu; atau melampau dalam perkara sunat sehingga membawa kepada
meninggalkan perkara yang lebih afdhal" (15)
MELAMPAU DALAM AGAMA AGAMAMU TERDAHULU
14. Ahl al-kitab melampau dalam agama dengan cara mengikut hawa nafsu.
Mereka sesat dan menyesatkan. (Surah Al Maidah ayat 77)
قل يا اهل الكتاب لا تغلوا في دينكم غير الحق ولا تتبعوا اهواء قوم قد ضلوا من
قبل واضلوا كثيرا وضلوا عن سواء السبيل
15. Orang Yahudi melampau sehingga mempertuhankan manusia. Iaitu mereka
menjadikan Uzair sebagai anak Allah dan Isa sebagai anak Allah. (Surah
at-taubah ayat 30)
وقالت اليهود عزير ابن الله وقالت النصارى المسيح ابن الله
16. Penyelewengan dalam agama sehingga memalingkan makna sebenar bagi makna
sebenar bagi makna sebenar bagi kitab suci. (Surah al-baqarah ayat 75)
افتطمعون ان يؤمنوا لكم وقد كان فريق منهم يسمعون كلام الله ثم يحرفونه من بعد
ما عقلوه وهم يعلمون
17. Anas bin Malik berkata Jangan kamu melampau terhadap diri kamu bimbang
Allah Subhanahu Wa Ta'ala akan menjatuhkan hukuman berat kepada kamu.
لا تشددوا على انفسكم فيشدد عليكم
18. Orang Yahudi Bertanya soalan berkenaan dengan sesuatu amalan sehingga
menyusahkan mereka untuk menunaikannya. Kisah Bani Israel bertanya kepada Nabi
Musa berkenaan dengan sembelih lembu betina. (17)
GAMBARAN MELAMPAU BERLAKU PADA ZAMAN NABI YANG MELIBATKAN KEPADA AKIDAH
19. Nabi melarang orang mempertuhankan Baginda.
لا تطروني كما اطرت النصارى ابن مريم
20. Melampau dengan menuduh nabi tidak Amanah dan melakukan kezaliman.
- dia menuduh Nabi Muhammad tidak bertaqwa kepada.
- dia menuduh Nabi Muhammad tidak bertaqwa kepada.
- Khalid Al Walid minta izin dengan Nabi untuk pancung kepalanya. Tetapi
tidak diizinkan oleh nabi, dengan nabi berharap baru saja kemungkinan dia masih
lagi menunaikan solat.
- Nabi Muhammad menyatukan baginda tidak disuruh untuk korek Iman yang ada
dalam hati manusia. (18-19)
اني لا اومر أن انقب عن قلوب الناس ولا أشق بطونهم
MELAMPAU SEL AMALAN YANG BERLAKU PADA ZAMAN NABI
21. Sikap melampau dalam melakukan amalan sehingga mahu melebihi Nabi
Muhammad. Dalilnya, Ada tiga orang sahabat yang berjumpa dengan Aisyah dan
mengatakan mereka tidak mahu tidur, tidak mahu makan dan tidak mahu bersetubuh
dengan isteri. (21-21)
22. Melampau dalam melakukan amal ibadat sehingga menafikan hak hak yang
baik. Dalilnya pada zaman nabi ada orang yang tidak memberikan hak kepada yang
berhak dalam melakukan ibadat. (23)
- Ibnu taimiah ada berkata, jauhi melampau dalam agama adalah suruhan dari
melampau pada semua; sama ada dalam perkara aqidah atau amalan. (24)
23. Melampau dalam membebankan diri dalam melakukan amal sehingga tidak
termampu dilakukan. Dalilnya Ada seorang lelaki pada zaman nabi yang bernazar
Mahu berjalan kaki tanpa naik kenderaan. Nabi menyuruh dia naik kenderaan. (25)
24. Melampau dalam bernazar. Seorang lelaki bernama Abu Israel yang
bernazar mahu berdiri dan tidak mahu berteduh. Nabi suruh dia berteduh. (26)
- ketika itu nabi Muhammad sedang berkhutbah. Melihat keadaan itu Nabi
Sallallahu Salam terganggu dan suruh dia berteduh. (26)
25. Melampau dalam melakukan amalan sunat. Pada zaman nabi ada kes nabi
tengok orang mengikat tali di katil untuk memastikan dia boleh bangun malam.
Nabi menghalang dia melakukan sebegitu.
26. Melampau sehingga tidak mahu mengambil rukhsah. Dalil nya pada zaman
nabi ada lelaki yang berpuasa di dalam permusafiran. Lalu nabi menyatakan,
bukan dari kebajikan berpuasa di dalam permusafiran. (27)
- ada hadis bahawa seorang lelaki telah berkata kepada ibnu Umar yang dia
mahu berpuasa dalam permusafiran. Ibn Umar terus menyatakan bahawa dia
mendengar nabi kata, barangsiapa yang tidak menerima Rakhsah Allah, Dia adalah
orang yang berdosa sepertimana Bukit Arafah. (28)
27. Melampau dalam melakukan ibadah sehingga mahu Melakukan perkara yang
khusus bagi nabi. Iaitu berpuasa secara wisal. (28)
BAHAYA MELAMPAU
28. Boleh membawa kepada keluar dari agama. Kes ini berlaku kepada orang
Kristian yang mengatakan Allah ada anak yang bernama Isa. (Surah Al-Maidah,
ayat 72 dan 73)
- Begitu juga Nabi ada mensifatkan satu kalangan yang dikenali sebagai
al-Khuwaisirah, yang mereka terkeluar dari agama sepertimana keluar anak panah
dari busar panah. (29)
29. Melampau sehingga boleh membawa kepada kerosakan (tahlukah). Dalam
hadis Nabi telah menyatakan, hindari melampau, Kerana telah binasa orang-orang
dahulu disebabkan melampau dalam beragama.
30. Melampau sehingga menyalahi dengan kehendak beribadat. Ekoran itu nabi
menyuruh orang yang mengantuk bahawa tidur terlebih dahulu sebelum menunaikan
solat, agar solat yang ditunaikan itu tidak menyalahi tujuan. (30)
31. Boleh membawa kepada orang lari dari agama ataupun membencikan hamba
Allah dalam melakukan kepada Allah. Dalam hadis Nabi melarang memanjangkan
solat bagi Imam kerana ada makmum yang tidak sihat.
32. Membawa kepada orang yang melampaui itu mempunyai sifat-sifat yang
buruk. Ekoran itu nabi Namakan orang yang melampau Itu sebagai "mutanattiun"
33. Orang yang melampau boleh menyebabkan ternafi syafaat Nabi. Dalam hadis
nabi mengatakan ada dua kalangan yang tidak dapat syafaat nabi;
A. Raja yang zalim
B. Orang yang melampau dalam agama. (31)
34. Boleh membawa kepada mengharamkan perkara yang tidak haram. - Dalam
hadis Nabi ada berkata, Sesungguhnya sebesar-besar jenayah orang Islam, apabila
dia memohon sesuatu yang tidak diharamkan, lalu diharamkan disebabkan
masalahnya.
- dalam Hadis juga ada menyatakan, Allah mewajibkan satu kewajipan Maka
jangan disempitkan, Allah meletakkan beberapa batasan, Jangan melampauinya;
mengharamkan sesuatu perkara, Maka jangan hampiri; dan Allah meninggalkan
sesuatu perkara tanpa lupa, Maka jangan cari-carinya.
35. Boleh membawa jemu dalam melakukan ibadah.
- dalam Hadis riwayat Bukhari, Nabi pulang ke rumah, Nabi dapati bersama
dengan Aisyah ada seorang perempuan. Nabi bertanya kepada Aisyah berkenaan
perempuan tersebut. Lalu Aisyah menyatakan dia sedang bercerita berkenaan
dengan shalatnya. Mendengar itu Nabi terus menyatakan, hendaklah ditunaikan
amal itu berdasarkan kemampuan. Ini kerana Allah tidak jemu memberi, tetapi
bimbang kamu jemu mencari pahala. Nabi menambah lagi, amal ibadat yang disukai
oleh Allah adalah yang dilakukan secara kekal dan istiqamah. (32)
CADANGAN UNTUK ATASI MELAMPAU DALAM AGAMA
36. Himpun segala pemahaman yang salah dan menjelaskan hakikatnya dan balas
dengan hujah yang kuat.
37. Memberi penjelasan terhadap salah faham itu dengan adab dan hujah yang
meyakinkan.
38. Bapa menjelaskan kepada anak terhadap pemahaman itu Semenjak anak masih
kecil lagi. (33)
39. Ulamak menjelaskan kepada anak-anak muda berkenaan dengan cara
pemahaman yang benar dan menjelaskan juga pemahaman yang salah.
40. Tulis kitab-kitab yang kecil dan buat sebaran.
41. Memberi penjelasan melalui media sosial. (43)
***
رحمه علماء اهل السنة و الجماعة بالمسلمين مظاهر سائدة ومنطلقات عقديه ثابتة
بوبكر بن عبدالله سعداوي
باحث جزائري ومدير المركز العربي للكتاب بالشارقة
بوبكر بن عبدالله سعداوي
باحث جزائري ومدير المركز العربي للكتاب بالشارقة
42. Ulama Ahli Sunnah waljamaah teramat teramat teramat berusaha untuk
memastikan perbezaan yang berlaku di antara orang Islam itu tidak mengeluarkan
mereka dari skop Islam. (46)
43. Hūd:118 - Dan kalaulah Tuhanmu (wahai Muhammad) menghendaki, tentulah
Ia menjadikan umat manusia semuanya menurut ugama yang satu. (Tetapi Ia tidak
berbuat demikian) dan kerana itulah mereka terus-menerus berselisihan.
Hūd:119 - Tetapi orang-orang yang telah diberi rahmat oleh Tuhanmu, (mereka bersatu di dalam ugama Allah)); dan untuk (perselisihan dan rahmat) itulah Allah menjadikan manusia. Dan dengan yang demikian sempurnalah janji Tuhanmu: "Sesungguhnya Aku akan memenuhi neraka jahannam dengan sekalian jin dan manusia (yang berdosa)".
وَلَوْ
شَاءَ رَبُّكَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّةً وَاحِدَةً ۖ وَلَا يَزَالُونَ
مُخْتَلِفِينَ * إِلَّا مَن رَّحِمَ رَبُّكَ ۚ وَلِذَٰلِكَ خَلَقَهُمْ ۗ وَتَمَّتْ
كَلِمَةُ رَبِّكَ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ
- ayat ini ditafsirkan oleh sebilangan ulama, bahawa bukankah Allah mahu mereka itu terus berpecah, tetapi Allah jadikan mereka yang berbeza iaitu untuk menjadi berjemaah dan rahmah. (46)
44. Kenyataan ulama ulama Ahli Sunnah Wal Jamaah dalam menolak amalan kafir
mengkafirkan sesama orang Islam.
- ibn Wahb mendengar Imam Malik berkata, golongan murjiah adalah golongan
yang salah, Walaupun mereka membakar kaabah atau melakukan semua perkara,
mereka tetap adalah orang Islam. (47)
ان المرجءة أخطأوا وقالوا قولا عظيما قال: ان احرق الكعبة أو صنع كل شيء فهو
مسلم
- berkata Imam abul Hasan al Ashari, orang Islam telah berselisih selepas
nabi mereka pada banyak perkara, setengah mereka menuduh sesat terhadap
setengah yang lain, setengah mereka mempertahankan terhadap tengah yang lain,
lalu jadilah mereka golongan yang berpecah kecuali Sesungguhnya Islam datang
untuk menghimpunkan mereka. (48)
اختلف المسلمون بعد نبيهم في اشياء ضلل فيها بعضهم بعضا و تبرا بعضه بعضهم من
بعض فصارو فرقا متباينين الا ان الاسلام يجمعهم فيعمهم
- Sepertimana yang diriwayatkan oleh al-Zahabi, Imam abul Hasan al Ashari
ada berkata, bersaksilah ke atasku Sesungguhnya aku tidak akan mengkafirkan
seorang pun dari kalangan ahli kiblah. Ini Kerana setiap mereka itu menyembah
kepada Tuhan yang satu kepada Tuhan yang satu walaupun mereka itu berbeza dari
sudut ibarat. (48)
اشهد على اني لا اكفر احدا من اهل القبله لان الكل يشيرون الى معبود واحد و
انما هذا كله اختلاف العبارات
* Menurut Syaikh Ruzzuq di dalam Syarah risalah Ibn Abi zaid, yang
dimaksudkan dengan ahli kiblah ada semua golongan yang beriman dengan Allah dan
RasulNya, sama ada mereka menaikkan solat ataupun tidak. (48)
- abul Hasan al Ashari ada menyediakan di dalam kitab maqulat Islamyin,
tidak boleh mengkafirkan seorang pun dari kalangan ahli kiblat dengan dosa yang
dilakukannya, seperti zina, mencuri dan seumpamanya, daripada dosa-dosa besar.
Mereka dengan apa yang ada bersama mereka daripada keimanan itu adalah orang
yang beriman, Walaupun mereka melakukan dosa dosa besar.
ولا يكفرون احد من اهل القبله بذنب يرتكبه، منحة الزنا والسرقة وما أشبه ذلك
من الكبائر، وهم بما معهم من الايمان مؤمنون، وان ارتكبوا الكبائر
- Imam Abu Bakar Muhammad Bin Tayyib Al Baqalani berkata, pendapat yang
kuat di sisiku adalah Sesungguhnya kufur dengan Allah ialah jahil dengan
kewujudanNya. Dan beriman dengan Allah adalah mengetahui kewujudanNya.
Sesungguhnya seseorang itu tidak boleh mengkafirkan dengan sesuatu perkataan
ataupun sesuatu pandangan kecuali dia jahil berkenaan dengan Allah.
القول عندي ان الكفر بالله هو الجهل بوجوده و الايمان بالله هو العلم بوجوده
وانه لا يكفر احد بقول ولا راي الا ان يكون هو الجهل بالله.
- Al Imam Al haromain ada berkata, Sesungguhnya Allah Subhanahu Wa Ta'ala
Ta'ala telah menyelamatkan ahli kebenaran daripada perselisihan yang boleh
membawa kepada pengkafiran sesama orang Islam, dan Implikasi perbezaan mereka
kepada ibarat yang tidak membesarkan tempat yang ada maknanya. (49)
فان الله قد عصم اهل الحق عن اختلاف يفضي الى التكفير و التبري و مال اختلافهم
الي عبارات لا يعظم موقعها في المعاني.
- Qadhi Iyyad ada berkata, Sesungguhnya memasukkan orang kafir dalam
kalangan Islam ataupun mengeluarkan orang Islam daripada agama Islam adalah
sesuatu yang serius dalam agama. (50)
لان ادخال كافر في الملة، أو اخراج مسلم منها عظيم في الدين
- Imam al-ghazali berkata, sewajarnya kecenderungan yang perlu adalah
mengelak dari mengkafirkan seseorang muslim selama mana ada parti jalan untuk
dielak. Kerana menghalalkan Darah dan harta dari orang yang menunaikan solat
dalam keadaan mengadap ke qiblat dalam keadaan terang terang mengucapkan
lailahaillallah adalah satu perbuatan yang salah. Kesalahan dalam meninggalkan
seribu orang kafir dalam keadaan hidup lebih rendah daripada kesalahan dari
menumpahkan darah seorang orang.
و الذي ينبغي أن يميل المحصل اليه الاحتراف من التكفير ما وجد اليه سبيلا
- Dalam kitab "Faisal al-Tafriqah Bain al-Islam wa al-Zindaqah",
Imam al-ghazali ada berkata, "perlu kamu menahan lidah kamu terhadap ahli
kiblah semampu kamu, selama mereka menyebut La ilaha illallah Muhammadur
Rasulullah Muhammadur Rasulullah Rasulullah illallah Muhammadur Rasulullah Muhammadur
Rasulullah Rasulullah ilaha illallah Muhammadur Rasulullah Muhammadur
Rasulullah Rasulullah illallah Muhammadur Rasulullah. Ini kerana takfir itu
amat bahaya. (51)
فان تكف لسانك عن اهل القبلة ما امكنك، ما داموا قائلين لا اله الا الله محمد رسول الله، فان التكفير فيه خطر والسكوت لا خطر فيه
****
دور الازهر في مواجهه الغلو والتطرف
LINGKUNGAN AL-AZHAR DI DALAM BERHADAPAN DENGAN PELAMPAU
Oleh : Ahmad Khalifah Sharkawi Ahmad. |
Pensyarah undang-undang Murafi'at di kuliah Syariah dan undang undang, Tanta, Universiti al-Azhar.
Pensyarah undang-undang Murafi'at di kuliah Syariah dan undang undang, Tanta, Universiti al-Azhar.
45. Salman al-farisi berkata kepada Abu Darda ketika berada di hotel di
baitulmaqdis. (62)
ان الارض لا تقدس احدا انما يقدس المرء عمله
46. Pemikiran keganasan adalah penyakit. Ubat bagi penyakit ini - kata
Abdul Wahab Azzam - Perkenalkan kepada manusia tentang kebenaran dan membina
perasaan sayang terhadap kebenaran tersebut. Begitu juga ajar kepada mereka
tentang Keadilan dan mendidik sehingga mereka mengikutinya. Tanpa boleh
dinafikan dalam menjelaskan kebatilan dan kezaliman. (56)
47. Makna تطرف;
- الغلو،
التشدد، التنطع
- Ulu adalah melampaui batasan dan keluar dari maksud yang sebenar.
- Dari sudut istilah : kesalahan di dalam memahami agama dan melampaui pada
pelaksanaannya dari perkara disyariatkan kepada perkara yang tidak disyariatkan.
- Dari sudut agama : melampaui bagi batasan, hukum dan petunjuknya.
- Dari sudut istilah : dosa pada sudut fikiran dan tindakan sama ada dengan
Intan di kanan atau tuntutan di kiri.
48. Sebab sebab yang membawa kepada melampau dan Tatarruf;
- lemah pemahaman dalam agama
- tidak manfaatkan kedalaman akan. (57)
- ekoran kedua-dua ini, boleh membawa kepada amalan kafir mengkafirkan
sesama Muslim, halalkan Darah, harta dan maruah mereka.
49. Dalam hadis nabi sallallahu alaihi wasallam pernah menyatakan ciri-ciri
mereka;
حدثان الاسنان، سفهاء الاحلام
- dalam Hadis; (58)
تحقرون صلاتكم مع صلاتهم وصيامكم مع صيامهم وعملكم مع عملهم و يقرؤون القران
لا يجاوز حناجرهم يمرقون من الدين كما يمرق السهم من الرميه
BAHAYA TINDAKAN KEGANASAN KEPADA UMAT
50. Hilang keamanan. Mana aman adalah, keselamatan manusia pada agama,
diri, maruah, akal dan harta; ia dikenali sebagai keamanan dharuriyyat yang
lima lima yang dinaskan pada semua syariat Samawi. Tindakan Tatarruf adalah
menyalahi semua.
51. Dalam al-quran Allah Subhanahu Wa Ta'ala serta akan makan minum dengan
keamanan. (Quraish, ayat 3-4) (58)
فليعبدوا رب هذا البيت * الذي اطعمهم من جوع وامنهم من خوف
52. Dalam doa Nabi Ibrahim, baginda mendahulukan keamanan berbanding
mendapat rezeki. (Baqarah, 162)
واذ قال ابراهيم رب اجعل هذا بلدا امنا وارزق اهله من الثمرات امنا وارزق اهله
من الثمرات
53. Dalam hadis nabi sallallahu di solat berdoa juga nak dahulukan keamanan
berbanding makanan.
من أصبح منكم امنا في سربه معافى في جسده عنده قوت يومه فكانما حيزت له الدنيا
54. Tindakan keganasan bermula dengan pemikiran yang mahu menghalalkan
darah manusia, harta, keturunan dan menyebarkan fitnah di kalangan mereka. (59)
55. Tindakan Tatarruf,
A. membawa kepada merosakkan perkara sawabit
B. meruntuhkan prinsip
C. menjumudkan Maqasid. (62)
***
MELAMPAU, KEKERASAN DAN LINGKUNGAN ULAMA DALAM MEMERANGINYA
الغلو والتطرف ودور العلماء في محاربتهما
Oleh : Al-Syarif Ibrahim soleh Al Husaini | ketua Haiah al-ifta wa
Al-Majlis Al-Islami al-Naijari.
56. Irhab dalam definisi lajnah al-Irhab al-Duwali yang mengikut bagi
Jahmiyyah al-Qanun al-Duwali tahun 1980;
- amalan keganasan yang bahaya dan menggerunkan.
- dilakukan dari sesuatu pertubuhan sama ada dilakukan seorang diri ataupun dengan gabungan kelompok.
- dilakukan dari sesuatu pertubuhan sama ada dilakukan seorang diri ataupun dengan gabungan kelompok.
- mereka menyerang individu atau institusi atau tempat-tempat.
- atau memastikan sistem pergerakan negara Terhenti, atau negara berhadapan
dengan kerugian atau mudarat atau perkara yang menyakitkan.
- atau dengan tujuan memutuskan hubungan antara negara dan negara. (89)
57. Antara ayat yang menolak amalan keganasan yang menolak amalan keganasan
adalah ayat 204 dan 205 dan 206 dari surah al-baqarah ayat 204 dan 205 dan 206
dari surah al-baqarah al-baqarah;
Al-Baqarah:204 - Dan di antara manusia ada orang yang tutur katanya
mengenai hal kehidupan dunia, menyebabkan engkau tertarik hati (mendengarnya),
dan ia (bersumpah dengan mengatakan bahawa) Allah menjadi saksi atas apa yang
ada dalam hatinya, padahal ia adalah orang yang amat keras permusuhannya
(kepadamu).
Al-Baqarah:205 - Kemudian apabila ia pergi (dengan mendapat hajatnya),
berusahalah ia di bumi, untuk melakukan bencana padanya, dan membinasakan
tanaman-tanaman dan keturunan (binatang ternak dan manusia; sedang Allah tidak
suka kepada bencana kerosakan.
Al-Baqarah:206 - Dan apabila dikatakan kepadanya: "Bertaqwalah engkau
kepada Allah" timbulah kesombongannya dengan (meneruskan) dosa (yang
dilakukannya itu). Oleh itu padanlah ia (menerima balasan azab) neraka jahannam
dan demi sesungguhnya, (neraka jahannam itu) adalah seburuk-buruk tempat
tinggal.
58. Antara penyebab berlaku amalan keganasan apabila mereka mendakwa semua
orang mendakwa semua orang mereka mendakwa semua orang mendakwa semua orang
tidak berhak menjadi Khalifah selain mereka. (90)
59. Amalan keganasan berlaku di Nigeria dan Cameron. Mereka mengkafirkan
orang Islam, Tidak kira mereka itu ulama, Imam, Qari dan orang melakukan
ibadat. Mereka menggunakan makna peperangan, bughah dan takfir tanpa takwil.
(90)
60. Orang Islam itu dilihat pada dua jenis;
Pertama : golongan islamisme, iaitu karangan yang meletakkan kepercayaan
keperluan yang meletakkan kepercayaan keperluan melaksanakan hukum Syariah
tanpa melihat keperluan untuk proses tarbiah.
Kedua : orang Islam yang mengatakan keperluan melaksanakan hukum Islam dengan diselesaikan syarat utama iaitu menyelesaikan manhaj tarbawi cara merangkumi. (94)
61. Antara perkara penting yang dilihat di dalam masyarakat adalah
mewujudkan keamanan. Dia merupakan perkara utama bagi kehendak syariat. (95)
No comments:
Post a Comment