KEGANASAN DAN BAHAYANYA
TERHADAP KESELAMATAN DUNIA
الارهاب و خطره على السلام العالمي
سلسله مجمع البحوث الاسلاميه
Tahun ke 47, kitab
pertama. Tarikh : 2015
اشراف : امين عام مجمع البحوث الاسلاميه
Dr Mahyuddin Afifi
Ahmad
----
MUQADDIMAH
Oleh : Dr Muhyiddin Afifi Ahmad
Oleh : Dr Muhyiddin Afifi Ahmad
1.
Ada
dua kalimah yang diselewengkan maknanya yang boleh membawa kepada keganasan:
a.
Kufur
b.
Jihad.
2.
Begitu
juga amalan mengkafirkan sesama orang Islam dianggap sebagai salah satu rukun
Islam atau rukun iman. Kesannya;
a.
Mudah
menangkap pelaku dosa besar sebagai kafir.
b.
Sesiapa
yang tidak terima konsep negara Islam adalah kafir.
c.
Mudah
menuduh orang yang berbeza pendapat sebagai anti Islam. (4)
3.
Maqasid
Syariah antara kaedah yang boleh mengatasi masalah terorism kerana;
a.
Maqasid
Syariah menjaga kuliyah agama.
b.
Mengajar
hormati kepelbagaian
c.
Mengajar
saling bantu membantu dalam khilafiyyah jenis.
d.
Mempunyai
hikmah dalam berhadapan dengan khilafiyyah pertembungan. (5)
4.
Antara
punca yang boleh membawa kepada terorism adalah;
a.
Tidak
selesai dalam isu kewarganegaraan.
b.
Gagal
memahami isu kepelbagaian.
5.
Ekoran
itu perlu ada pemahaman terhadap falsafah kenegaraan. (6)
***
ثقافه الارهابيه قراءه الشرعيه
Oleh : Mustafa bin Hamzah
رئيس المجلس العلمي المحلي لوجده المغربي
1.
Masalah
takfiri, apabila menganggap memutuskan silaturrahim Itu sebagai tuntutan
keimanan. (9)
2.
Perkara
ini Sudah pasti bercanggah dengan Islam, kerana asas bagi Islam adalah memberi
kebaikan (maslahah) dan tolak kerosakan. Malahan di dalam Islam ada kaedah yang
boleh memberi kebaikan kepada manusia seperti istihsan, Sa'd zaraie, Fath
zaraie dan sebagainya.(12)
3.
Dalam
hadis nabi sallallahu alaihi wasallam ada menyatakan barangsiapa yang mengikuti
dalam Islam ikutan yang baik.
من سن في الاسلام سنه حسنه
Hadis ini sebab wurudnya dalam isu sedekah tetapi digunakan
dalam ada yang umum.
4.
Imam
syatibi berkata, Setiap perkara yang baru yang baginya ada asas yang sahih,
maka ia bukanlah dicela bahkan ia terpuji. (13)
كل ما من المحادثات له وجه صحيح فليس بمذموم بل هو ممدوح
5.
Sekurang-kurang
takrif mesti setara dengan معرف, Tidak boleh kurang
dan tidak boleh umum.
6.
Islam
adalah ulama yang membahagiakan bidaah kepada sunat, haram, makruh, wajib dan
harus. (14)
البدعة ما لم يعهد في عصر الرسول و هي مقسمه الى بدعه الواجبه و
بدعه محرمه و بدعة مندوبه و بدعه المباحة
7.
Contoh
bidaah wajib, sunat dan harus seperti ilmu usul al-quran dan hadis, usul fiqh,
ilmu jarh wa ta'dil dll.
8.
Takrif
bidaah oleh Imam syatibi oleh Imam syatibi adalah jalan dalam agama yang
direka-reka menyerupai Syariah dengan bertujuan melakukan ibadat yang melampau
dalam peribadatan (16)
طريقه في الدين مخترعه تضاهي الشرعيه يقصد بالسلوك عليها المبالغه
في التعبد
9.
Salah
besar yang berlaku apabila mudah menuduh orang yang berbeza sebagai ahli
bidaah. (16)
10.
bin
bar pernah kata, boleh azan dilaungkan oleh seseorang ataupun orang ramai.
Dalil yang digunakan adalah pada zaman Omar ada satu solat Jumaat yang
diasaskan oleh ramai tukang azan. (18)
11.
Mut'i
kata, pada zaman Umar ada 3 tukang azan, 2 orang di luar masjid dan seorang di
hadapan khatib. (18-19)
12.
Mak berbeza pendapat ketika Khatib berkhutbah
Apakah boleh seseorang yang datang lambat itu terus duduk atau menunaikan solat
sunat dua rakaat.
a.
Syafie,
Ibn Hanbal dan Abu sur : solat dua rakaat. (22)
b.
Maliki
: makruh solat sunat ketika Khatib sedang berkhutbah.
Malique merujuk kepada satu hadis, seorang sahabat bernama tsa'labah Ibni Abi malik Al Qurazi, Sesungguhnya duduk Imam di atas mimbar menyebabkan terputus sebarang solat dan terputus sebarang perkataan. (21)
Malique merujuk kepada satu hadis, seorang sahabat bernama tsa'labah Ibni Abi malik Al Qurazi, Sesungguhnya duduk Imam di atas mimbar menyebabkan terputus sebarang solat dan terputus sebarang perkataan. (21)
ان جلوس الامام على المنبر يقطع الصلاه وان كلامه يقطع
الكلام
ان على من جاء يوم الجمعة والإمام يخطب أن يجلس ولا يركع
13.
Antara
masalah terorism;
a. Konsep gerakan Islam (23)
b. Konsep negara kufur kufur (25)
c. Istilah kafir Harbi (p).
d. Hakimiyyah (p)
e. Perlaksanaan Syariah. (P)
f. Utopia pada Syariah. (P)
g. Merasakan diri yang paling benar. (P)
(P) orang yang
terjebak kepada pemikiran takfir.
A. Kenyataan jelas dari tokoh yang ada pengikut.
B. Kenyataan yang tidak jelas dari seseorang tokoh yang ada
pengikut, dalam keadaan kenyataan itu boleh ditafsirkan takfir.
14.
Tiga
perkara penyebab kepada takfir;
a.
Anggap
takfir itu salah satu dari rukun Iman.
b.
Mengkafirkan
kepada orang yang melakukan dosa besar.
c.
Mengkafirkan
kepada orang yang berbeza ideologi politik (30-31)
15.
Ada
slogan "tiada Iman bagi orang yang tidak beramal". Slogan ini tidak
ada beza dengan apa yang dipercayai oleh Khawarij. (31)
16.
Perdebatan tentang Iman;
a.
Semua
ulama Ahli Sunnah sepakat bahawa perkara elok bagi Iman Adalah membenarkan di
dalam hati (التصديق بالقلب)
b.
Ibnu
Hajar al-asqalani menyakitkan, amal perbuatan sekadar syarat Tambahan
sahaja. (34)
c.
Imam
Abu Mansur al-maturidi menyatakan menyatakan pengakuan di lidah adalah syarat
Tambahan sahaja. (38)
d.
Imam
Abu Hanifah menyatakan syarat utama bagi Iman Adalah pengakuan di lidah (الاقرار باللسانن) dan membenarkan dalam hati (التصديق بالقلب)
e.
Syiah
Karamiyyah menyatakan seseorang yang mengaku di lidah sudah memadai dikatakan
beriman. (37)
f.
Mulla
Ali al-qari dalam mensyaratkan kitab fiqh al Akbar Akbar al Akbar Akbar fiqh al
Akbar Akbar al Akbar Akbar, menyatakan pengakuan di lidah lidah sebagai tahqiq
sahaja. (36)
g.
Muktazilah
dan khawarij menyatakan, tanpa amal, maka Iman pun tiada. (38)
17.
Imam
abul Hasan al Ashari berkata, orang yang ada amal dalam kalangan ahli kiblat
adalah masih lagi dikira sebagai mukmin. (37)
قال أبو الحسن الأشعري
فحدثوانا عن الفاسق من اهل القبله المؤمن هو؟
قيل له ؛ نعم مؤمن بايماني فاسق بفسقه و كبيرته
18.
Tafsir
boleh berlaku disebabkan salah dalam menafsirkan Nas. Contohnya nabi sallallahu
alaihi wasallam memanggil Abu dzar dzar memanggil Abu dzar jahiliyyah.
انك امرؤ وفيك الجاهلية
انك امرؤ وفيك الجاهلية
19.
Iman
perlu dilihat pada 2;
a.
Asal
b.
Kesempurnaan
i.
membuang
kesakitan Di Jalanan Jalanan, ia sekadar kesempurnaan bukan asal bagi Iman
bukan asal bagi Iman. Ini Sepertimana yang dikupas oleh Abdul Rahman al-Iji.
(43)
20.
Kenyataan-kenyataan ulama yang menolak amalan
kafir mengkafirkan sesama orang Islam. (43-45)
a.
Imam
Abu hanifah
لا نكفر مسلما بذنب من الذنوب وان كانت كبيره اذا لم تستحلها و لا
نزيل عنه اسم الايمان و نسميه مؤمناً حقيقة ويجوز أن يكون المؤمن فاسقا غير كافر
b.
Imam
Ahmad bin Hanbal
من مات من اهل القبله موحدا يصلى عليه و يستغفر له ولا تترك الصلاة
عليه بذنب اذنبه صغيرا كان أو كبيرا وأمره الى الله عز وجل
c.
Imam
al-Bukhari
لم يكونوا يكفرون احدا من اهل القبلة بالذنب لقوله؛ ان الله لا
يغفر ان يشرك به ويغفر مادون ذلك لمن يشاء
d.
Abu
zur’ah dan Abu Hatim al-Raziyyan
لا يكفر اهل القبلة بذنوبهم ونكل اسرارهم الى الله عز وج
e.
Omar
dan Nasafi
الكبيره لا تخرج العبد المؤمن من الايمان و لا تدخله في الكفيله في
الكفر
f.
Abu
Abdillah al-Battah al-Hanbali
قد اجمعت العلماء لا خلاف بينهم انه لا يكفر واحد من اهل القبله
بذنب و لا نخرجه من الاسلام بمعصيه نرجو للمحسن و نخاف على المسيء
g.
Al-Tahawi
ولا نكفر احدا من القبله بذنب مالم يستحله، ولا نقول لا يضر من
الايمان ذنب لمن عمله
TAKFIR BERLAKU
DISEBABKAN KONSEP NEGARA
21.
Ada
beberapa definisi berkenaan dengan konsep negara Islam;
a.
Muhammad Abdul Salam faraj, dalam kitab
al-Faridhahdhah al-Ghaibah, negara kalau orang muslim ramai sekali pun adalah
tidak Islam lagi (47)
b.
Ibnu
qayyim Al jauziyah menyatakan, Andai budak dijumpai dalam Dar al-Harb, maka
agamanya dianggap sebagai kafir.
c.
Asyhab,
andai dalam negara Harb tu ada dua atau tiga orang muslim budak itu tetap
dikira sebagai Musyrik.
d.
Sesetengah
ulama dalam mazhab Syafi'i, Kalau jumpa budak itu di negara yang majoriti
rakyatnya kafir, maka budak itu tetap dikira sebagai Islam. Diandaikan dia
menyembunyikan keislamannya. (48-49)
22.
Konsep "Dar" pada zaman dahulu;
a.
dar
bagy : ada hubungan diplomatik dan perniagaan. Muawiyah pernah membuat hubungan
dengan ahli Al arminiyah. Abdullah bin Saad buat hubungan perniagaan dengan
ahli naubah (50)
b.
Dar
al-'ahd (Mu'ahadah atau Dar Sulh).
23.
Definisi negara Islam;
a.
Pemerintah
yang kebiasaan rakyatnya adalah Muslim. Ini adalah pandangan Imam Ibnu Hazm
dalam kitab Muhalla. (51)
b.
Zahir
hukum Islam dan aman untuk amalkan Islam. Ini pendapat Imam Abu Hanifah, kerana
beliau pernah menghasilkan sesebuah negara boleh jadi kafir jika Zahir hukum
kafir, ada hubungan dengan negara kafir dan putus hubungan dengan negara Islam
lain, dan muslim di sini tak aman dalam amalkan Islam. (52) sama juga yang
pernah disebut oleh kashani. (53)
c.
Nyata
hukum-hukum Islam. Ulamak yang mengatakan sebegini adalah Imam Ibnu qayyim
al-jauziyyah, al-kasani, Abu Yusuf dan Ibnu Yahya al-Murtadha.adha.adha.
al-Murtadha.adha.adha. (53-54)
24.
Masalah
besar jika sesebuah negara menjadi negara iaitu harta rakyatnya boleh dicuri.
(55)
25.
Dalam kalangan pengamal terorism, mereka ada
ungkapan; (56)
ان الله في الاسلامي يطالبك بارسال ابنك ليموت من اجله، اما في المسيحيه فان الرب يرسل ابنه ليقتل من اجلك
-----
KEGANASAN DAN BAHAYA PADA KEAMANAN.
الارهاب وخطره على السلم والامن العالمي
Abu lubabah Husin | Pensyarah
di Universiti al-Ain, dan anggota Makmal al-Buhith Al-Islamiah.
1.
Maka
Irhab adalah menakutkan atau menggerunkan (خاف أو خوف
: الفزع و الرعب)
2.
Dari sudut istilah, Irham mempunyai makna
makna berikut;
a.
Tindakan
keganasan
b.
Bahaya
pada kehidupan manusia
c.
Langgar
undang-undang yang menangani jenayah dalam sesebuah negara. (68)
3.
Makna
Irham oleh majma Al fiqh al Islami;
a.
Permusuhan
terhadap individu, kelompok atau negara.
b.
Melampaui
batas dan bersikap keras dan memberi bahaya pada agama, darah, maruah, akal,
harta dan keturunan.
c.
Ada
unsur menggerunkan dan melahirkan perasaan takut dan kecut dengan cara membunuh
bukan cara yang berhak. (69)
d.
Caranya
adalah perang, rompak dan takutkan di Jalanan.
4.
Dalam komentar Abu lubabah Husin
a.
Permulaan
keganasan dalam kalangan Arab dari serangan Israel terhadap Palestin. (67)
b.
Sebagai
reaksi terhadap serangan itu lahir gerakan-gerakan melawan dari kalangan
Muslim. (74)
c.
Keganasan
tak boleh diatasi Selama ada permainan dari kuasa besar dari sudut ekonomi dan
politik. (73-74)
5.
Cara untuk atasi keganasan;
a.
Demokrasi
yang sihat.
b.
Hindari
permainan kuasa besar.
c.
Ekonomi
yang sihat. (75)
___
KONSEP KEWARGANEGARAAN DAN KEHIDUPAN SELAMAT DALAM
SUDUT PANDANG ISLAM
المواطنه و التعايش السلمي في منظور الاسلام
Dr muhyiddin Afifi
1.
Kalimah
Kelantan bermakna tempat yang diduduki. المنزل نقيم به.
Rujuk surah at-taubah ayat 25. (91)
لقد نصركمركم الله في مواطن كثيره
2.
Falsafah
watan dalam politik;
a.
Kebersamaan
bersama dengan orang lain pada sudut kewajipan dan hak-hak.
b.
Kedaulatan
undang-undang. (92)
3.
Konsep
intima' kepada watan menulis surah At Taubah ayat 24, adalah larangan sayang
kepada negara melebihi sayangkan Allah dan Rasul (93)
4.
Kalimah
"masakin" dalam;
a.
Rasa
redha dan kagum.
b.
Hati
ada kecenderungan.
c.
Tinggal
di situ lebih disukai. (94)
5.
Tidak
salah sayangkan watan, kerana dalam hadis nabi sallallahu alaihi wasallam
pernah menangis ketika meninggalkan Mekah. (98)
و الله انك لاحب بلاد الله الى الله و احب بلاد الله
الي، ولولا ان اهلك اخرجوني منك ما خرجت
6.
Masa
nabi masuk Madinah;
a.
Nabi
membantu negara dari semua pihak.
b.
Urusan
ekonomi dan harta. (98)
c.
Kesetaraan
hak hak warganegara.
d.
Kebebasan
beragama (99).
7.
Warganegara
ada kewajipan dan hak-hak Dari sudut;
a.
Undang-undang
b.
Iltizam
dan dokongan.
c.
Tanggungjawab
kewarganegaraan
d.
Walak
kepada negara (101)
e.
Hormati
rakyat lain.
f.
Hormati
kepercayaan orang lain.
g.
Saling
bantu membantu sesama warga negara. (103)
8.
Kesalahan
yang berlaku dalam kewarganegaraan.
a.
Tak
ada kesetaraan anutan agama.
b.
Tak
ada kesetaraan berasaskan warna kulit dan bangsa.
c.
Tak
ada kesetaraan disebabkan politik dan ekonomi. (104)
9.
Sikap
terhadap kaum
a.
Doa
Nabi Ibrahim Untuk zuriat baginda. (Ibrahim, ayat 35)
b.
Hadis
berkenaan kaum Daus.
c.
Kisah
orang yang sayangkan kaumnya (surah Yasin ayat 26 hingga 27)
d.
Seruan
agar kaum Firaun beriman (surah ghafir ayat 30 dan 31)
e.
Hadis
nabi, orang yang manfaat adalah orang yang boleh memberi manfaat kepada orang
lain.
احب الناس الى الله انفعهم للناس
F. Permintaan Nabi Yusuf jadi menteri demi kemaslahatan awam bukan peribadi. (106)
G. Abu Bakar lebih memberi infaq berbanding Saidina Omar. (107)
10. Islam tolak asabiyah:
A. Ekoran itu tidak
masuk akal Larangan Salam dengan orang Yahudi Masa Aman.
B. Dalil nya; al-quran menyatakan keizinan muslim berkahwin dengan perempuan Ahlul kitab dan boleh makan sembelihan mereka. (Surah Al Maidah, ayat 5)
B. Dalil nya; al-quran menyatakan keizinan muslim berkahwin dengan perempuan Ahlul kitab dan boleh makan sembelihan mereka. (Surah Al Maidah, ayat 5)
الْيَوْمَ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ ۖ وَطَعَامُ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ حِلٌّ لَّكُمْ وَطَعَامُكُمْ حِلٌّ لَّهُمْ ۖ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِن قَبْلِكُمْ
C. Ada dalam
kalangan sahabat memberi salam kepada orang bukan Islam.
D. Melihat kepada
umum hadis yang menyuruh memberi salam.
أفشُوا السلام، وأطعِموا الطعام، وصِلُوا الأرحام، وصلُّوا بالليل والناس نيام
E. Hadis yang
melarang memulakan salam kepada orang Yahudi dan menyuruh menghimpit mereka ke
dinding ketika berjumpa, hadis ini ditakwilkan merujuk kepada masa perang,
bukan masa Aman. (112)
لا تبدؤوا اليهود والنصارى بالسلام فإذا لقيتم أحدهم في طريق فاضطروه إلى أضيقه
10.
Amalan
salaf dalam hal kewarganegaraan.
a.
Dalam
Piagam Madinah terdapat akuan hak kebebasan actifast dan fikir, dan Nabi letak
password sesama manusia.
b.
Nabi
mengiktiraf terhadap Kristian yang berada di Najran.
c.
Abu
Bakar teruskan apa yang telah dilakukan oleh nabi kepada masyarakat Najran.
d.
Saidina
Umar memberi Kemaafan kepada ahli Ilya kepada ahli Ilya Kemaafan kepada ahli
Ilya kepada ahli Ilya dalam kebebasan mengamalkan agama. (116-118)
11.
Golongan
terorism bukan sekadar mengamalkan amalan takfiri, malahan mereka tidak
mengakui konsep kewarganegaraan. (119-120)
----
ASAS KEWARGANEGARAAN MENURUT AL QURAN, HADIS DAN
SIRAH AN NABAWIYYAH
اسس المواطنه في القران و السنه و السيره النبويه
Oleh : Muhammad Zahid Nazir Ahmad |
Naib pengerusi Al jamiah Al Islamiah Faisalabad Pakistan.
1.
Negara
bangsa atau Nation State, dalam sebutan Arab disebut Daulah al-wataniah (الدولة الوطنية)
2.
Kewarganegaraan
di dalam sebutan Arab ada dua kalimah;
a.
الجنسية
b.
المواطنة
3.
Kewarganegaraan
dalam sebutan Inggeris juga ada dua kalimah;
a.
Citizenship.
b.
Nationality
(125)
4.
Isu
kewarganegaraan adalah isu yang melibatkan undang-undang lebih banyak
berbanding melibatkan isu akidah.(126) Dalil;
a.
Najashi
sebagai ketua kerajaan Habshah. Walaupun beliau memeluk agama Islam pada tahun
5 hingga 6 tahun kenabian dan mati dalam 7 hingga 8 Hijrah; dalam jangka waktu
tersebut beliau tidak pernah disuruh membuat undang-undang di Habsyah
berdasarkan Islam. (128-129)
b.
Tsumamah
bin utsal utsal peluk agama Islam. Selepas itu beliau tetap tinggal bersama
dengan kabilah Bani Hanifah yang tidak mengamalkan undang-undang Islam. (129)
------
PERBEZAAN, KEPELBAGAIAN DAN PERKONGSIAN KEHIDUPAN.
الاختلاف والتنوع و التعايش المشترك
oleh : Riyadh Jarjur | Setiausaha kelompok arab bagi
Dialog Islam - Kristian)
1.
Perbezaan
dan kepelbagaian adalah salah satu dari sunnah tabiat manusia (sunnah tabiah
basyariyyah) di dalam masyarakat.
2.
Dalam
kepelbagaian dan perbezaan itu, undang-undang datang untuk menyatukan
3.
Undang-undang
yang menyatukan itu bukan berbentuk penentu segala tindakan, sebaliknya sebagai
penetap aras dan batas sahaja. (165)
4.
Kepelbagaian
agama merupakan jalan yang banyak dalam mencapai kepada Tuhan yang maha esa. Ia
adalah perbezaan bagi kepercayaan-kepercayaan yang semuanya merujuk kepada
Tuhan sekelian Alam.
5.
Masalah
besar yang berlaku, kebanyakkan kepelbagaian, bagi setiap pihak ada kalangan
yang menyeru kepada ketaksuban. Dari ketaksuban itu membawa kepada peperangan
dan perpecahan. (166)
6.
Justeru
dalam mengatasi perpecahan dalam kepelbagaian, ia perlu dikepalai dengan
semangat kasih sayang Dan persaudaraan. Terutama Islam mengajar mukmin yang
sebenar adalah orang yang akan menghormati hak dan tidak akan melampaui batas. (P)
kepelbagaian yang berlaku di dalam sesebuah negara, cara yang terbaik untuk
atasi perkara itu perlu mewujudkan semangat kewarganegaraan.
7.
Kebebasan
dalam menentukan kepercayaan, adalah isu yang melibatkan pilihan individu bukan
melibatkan pemaksaan terhadap orang ramai. (168)
8.
Demokrasi
merupakan salah satu mekanisma yang baik dalam berhadapan dengan kepelbagaian.
Ini kerana demokrasi mempunyai dua prinsip penting;
a.
Meraikan
dan menjamin kebebasan.
b.
Melaksanakan
kesetaraan hak dan kewajipan. (169)
9.
Di
Lubnan, kepelbagaian mazhab diatasi secara demokrasi. Ia dikenali sebagai
"demoratiyyah Tawafuqiyyah".
10.
Walaupun negara itu sekular, tetapi sekular
yang diamalkan adalah sekular yang beriman, bukan sekular Atheis. Dengan
maksud, agama menjadi asas bagi individu manusia yang terlibat dalam
pentadbiran, Walaupun pentadbiran tersebut tidak menggunakan nama agama. (170)
***
بيان الازهر العالمي في مواجهه التطرف و الارهاب
Dibacakan : Raktor Al-Azhar, Dr Ahmad Taib
1.
Sebarang
gerakan keganasan merupakan keganasan merupakan gerakan yang berdosa Dari sudut
pemikiran dan pendekatan, ia bukan daripada Islam yang benar.
2.
Mengakui
orang Islam dan orang Kristian adalah bersaudara dan bersama-sama membina
tamadun yang satu dan umat yang satu dan umat yang satu. Perlu mengakui
kesetaraan sebagai warganegara dan menghormati kebebasan. (210)
3.
Mengakui bahawa yang menggunakan kalimah jihad
adalah penyelewengan terhadap makna jihad yang sebenar. Makna jihad menurut
Islam adalah mempertahankan diri, tolak permusuhan dan mesti pengumuman itu
datang dari pemerintah. (213)
No comments:
Post a Comment