Hadis yang ada sanad
pun, kadangkala wujud masalah sehingga boleh dinilai sebagai doif. Inikan pula,
hadis yang tidak ada sanad.
Namun, ada pihak berhujah menyatakan bahawa ulama
apabila menyatakan sesuatu hujah dengan menyebut sesuatu hadis, walaupun tanpa
sanad, maka automatik hadis itu dinilai sebagai saheh.
Perkara penting perlu diingat, perkara ini perlu
diperincikan, bukan diterima bulat-bulat. Ini kerana, tanpa melihat kepada
sanad, makanya agama ini akan akan ada masalah dari sudut sumbernya. Bak kata
Ibn Mubarak, Isnad itu dari agama. Andai tanpa sanad, sudah pasti manusia akan
bercakap agama sesuka hatinya. (ٍٍSaheh muslim, jld 1, hlmn 15, tarmizi, hadis
no : 4053)
الْإِسْنَادُ مِنَ الدِّينِ، وَلَوْلَا الْإِسْنَادُ
لَقَالَ مَنْ شَاءَ مَا شَاءَ
Menurut al-Baihaqi
sepertimana yang dinukilkan oleh Ibn Hajar al-Asqalani, bahawa seseorang
mujtahid, apabila berhujah dengan sesuatu hadis, ia memberi maksud bahawa
mereka secara tidak langsung telah mensahehkan hadis tersebut. (Ibn Hajar
al-Asqalani, al-Talkhis al-Habir fi Tarikh Ahadis al-Rafi’e al-Kabir, jld 2,
hlmn 327)
وَقَدْ احْتَجَّ بِهَذَا الْحَدِيثِ أَحْمَدُ وَابْنُ الْمُنْذِرِ
وَفِي جَزْمِهِمَا بِذَلِكَ دَلِيلٌ عَلَى صِحَّتِهِ عِنْدَهُمَا
Juga perlu ditelaah
juga, bahawa ulama yang dimaksudkan oleh al-Baihaqi bukan tiada sanad, bahkan
Baihaqi menyatakan bahawa jika di bawa hadis yang tidak terdapat dalam kitab
hadis, maka ia tidak boleh diterima (al-ٍSakhawi, al-Ghayah fi
ٍSyarh al-Hidayah Fi Ilm al-Riwayah, hlmn 133)
قد جمع فِي كتب أئمته بِحَيْثُ لم يفت مجموعهم بشئ مِنْهُ،
وَحِينَئِذٍ: فَمن جَاءَ بِحَدِيث لَا يُوجد عِنْد جَمِيعهم لم يقبل مِنْهُ
Begitujuga, jika
sesuatu hadis yang dijadikan hujah oleh seseorang mujtahid, sudah pasti perawi
terhadap hadis tersebut dianggap adil oleh mujtahid terbabit, sepertimana yang
diungkapkan oleh Khatib al-Baghdadi. (al-Kifayah Fi Ilm al-Riwayah, hlmn 92)
فَأَمَّا إِذَا عَمِلَ الْعَالِمُ بِخَبَرِ مَنْ رَوَى عَنْهُ
لِأَجْلِهِ , فَإِنَّ ذَلِكَ يَكُونُ تَعْدِيلًا لَهُ يُعْتَمَدُ عَلَيْهِ ,
لِأَنَّهُ لَمْ يَعْمَلْ بِخَبَرِهِ إِلَّا وَهُوَ رِضًا عِنْدَهُ عَدْلٌ ,
فَقَامَ عَمَلُهُ بِخَبَرِهِ مَقَامَ قَوْلِهِ: هُوَ عَدْلٌ مَقْبُولُ الْخَبَرِ
Namun, pendekatan
ini tidak disetujui oleh Ibn Solah. Pada beliau, amalan seseorang alim terhadap
sesuatu hadis, tidak bermakna ia berhukum saheh pada hadis tersebut.
Begitujuga, tidak berhujah dengan sesuatu hadis, tidak bermakna ia hukumi hadis
itu sebagai tidak saheh atau tercela. (Muqaddimah Ibn Solah, hlmn 111)
إِنَّ عَمَلَ الْعَالِمِ أَوْ فُتْيَاهُ عَلَى وَفْقِ حَدِيثٍ
لَيْسَ حُكْمًا مِنْهُ بِصِحَّةِ ذَلِكَ الْحَدِيثِ، وَكَذَلِكَ مُخَالَفَتُهُ
لِلْحَدِيثِ لَيْسَتْ قَدْحًا مِنْهُ فِي صِحَّتِهِ وَلَا فِي رَاوِيهِ
Dalam komentar
al-Iraqi pula selari dengan Ibn Solah, malahan menyatakan juga, boleh jadi bagi
seseorang alim itu berhujah berdasarkan hadis doif yang mereka berpegang
(mazhab Hanbali) dengan prinsip hadis doif didahulukan dari qiyas. (al-iraqi,
al-Taqyiid wa al-Idah Syarh Muqaddimah Ibn al-Solah, hlmn 145)
وربما كان المفتى أو الحاكم يرى العمل بالحديث الضعيف وتقديمه على
القياس كما تقدم حكاية ذلك عن أبى داود أنه كان يرى الحديث الضعيف إذا لم يرد في
الباب غيره أولى من رأى الرجال وكما حكى عن الإمام أحمد من أنه يقدم الحديث الضعيف
على القياس وحل بعضهم هذا على أنه أريد بالضعيف هنا الحديث الحسن والله أعلم
Ekoran itu, al-Imam
al-ghazali yang dianggap ramai sebagai mujtahid, tetapi hadis-hadis yang beliau
jadikan hujah dalam Ihya Ulum al-Din ditakhrij oleh oleh al-Iraqi. (45 – 46)
Malahan, Imam Nawawi
pernah mengkritik hadis yang dikemukakan oleh al-Syafie yang merupakan mujtahid
mutlak dalam isu menggunakan air musyammas.
al-Imam al-Syafie
menyatakan dalam al-Umm, bahawa menggunakan air musyammas itu makruh kerana
merujuk kepada hadis Umar menyatakan air musyammas boleh membawa kepada
penyakit sopak. (Al-Syafie, al-Umm, jld 1, hlmn 16)
(قَالَ
الشَّافِعِيُّ) أَخْبَرَنَا إبْرَاهِيمُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ صَدَقَةَ بْنِ عَبْدِ
اللَّهِ عَنْ أَبِي الزُّبَيْرِ عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ أَنَّ عُمَرَ
كَانَ يَكْرَهُ الِاغْتِسَالَ بِالْمَاءِ الْمُشَمَّسِ وَقَالَ: إنَّهُ يُورِثُ
الْبَرَصَ.
Hadis ini, dikritik oleh al-Imam al-Nawawi dengan mendakwa
bahawa ittifaq ulama hadis memandang lemah hadis yang diriwayatkan Ibrahim bin
Muhammad bin Abi Yahya kecuali imam syafie sahaja yang mensiqahkannya
(Al-Nawawi, Majmuk Syarh al-Muhazzab, jld 1, hlmn 87)
وَقَدْ رَوَى الشافعي في الامام بِإِسْنَادِهِ عَنْ عُمَرَ بْنِ
الْخَطَّابِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّهُ كَانَ يَكْرَهُ الِاغْتِسَالَ
بِالْمَاءِ الْمُشَمَّسِ وَقَالَ إنَّهُ يُورِثُ الْبَرَصَ وَهَذَا ضَعِيفٌ
أَيْضًا بِاتِّفَاقِ الْمُحَدِّثِينَ فَإِنَّهُ مِنْ رِوَايَةِ إبْرَاهِيمَ بْنِ
مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي يَحْيَى وَقَدْ اتَّفَقُوا عَلَى تَضْعِيفِهِ وَجَرَّحُوهُ
وَبَيَّنُوا أَسْبَابَ الْجَرْحِ إلَّا الشَّافِعِيَّ رَحِمَهُ اللَّهُ فَإِنَّهُ
وَثَّقَهُ
Wallahu
‘alam.
narrated by ali bin abi tholib; prophet s.a.w. said, 'there will be hadith coming after me claiming that i have said things, you must test it with the quran and if it is in accordance with the quran take it and if it is not then reject it.
ReplyDelete