عَنْ أَنَسٍ قَالَ
غَلَا السِّعْرُ عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ سَعِّرْ لَنَا فَقَالَ
إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمُسَعِّرُ الْقَابِضُ الْبَاسِطُ الرَّزَّاقُ وَإِنِّي
لَأَرْجُو أَنْ أَلْقَى رَبِّي وَلَيْسَ أَحَدٌ مِنْكُمْ يَطْلُبُنِي بِمَظْلِمَةٍ
فِي دَمٍ وَلَا مَالٍ
Maksudnya;
“Dari Anas berkata, telah naik harga barangan pada era
Rasulullah SAW, lalu mereka berkata; Wahai Rasulullah, tetapkan harga barang
untuk kami. Lalu Rasulullah SAW menjawab, Sesungguhnya Allah SWT adalah tuhan
yang menetapkan harga, pemegang, perluas dan pemberi rezeki. Sesungguhnya aku
berharap bahawa Aku berjumpa dengan Tuhanku tanpa seorang pun dari kalangan
kamu menuntut kepadaku dengan kezaliman pada darah dan harta” (al-Tirmizi, Bab penetapan
harga, hadis no : 1235)
Namun begitu, mengenangkan
tidak mahu penafian hak orang ramai dengan monopoli yang diharamkan oleh Nabi
Muhammad SAW , maka dibenarkan melakukan penetapan harga.
عن مَعْمَرًا قَالَ
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ احْتَكَرَ فَهُوَ
خَاطِئٌ
Maksudnya;
“Dari Ma’mar berkata; bersabda
Rasulullah SAW, barangsiapa yang monopoli, maka dia dari kalangan orang yang
salah” (Muslim, bab pengharaman monopoli dalam pemakanan, hadis no : 3012)
Ekoran itu, Abu Walid al-Baji
menyatakan bahawa penetapan harga dari pihak kerajaan ini adalah untuk menjaga
kemaslahatan umum. Dengan maksud, tidak menetapkan harga itu akan mendatangkan
kerosakan kepada rakyat umum. (Abu Walid al-Baji, al-Muntaqa Syarh al-Muwataa’,
jld 3, hlmn 424)
وَمِنْ جِهَةِ الْمَعْنَى أَنَّ إجْبَارَ النَّاسِ عَلَى
بَيْعِ أَمْوَالِهِمْ بِغَيْرِ مَا تَطِيبُ بِهِ أَنْفُسُهُمْ ظُلْمٌ لَهُمْ
مُنَافٍ لِمِلْكِهَا لَهُمْ ، وَوَجْهُ قَوْلِ أَشْهَبَ مَا يَجِبُ مِنْ النَّظَرِ
فِي مَصَالِحِ الْعَامَّةِ ، وَالْمَنْعُ مِنْ إغْلَاءِ السِّعْرِ عَلَيْهِمْ
وَالْإِفْسَادِ عَلَيْهِمْ ، وَلَيْسَ يُجْبَرُ النَّاسُ عَلَى الْبَيْعِ ،
وَإِنَّمَا يُمْنَعُونَ مِنْ الْبَيْعِ بِغَيْرِ السِّعْرِ الَّذِي يَحُدُّهُ
الْإِمَامُ عَلَى حَسَبِ مَا يَرَى مِنْ الْمَصْلَحَةِ فِيهِ لِلْبَائِعِ
وَالْمُبْتَاعِ
Juga, Ibn Taimiah juga
ada menyatakan bahawa penetapan harga ini bukan sekadar harus, malahan menjadi
wajib, kerana ia mengandungi keadilan kepada manusia. (Ibn Taimiah, Majmuk
al-Fatawa, jld 6, hlmn 326)
وَمِنْ هُنَا يَتَبَيَّنُ أَنَّ السِّعْرَ مِنْهُ مَا
هُوَ ظُلْمٌ لَا يَجُوزُ وَمِنْهُ مَا هُوَ عَدْلٌ جَائِزٌ فَإِذَا تَضَمَّنَ
ظُلْمَ النَّاسِ وَإِكْرَاهَهُمْ بِغَيْرِ حَقٍّ عَلَى الْبَيْعِ بِثَمَنِ لَا
يَرْضَوْنَهُ ؛ أَوْ مَنَعَهُمْ مِمَّا أَبَاحَهُ اللَّهُ لَهُمْ : فَهُوَ حَرَامٌ
. وَإِذَا تَضَمَّنَ الْعَدْلَ بَيْنَ النَّاسِ مِثْلَ إكْرَاهِهِمْ عَلَى مَا
يَجِبُ عَلَيْهِمْ مِنْ الْمُعَاوَضَةِ بِثَمَنِ الْمِثْلِ ؛ وَمَنَعَهُمْ مِمَّا
يَحْرُمُ عَلَيْهِمْ مِنْ أَخْذِ زِيَادَةٍ عَلَى عِوَضِ الْمِثْلِ : فَهُوَ
جَائِزٌ ؛ بَلْ وَاجِبٌ
Juga, Ibn Qayyim juga menyatakan keizinan
penetapan harga itu adalah ekoran mahu mencapai keadilan yang diwajibkan oleh
Allah supaya dilakukan. (Turuq al-Hukmiyyah, hlmn 331)
فَالتَّسْعِيرُ هَاهُنَا إلْزَامٌ بِالْعَدْلِ الَّذِي
أَلْزَمَهُمْ اللَّهُ بِهِ
Dalam perkataan lain,
Ibn Qayyim menyatakan penetapan harga ini menjadi satu kewajipan ekoran menjaga
kemaslatan manusia, yang jika tiada cara lain untuk elak sebarang kerosakan
kecuali dengan cara penetapan harga juga. (Turuq al-Hukmiyyah, hlmn 358)
أَنَّ مَصْلَحَةَ النَّاسِ إذَا لَمْ تَتِمَّ إلَّا بِالتَّسْعِيرِ .
سَعَّرَ عَلَيْهِمْ تَسْعِيرَ عَدْلٍ ، لَا وَكْسَ وَلَا
شَطَطَ ، وَإِذَا انْدَفَعَتْ حَاجَتُهُمْ وَقَامَتْ مَصْلَحَتُهُمْ بِدُونِهِ :
لَمْ يَفْعَلْ
Assalam ustaz, boleh terjemahkan penuh qaul ulama' itu? Saya harap ustaz terjemahkan dahulu sebelum meletakkan kesimpulan pendapat ulama' itu untuk penulisan-penulisan yang lain. Ini adalah untuk manfaat bersama untuk umat Islam khasnya.
ReplyDelete