Dalam tahun 2014, saya pernah menyampaikan
pandangan dalam mazhab al-Syafie tentang hokum membela anjing. Selepas itu,
saya menulis article berkenaan isu tersebut dengan disertakan sama pandangan
Ibn Abdil Bar. Ketika itu, saya sudah dikecam, walaupun saya menulis article
yang memberikan huraian panjang lebar disertakan rujukan kitab sekali.
Namun kali ini, isu ini bergema kembali.
Seseorang yang tidak dikenali bertembung dengan saya dalam satu group whatsapp,
dan kami berhujah memakan masa berhari-hari. Kelihatan sikap mahu memperlekeh
al-Qaradawi dan cuba mengangkat Syaikh Usaimin, sang ustaz berhujah dengan
disertakan fitnah label liberal terhadap saya. Akhirnya, saya bertanya soalan,
“Apa pakai metode mazhab mana bila tarjih pandangan seseorang ulama?”, lalu
dijawab, “Kalau Pakai metode Syafie dan memilih hokum mazhab atas tarjih, apa
masalahnya (?)”.
Apabila saya bertanya soalan, “Itu metode sapa
yang anta guna?”, rupa-rupanya itu soalan yang terakhir yang saya bertanya dan
saya diremove dari group tersebut.
Saya kira, perbincangan dalam isu ini sehingga
lahir satu gambaran; memandang lekeh terhadap ketokohan seorang ulama besar
bernama Ibn Abdil Bar. Justeru, perbincangan saya pada kali ini menjurus kepada
ketokohan beliau.
1. BIN ABDIL BAR
Nama sebenar beliau Abu Umar Yusuf bin
Abdillah bin Muhammad bin Abdil Bar bin Asim al-Namari al-Andalusi al-Qurtubi
al-Maliki. Dilahirkan pada bulan Rabiul Akhir tahun 368 Hijrah, malahan ada
pendapat kata pada bulan Jamadil Awal.
Al-Imam al-Zahabi
dalam Siyar menyatakan bahawa Bin Abdil Bar adalah seorang yang mempunyai ilmu
yang sampai tahap imam-imam mujtahid. Melihat
dari karya-karya beliau, didapati keluasan ilmu, kekuatan kefahaman dan
kebijaksaaan beliau. (al-Zahabi, Siyar, jld 17, hlmn 157)
فَإِنَّهُ مِمَّنْ بلغَ
رُتْبَة الأَئِمَّة المُجْتَهِدين، وَمَنْ نَظَرَ فِي مُصَنَّفَاتِهِ، بانَ لَهُ
مَنْزِلَتُهُ مِنْ سعَة العِلْم، وَقُوَّة الفَهم، وَسَيَلاَن الذّهن
Karya beliau bertajuk
al-Tamhid, Abu Ali al-Ghassani menyatakan bahawa ia adalah karya yang tidak
pernah ditulis seorang semisalnya dari sudut susunan nama-nama guru al-Imam
Malik atas huruf mukjam. (ibid, hlmn 158)
وَقَالَ أَبُو عَلِيٍّ
الغَسَّانِيّ: أَلَّف أَبُو عُمَرَ فِي (المُوَطَّأِ) كتباً مُفِيْدَة مِنْهَا:
كِتَاب (التّمهيد لمَا فِي المُوَطَّأِ مِنَ المَعَانِي وَالأَسَانِيْد)
فَرتَّبَهُ عَلَى أَسْمَاء شُيُوْخ مَالِك، عَلَى حُرُوف المُعْجَم، وَهُوَ
كِتَابٌ لَمْ يَتَقَدَّمه أَحَدٌ إِلَى مِثْلِهِ
Dia meninggal pada
tahun 463 hijrah.
Dari sudut kredibiliti ilmu Ibn Abdil Bar
tidak diragui lagi oleh ramai ulama kecuali mereka yang tidak menelaah
pemikiran Ibn Abdil Bar dan mazhab Maliki. Ramai ulama memuji Ibn Abdil Bar. Malahan, terdapat
sebuah kitab yang membicarakan pandangan hebat Ibn Abdil Bar dalam fiqh
muamalat bertajuk “ikhtiyarat al-Hafiz Ibni Abdil Bar al-Qurtubi Fi Fiqh
al-Muamalat min Kitabaih al-Tamhid wa al-Istizkar” karangan Dr Osamah Muhammad
al-Salabi, dan sebuah tesis Phd bertajuk “al-Imam Ibni Abdil Bar al-Andalusi wa
Ikhtiyaratuhu al-Fiqhiyyah Min Khilal Kitab al-Tamhid” kajian Dr Dalilah Baraf
dari Kuliah al-Ulum al-Islamiyyah di Jami’ah al-Jazair.
Justeru, agak biadap apabila ada pihak di
Malaysia menganggap bahawa pandangan Abdil Bar tidak muktabar dalam fiqh dengan
semata-mata berhujah bahawa pandangan tersebut ada kritikan dari sebilangan
ulama-ulama lain.
2. PENDAPAT BIN
ABDIL BAR ADALAH LEMAH?
Ada pihak mendakwa
bahawa pandangan Bin Abdil Bar adalah pandangan yang lemah. Persoalannya,
apakah benar pandangan bin Abdil bar ini adalah lemah? Apakah semata-mata
pandangan itu dikritik, maka pandangan itu boleh dianggap sebagai lemah? Apakah
pandangan itu menyalahi jumhur, maka ia boleh dianggap sebagai lemah?
Sesuatu pendapat
berbeda dengan pendapat majority tidak boleh terus dianggap sebagai pendapat
yang lemah. Ini kerana, pendapat yang lemah (al-Qaul al-Doif) bermaksud sesuatu
pandangan seseorang ulama yang tidak dapat dikuatkan dengan dalil, dan tidak
mempunyai cara pendalilan yang betul. Dengan erti kata lain, bahawa sesuatu
pandangan yang menyalahi pandangan ramai tidak boleh dianggap sebagai pendapat
yang lemah, selama pendapat itu punyai dalil dan mempunyai cara pendalilan yang
betul.
Ekoran itu, mendakwa
pandangan Bin Abdil Bar sebagai pendapat yang lemah adalah tidak tepat.
Terutama, pendapat beliau mempunyai asas pendalilan mengikut pendalilan dalam mazhab Maliki.
3. CARA PENDALILAN
MAZHAB MALIKI
Antara metode yang diamalkan oleh Bin Abdil
Bar dalam membahaskan hokum adalah melihat kepada sesuatu nas itu, apakah sareh
atau tidak sareh. Jika tidak sareh, maka perlu dilihat pada nas-nas yang lain
sebelum membuat keputusan. (Dalilah Baraf, al-Imam Ibni Abdil Bar
al-Andalusi wa Ikhtiyaratuhu al-Fiqhiyyah Min Khilal Kitab al-Tamhid, hlmn 219)
Contohnya, kritikan Bin Abdil Bar terhadap
hukum kewajipan tertib ketika berwudu’ yang diwajibkan oleh ulama mazhab al-Syafie.
Ini kerana, al-Syafie mewajibkan tertib kerana merujuk kepada huruf “waw” dalam
ayat al-Quran, iaitu dalam surah al-Maidah, ayat 6;
يَاأَيُّهَا الَّذِينَ
آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ
إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ
Dalam ayat ini, Allah swt menyatakan suruhan
kepada orang yang beriman yang mahu menunaikan solat bahawa perlu membasuh
muka, dan muka mereka dan kedua tangan mereka sampai ke siku dan sapu kepala
mereka dan kaki mereka sampai ke buku lali.
Dalam ayat ini, digunakan kalimah “waw” yang
merujuk kepada terjemahan “dan” (basuh muka kamu “DAN” dua tangan kamu sampai
ke siku “DAN” sampulah kepala kamu “DAN” kaki kamu sampai dua buku lali)
Ibn Abdil Bar mengkritik pandangan mazhab
al-Syafie ini dengan menyatakan bahawa dakwaan wajib kepada tertib dalam
berwudu’ tidak berasaskan kepada yakin, sebaliknya hanya berasaskan kepada zann
(sangkaan dan dugaan sahaja). Ini kerana, kalimah “waw” dalam ayat tidak
semestinya merujuk kepada tertib.
Makanya, Ibn Abdil Bar menolak pandangan
al-Syafie itu dengan alasan bahawa al-Imam al-Syafie berhujah berdasarkan
sangkaan (zann), dan sudah pasti ia bercanggah dengan al-Quran yang Allah
menyatakan bahawa sangkaan ini tidak membawa kepada kebenaran sepertimana
dinyatakan dalam surah al-Najm, ayat 28. (ibn Abdil Bar, al-Tamhid, jld 6,
hlmn 88)
أَمَّا قَوْلُهُمْ مَنْ
فَعَلَ فِعْلَنَا كَانَ مُصَلِّيًا بِإِجْمَاعٍ فَهَذَا أَيْضًا أَصْلٌ لَا
يُرَاعِيهِ أَحَدٌ مِنَ الْفُقَهَاءِ مَعَ قِيَامِ الدَّلِيلِ عَلَى مَا ذُهِبَ
إِلَيْهِ وَأَمَّا قَوْلُهُمْ إِنَّ وُجُوبَ التَّرْتِيبِ أَوْجَبَ التَّقْدِيمَ
وَالتَّأْخِيرَ فِي آيَةِ الْوُضُوءِ فَظَنٌّ وَالظَّنُّ لَا يُغْنِي مِنَ
الْحَقِّ شَيْئًا
Pendekatan yang sama digunakan oleh imam mazhab
beliau, iaitu Imam Malik. Ekoran itu, Imam Maliki menyatakan hukum makruh puasa
6 pada bulan syawal. Pandangan ini lahir, bukan tiada nas dan dalil, ini
kerana, terdapat banyak nas yang menyatakan kelebihan dan fadhilat bagi mereka
yang menunaikan puasa 6 itu. (Sunan Abi Daud, باب في صوم ستةِ أيامٍ
مِن شوال, hadis no : 2433)
مَنْ صَامَ رَمَضَانَ،
ثُمَّ أَتْبَعَهُ بِسِتٍّ مِنْ شَوَّالٍ، كَانَ كَصَوْمِ الدَّهْرِ
Namun, memandangkan
Imam Maliki melihat kepada ahli Madinah pada zamannya (pada zaman Tabiin yang
masih dekat dengan zaman Nabi Saw) yang tidak mengamalkannya, disamping melihat
kebimbangan ia dianggap wajib diamalkan bersama dengan Ramadan, menyebabkan
beliau memandang sebagai makruh. (Abu Walid al-Baji, al-Muntaqa Syarh Muwatta’,
jld 2, hlmn 76)
قَالَ يَحْيَى
وَسَمِعْت مَالِكًا يَقُولُ فِي صِيَامِ سِتَّةِ أَيَّامٍ بَعْدَ الْفِطْرِ مِنْ
رَمَضَانَ إنِّي لَمْ أَرَ أَحَدًا مِنْ أَهْلِ الْعِلْمِ وَالْفِقْهِ يَصُومُهَا
وَلَمْ يَبْلُغْنِي ذَلِكَ عَنْ أَحَدٍ مِنْ السَّلَفِ وَأَنَّ أَهْلَ الْعِلْمِ
يَكْرَهُونَ ذَلِكَ وَيَخَافُونَ بِدْعَتَهُ وَأَنْ يُلْحِقَ بِرَمَضَانَ مَا
لَيْسَ مِنْهُ أَهْلُ الْجَهَالَةِ وَالْجَفَاءِ لَوْ رَأَوْا فِي ذَلِكَ
خِفَّتَهُ عِنْدَ أَهْلِ الْعِلْمِ وَرَأَوْهُمْ يَعْمَلُونَ ذَلِكَ
Jelas, bukan tiada nas
yang mengatakan amalan puasa enam, tetapi memandangkan dilihat nas-nas tersebut
masih tidak jelas ekoran ada beberapa factor, seperti bercanggah dengan umum
nas yang lain, atau bercanggah dengan amalan ahli Madinah dan salaf soleh,
menyebabkan hukum tersebut ditakwilkan.
4.
ANJING TIDAK NAJIS?
Mazhab Maliki antara
yang berpendapat bahawa anjing tidak dikira sebagai Najis. Perkara ini telah
dinyatakan oleh Ibn Abdil Bar dalam kitab al-Istizkar. (jld 1, hlmn 206)
فَجُمْلَةُ مَذْهَبِ
مَالِكٍ عِنْدَ أَصْحَابِهِ الْيَوْمَ أَنَّ الْكَلْبَ طَاهِرٌ وَأَنَّ الْإِنَاءَ
يُغْسَلُ مِنْهُ سَبْعًا عِبَادَةً
Perkara yang sama
dinyatakan oleh Bin Bayyah dalam kitab “Sina’ah al-Fatwa” ketika beliau
ditanya berkenaan membela anjing dalam karangan masyarakat eropah. Dalam kitab
beliau dalam tajuk kecilnya “Taharah
al-Kilab” atau “Cucinya Anjing”, beliau memberi jawapan dengan menyatakan
bahawa mazhab Imam Malik bin Anas melihat bersih anjing, dan menyuruh basuh
bekas jilatan anjing itu adalah sekadar ta’abbudi tanpa dianggap kenajisan
anjing. Malahan, beliau menukilkan perkataan Ibn Rushd al-Kabir yang menyatakan
bahawa membersihkan bekas dari jilatan anjing berfaktorkan (llat) kesihatan,
bukan disebabkan kenajisannya. Ini dikukuhkan dengan ilmu moden. (Bin Bayyah,
Sina’ah al-Fatwa, hlmn 411)
قلت
: رطوبة فمها طاهرة عند مالك : لأن غسل الإناء من ولوغ الكلب عنده تعبدي , غير
ناشئ عن نجاسة الكلب . وقد قال ابن رشد الكبير : إن غسل الإناء من ولوغ الكلب معلل
بعلة صحية وليس بسبب نجاسته , وهذا ما تؤيده العلوم الحديثة
Pandangan mazhab
maliki ini bukan tidak melihat kepada hadis. Ini kerana, terdapat nas hadis
yang saheh menyatakan suruhan membersihkan bekas jilatan anjing sebagai tujuh
kali basuh, dan salah satunya dengan air tanah. (Muslim, بَابُ حُكْمِ وُلُوغِ
الْكَلْبِ, hadis no : 279)
طَهُورُ إِنَاءِ
أَحَدِكُمْ إِذَا وَلَغَ فِيهِ الْكَلْبُ، أَنْ يَغْسِلَهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ
أُولَاهُنَّ بِالتُّرَابِ
Namun, memandangkan
sesuatu nas perlu dihimpunkan dengan nas-nas yang lain dan perlu diselaraskan,
baru dibuat kesimpulan secara bersekali, menyebabkan beliau membuat kesimpulan
sebegitu.
Jika
dilihat dalam ayat al-Quran dan hadis, terdapat hukum berburu dan keizinan makan
binatang buruan yang diburu oleh anjing. Seperti Surah al-Maidah, ayat 4 yang
menyebut berkenaan anjing buruan yang boleh dimakan binatang buruan anjing
tersebut.
يَسْأَلُونَكَ مَاذَا
أُحِلَّ لَهُمْ قُلْ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ وَمَا عَلَّمْتُمْ مِنَ
الْجَوَارِحِ مُكَلِّبِينَ تُعَلِّمُونَهُنَّ مِمَّا عَلَّمَكُمُ اللَّهُ فَكُلُوا
مِمَّا أَمْسَكْنَ عَلَيْكُمْ وَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهِ وَاتَّقُوا
اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ
Juga terdapat hadis
bahawa Nabi saw menyatakan, jika anjing buruan itu dilepaskan untuk menangkap
binatang buruan, perlu dibacakan bismillah. Dan binatang buruan tersebut boleh
dimakan. Namun, jika binatang buruan itu dimakan (sikit) oleh anjing buruan
tersebut, maka binatang buruan tersebut tidak boleh dimakan, kerana dibimbangi
anjing itu tangkap untuk dirinya sendiri. (al-Bukhari, بَابُ إِذَا أَكَلَ
الكَلْبُ, hadis no : 5483)
إِذَا أَرْسَلْتَ
كِلَابَكَ الْمُعَلَّمَةَ، وَذَكَرْتَ اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهَا، فَكُلْ مَا
أَمْسَكْنَ عَلَيْكَ، إِنْ قَتَلْنَ، إِلَّا أَنْ يَأْكُلَ الْكَلْبُ، فَإِنْ
أَكَلَ الْكَلْبُ، فَلَا تَأْكُلْ، فَإِنِّي أَخَافُ أَنْ يَكُونَ إِنَّمَا
أَمْسَكَ، عَلَى نَفْسِهِ، وَإِنْ خَالَطَهَا كِلَابٌ أُخَرُ، فَلَا تَأْكُلْ
Jika boleh dimakan
binatang buruan anjing, Ibn Abdil Bar bangkitkan pelik kenajisan air liur
anjing. (ibn Abdil Bar, al-Istizkar, jld 1, hlmn 206)
وَاحْتَجَّ بِأَنَّهُ
يُؤْكَلُ صَيْدُهُ فَكَيْفَ يُكْرَهُ لُعَابُهُ
Makanya, dengan
menggabungkan semua nas-nas tersebut menyebabkan mazhab maliki menganggap
bahawa air liur tidak najis. Makanya, hadis yang menyebut membasuh tujuh kali
basuh dianggap sebagai sunat sahaja.
Kesimpulannya adalah, pada
saat ada mazhab menyatakan anjing adalah najis pada badan dan air liurnya
seperti al-Syafie, atau najis pada air liurnya sahaja seperti Hanafi, mazhab
maliki menganggap anjing tidak najis, sama ada pada badan, mahupun air liurnya.
Perbedaan ini bukan
disebabkan mazhab Maliki tidak berjumpa hadis, tetapi hadis-hadis berkenaan
najis anjing itu masih dikira sebagai tidak sareh (tidak jelas), yang perlu
kepada bandingan antara nas-nas yang memberi kesimpulan begitu.
5.
BELA ANJING
Hukum membela anjing,
bermula dengan hadis bahawa Nabi saw ada menyatakan bahawa barangsiapa yang
membela anjing bukan kerana berburu dan bukan untuk perburuan, maka akan
dikurangkan pahalanya setiap hari satu qirat (dalam riwayat lain : dua qirat)
(al-Bukhari, بَابُ اقْتِنَاءِ الكَلْبِ لِلْحَرْثِ, hadis no : 2323)
مَنِ اقْتَنَى كَلْبًا لاَ يُغْنِي عَنْهُ زَرْعًا،
وَلاَ ضَرْعًا نَقَصَ كُلَّ يَوْمٍ مِنْ عَمَلِهِ قِيرَاطٌ
Dari hadis ini, semua
ulama sepakat menyatakan bahawa membela anjing yang dibenarkan adalah dalam dua
perkara, iaitu perburuan dan untuk penjagaan. Namun, ulama fiqh tidak sepakat
menyatakan membela anjing selain dua perkara itu sebagai haram, bahkan ada
ulama menyatakan makruh sahaja, seperti Ibn Abdil Bar. (Ibn abdil Bar, al-Tamhid,
14, hlmn 219)
وَفِي مَعْنَى هَذَا
الْحَدِيثِ تَدْخُلُ عِنْدِي إِبَاحَةُ اقْتِنَاءِ الْكِلَابِ لِلْمَنَافِعِ
كُلِّهَا وَدَفْعِ الْمَضَارِّ إِذَا احْتَاجَ الْإِنْسَانُ إِلَى ذَلِكَ إِلَّا
أَنَّهُ مَكْرُوهٌ اقْتِنَاؤُهَا فِي غَيْرِ الْوُجُوهِ الْمَذْكُورَةِ فِي هَذِهِ
الْآثَارِ لِنُقْصَانِ أَجْرِ مُقْتَنِيهَا
Dalam kitab al-Halal
wa al-Haram fi al-Islam, al-Qaradawi ada menyatakan hadis ini menjadi dalil
dalam kalangan setengah fuqaha’ bahawa tegahan membela anjing ialah tegahan
makruh, bukan haram. Ini kerana, pengharaman itu, sudah pasti dihalang pada
semua keadaan, sama ada kurang pahala atau tidak kurang pahala. (al-Halal wa
al-haram fi al-Islam, hlmn 107 – 108)
وقد
استدل بعض الفقهاء من هذا الحديث علي أن المنع من اتخاذ الكلاب إنما هو منع
الكراهه لا منع تحريم , لأن الحرام يمتنع اتخاذه علي كل حال سواء نقص الأجر او لا
Pun begitu, dari sudut
penjagaan, Ibn Umar dikatakan menganggap larangan membela anjing untuk menjaga
tumbuh-tumbuhan. (Ibid)
وَقَدْ أَجَازَ مَالِكٌ
وَغَيْرُهُ مِنَ الْفُقَهَاءِ اقْتِنَاءَ الْكِلَابِ لِلزَّرْعِ وَالصَّيْدِ
وَالْمَاشِيَةِ وَلَمْ يُجِزِ ابْنُ عُمَرَ اقْتِنَاءَهُ لِلزَّرْعِ
Ibn Abdil Bar
menyatakan begitu, bukan disebabkan beliau tidak merujuk kepada hadis.
Sebaliknya, memandangkan metode mazhab Maliki yang diamalkan oleh Bin Abdil Bar
tidak sama dengan imam mazhab lain menyebabkan lahirnya pandangan begitu.
Menurut Dr Sa’ad
al-Din Hilali pula, pendapat berkenaan membela anjing ini tidak ada pendalilan
secara qatie. Ekoran itu, terdapat tiga pandangan;
Pertama : Pendapat majority fuqaha’ yang mengatakan
haram,
Kedua : pandangan
kecil dalam mazhab Maliki sebagai makruh,
Ketiga : pandangan
masyhur dalam mazhab maliki, iaitu halal.
Dalam kupasan beliau,
beliau menyatakan bahawa hadis di atas tidak boleh dilihat secara menyendiri,
tetapi perlu melihat sama dengan hadis-hadis yang lain sama.
Antaranya, hadis yang
menyebut bahawa Malaikat tidak masuk rumah yang ada anjing dan ada gambar.
(al-Bukhari, بَابُ إِذَا قَالَ أَحَدُكُمْ: آمِينَ وَالمَلاَئِكَةُ
فِي السَّمَاءِ، آمِينَ فَوَافَقَتْ إِحْدَاهُمَا الأُخْرَى، غُفِرَ لَهُ مَا
تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ, hadis no : 3226)
لاَ تَدْخُلُ
المَلاَئِكَةُ بَيْتًا فِيهِ صُورَةٌ
Begitujuga hadis yang
menyebut bahawa malaikat tidak berdampingan dengan orang yang bersamanya anjing
dan loceng. (Abu Daud, باب ما يؤمَر به مِن القيام على الدوابِّ والبهائم, hadis no : 2555)
لا تصحبُ الملائكةُ
رُفْقةً فيها كلبٌ أو جَرسٌ
Menurut Hilali, ekoran
ada hadis-hadis yang menyebut malaikat tidak masuk rumah yang ada gambar dan
loceng, yang dikaitkan dengan anjing, melahirkan kekhilafan dalam kalangan
ulama fiqh. Kekhilafan itu adalah
seperti berikut;
Pertama; Yang
dimaksudkan keizinan membela anjing pada dua keadaan dan dilarang pada selain
dua anjing itu adalah merujuk kepada “hasr” iaitu pembatasan. Dengan maksud,
malaikat tidak masuk dalam rumah berfaktorkan anjing, gambar dan loceng.
Ataupun;
Kedua : Ia merujuk
larangan dalam maksud memudharatkan. Dengan maksud, jika ia tidak mendatangkan
mudharat, maka ia tidak termasuk dalam larangan hadis ini.
Kata Hilali, “kalau kamu nampak – wahai
manusia – ada maslahah yang lain (yang lain dari berburu dan penjagaan), maka
ia tidak dihalang, walaupun maslahah hiburan” (https://www.youtube.com/watch?v=_EL1ZiKlus8 minit : 6:20 - 6:50)
لو
شوفتم أيها الناس مصلحة ثانية, ما فيش مانع..... من ضمن مصالح التسلية
Hilali memasukkan
maslahah yang dibenarkan itu adalah tasliyah (hiburan : pet), dan maslahah
untuk permainan. Beliau mengungkapkan factor hiburan dan permainan sebagai
maslahah dengan merujuk kepada ayat al-Quran, bahawa Allah melarang manusia
mengharamkan perhiasan yang Allah telah keluarkan kepada manusia. (Surah
al-‘Araf, ayat 32)(ibid, minit 654)
قُلْ مَنْ حَرَّمَ
زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالطَّيِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ
قُلْ هِيَ لِلَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا خَالِصَةً يَوْمَ
الْقِيَامَةِ كَذَلِكَ نُفَصِّلُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُون
Beliau juga menyebut,
bahawa dalam hadis itu menyebut bahawa hadis itu tidak menyatakan pengharaman
secara jelas (تحريم واضح), hanya sekadar menyatakan kekurangan pahala sahaja.
Begitujuga, Hilali
menyatakan maksud larangan membela anjing selain anjing berburu dan anjing
penjagaan itu, merujuk kepada anjing yang memudharatkan seperti anjing buas.
Ini kerana di sana terdapat hadis menyebut lima jenis binatang yang tidak salah
untuk dibunuh, antaranya anjing buas. (al-Bukhari, بَابُ مَا يَقْتُلُ
المُحْرِمُ مِنَ الدَّوَابِّ, hadis no : 1828)
خَمْسٌ مِنَ
الدَّوَابِّ لاَ حَرَجَ عَلَى مَنْ قَتَلَهُنَّ: الغُرَابُ، وَالحِدَأَةُ،
وَالفَأْرَةُ، وَالعَقْرَبُ، وَالكَلْبُ العَقُورُ
Melihat kepada
perbahasan ini, disimpulkan bahawa membela anjing tidak dibenarkan kecuali
dengan tujuan perburuan dan penjagaan berdasarkan pandangan majority mazhab.
Namun, jika ada yang membela anjing sebab hiburan (pet), tidak perlu dicela dan
diherdik tindakan mereka bahkan boleh diraikan, kerana dalam pandangan mazhab
Maliki terdapat dua pandangan, iaitu makruh atau halal sepertimana yang
dinyatakan oleh Ibn Abdil Bar dan Dr Sa’ad al-Din Hilali.
6. PANDANGAN
DIKRITIK
Kritikan terhadap sesuatu pandangan adalah
perkara biasa. Jika menanganggap sesuatu pandangan boleh dianggap sebagai lemah dan
tidak muktabar dengan sebab dikritik, sudah pasti pandangan Imam syafie juga
boleh menjadi lemah. Ini kerana, Imam al-nawawi pernah mengkritik pandangan
al-Imam Syafie dalam isu air musyammas; Imam syafie menyatakan makruh dengan
alasan ia boleh tertimpa penyakit sopak. (Al-Syafie,
al-Umm, jld 1, hlmn 16)
(قَالَ
الشَّافِعِيُّ) : وَلَا أَكْرَهُ الْمَاءَ الْمُشَمَّسَ إلَّا مِنْ جِهَةِ
الطِّبِّ (قَالَ الشَّافِعِيُّ) أَخْبَرَنَا إبْرَاهِيمُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ
صَدَقَةَ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِي الزُّبَيْرِ عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ
اللَّهِ أَنَّ عُمَرَ كَانَ يَكْرَهُ الِاغْتِسَالَ بِالْمَاءِ الْمُشَمَّسِ
وَقَالَ: إنَّهُ يُورِثُ الْبَرَصَ.
Pandangan al-Syafie
ini dikritik oleh Imam Nawawi dengan menyatakan ia sebagai harus dengan dakwaan
bahawa penyakit sopak yang tertimpa bagi menggunakan air musyammas bersandarkan
kepada hadis yang dinilai tidak kuat oleh al-Imam al-Nawawi. (Al-Nawawi, Majmuk Syarh al-Muhazzab, jld 1, hlmn 87)
وَقَدْ
رَوَى الشافعي في الامام بِإِسْنَادِهِ عَنْ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ رَضِيَ
اللَّهُ عَنْهُ أَنَّهُ كَانَ يَكْرَهُ الِاغْتِسَالَ بِالْمَاءِ الْمُشَمَّسِ
وَقَالَ إنَّهُ يُورِثُ الْبَرَصَ وَهَذَا ضَعِيفٌ أَيْضًا بِاتِّفَاقِ
الْمُحَدِّثِينَ فَإِنَّهُ مِنْ رِوَايَةِ إبْرَاهِيمَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي
يَحْيَى وَقَدْ اتَّفَقُوا عَلَى تَضْعِيفِهِ وَجَرَّحُوهُ وَبَيَّنُوا أَسْبَابَ
الْجَرْحِ إلَّا الشَّافِعِيَّ رَحِمَهُ اللَّهُ فَإِنَّهُ وَثَّقَهُ فَحَصَلَ
مِنْ هَذَا أَنَّ الْمُشَمَّسَ لَا أَصْلَ لِكَرَاهَتِه
Bahkan,
Ibn Abdil Bar sendiri pernah mengkritik pandangan imam maliki sendiri dalam isu
sapu kepala ketika berwudu’. Ini kerana, dalam mazhab Maliki, diwajibkan sapu
semua kepala, sedangkan pandangan Syafie, Hanafi dan satu riwayat dalam Hanbali
bahawa dibenarkan hanya sapu sedikit dari kepala. Ibn Abdil Bar sendiri
mengkritik pandangan mazhab maliki itu dengan menyatakan bahawa sapu sedikit
dari kepala. (Dalilah Baraf, al-Imam Ibni Abdil Bar al-Andalusi wa Ikhtiyaratuhu
al-Fiqhiyyah Min Khilal Kitab al-Tamhid, hlmn 270)
Malahan, dalam
isu nyanyian, Ibn Hazm dalam Muhalla terang-terang mengkritik pandangan
majority (malahan Ijmak seperti dakwaan Tabari) yang mengharamkan muzik. Ibn
Hazm menyatakan bahawa muzik adalah harus.
Pada beliau, semua hadis-hadis yang menyatakan haram muzik tidak kuat. Bahkan, hadis riwayat al-Imam al-Bukhari pun dikritik
beliau. Sehinggakan beliau menyatakan hadis tersebut bersifat mungqati’ dengan
alasan imam bukhari tidak berhubungan dengan sadaqah bin Khalid. (Ibn Hazm,
al-Muhalla bi al-Athar, jld 7, hlmn
565)
وَمِنْ طَرِيقِ
الْبُخَارِيِّ قَالَ هِشَامُ بْنُ عَمَّارٍ: أَنَا صَدَقَةُ بْنُ خَالِدٍ أَنَا
عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ يَزِيدَ بْنِ جَابِرٍ أَنَا عَطِيَّةُ بْنُ قَيْسٍ
الْكِلَابِيُّ حَدَّثَنِي عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ غُنْمٍ الْأَشْعَرِيُّ
حَدَّثَنِي أَبُو عَامِرٍ - أَوْ أَبُو مَالِكٍ الْأَشْعَرِيُّ - وَوَاللَّهِ مَا
كَذَبَنِي: أَنَّهُ سَمِعَ رَسُولَ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ -
يَقُولُ: «لَيَكُونَنَّ مِنْ أُمَّتِي قَوْمٌ يَسْتَحِلُّونَ الْحِرَ
وَالْحَرِيرَ، وَالْخَمْرَ، وَالْمَعَازِفَ» . وَهَذَا مُنْقَطِعٌ لَمْ يَتَّصِلْ
مَا بَيْنَ الْبُخَارِيِّ وَصَدَقَةَ بْنِ خَالِدٍ - وَلَا يَصِحُّ فِي هَذَا
الْبَابِ شَيْءٌ أَبَدًا
Jika sesame mazhab
sendiri pun boleh berlaku kritikan, sudah pasti tidak hairan pandangan Bin
Abdil Bar ini boleh dikritik oleh ulama yang berbeda dengan beliau, seperti
Imam Ibn Hajar al-Asqalani yang tidak sama mazhab dengan beliau. Terutama,
dalam kitab al-Tamhid karangan Ibn Abdil Bar sendiri secara terang-terang
menegakkan pandangannya dengan menggunakan pendekatan mazhab Maliki.
Setiap mazhab
mempunyai metode, usul dan Turuq al-Istinbat tersendiri yang sudah pasti tidak
sama dengan metode, usul dan turuq al-Istinbat dengan mazhab yang lain. Dengan
itu, tidak pelik sesuatu pandangan mazhab yang berbeza akan dianggap lemah oleh
pandangan mazhab yang lain selama mereka menggunakan metode, usul dan turuq
al-Istinbat yang tidak sama. Ekoran itu, amat ganjil jika seseorang itu anggap
pandangan Bin Abdil Bar terus lemah dalam mazhab maliki hanya disebabkan hanya
diungkap kalimah “Qila : قيل” dalam ungkapan Ibn Hajar
al-Asqalani yang tidak sama mazhab dengan Ibn Abdil Bar. Sesuatu pandangan itu
dianggap lemah dari sudut mazhab Ibn Hajar, tidak semestinya lemah dalam mazhab
yang dipegang oleh Ibn Abdil Bar.
KESIMPULAN
Pertama : isu
kenajisan anjing adalah perkara khilafiyyah dalam kalangan ulama islam. Ada
sebilangan yang menanggap sebagai najis pada semua anggota badan dan air liur
anjing seperti al-Syafie; ada yang anggap hanya pada air liur sahaja seperti
Hanafi dan ada yang anggap tidak najis langsung, sebaliknya suruhan basuh itu
hanya sunat sahaja, seperti Maliki.
Kedua : Khilaf juga
berlaku dalam isu melibatkan membela anjing pada selain dari berburu dan
penjagaan. Pada majority ulama mazhab anggap membela anjing selain anjing
berburu dan anjing penjagaan adalah haram, sedangkan jika ada yang membela
anjing bukan sebab dua perkara ini, seperti sebab berhibur (pet), maka tidak
wajar diherdik dan dicerca, jauh sekali
boleh menuduh sebagai berdosa besar sehingga perlu disuruh bertaubat,
kerana di sana terdapat pandangan yang menganggap ia sebagai makruh seperti
yang dikemukakan oleh Bin Abdil Bar dan ada pandangan dalam Maliki anggap
sebagai halal sepertimana dakwaan Dr Sa’ad al-Din Hilali.
Ketiga : al-Qaradawi
dalam kitab al-Halal wa al-Haram fi al-Islam, mengakui terdapat pandangan ulama
fiqh yang menyatakan hokum makruh, bukan haram
membela anjing selain berburu dan penjagaan. Namun, di akhir kesimpulan
beliau, dicadangkan agar tidak membela anjing kerana bimbang factor kesihatan
dan penyakit yang boleh datang dari anjing.
Keempat : Saya kira, Kekeliruan
tidak berlaku, kerana mendedahkan pandangan selain mazhab syafie di Malaysia,
terutama sikap mendedahkan pandangan yang muktabar adalah salah satu amanah
ilmu yang wajib ditunaikan oleh mereka yang mengetahui. Tetapi kekeliruan
berlaku, apabila agamawan dan institusi agama mengambil sikap mahu menanamkan
sikap agar tidak toleransi dengan kepelbagaian mazhab. Ekoran itu, kekeliruan
berlaku bukan disebabkan kewujudan pandangan ibn Abdil Bar, tetapi kekeliruan
berlaku ekoran wujud agamawan dan insititusi agama yang memaksa orang memakai
pandangan mazhab mereka sahaja.
Wallahu ‘Alam.
x